≫ 

Vreme čitanja: oko 5 min.

"Pučinijevih 12 strana ljubavi": Održan operski koncert posvećen 100 godina od smrti italijanskog kompozitora

T. U.

Vreme čitanja: oko 5 min.

Na koncertu su izvedene numere iz 12 opera kroz 16 kompozicija, poput "La Tregenda" iz Pučinijeve opere "Vilise", "Lastavica" - arija Magde "Chi bel sogno di Doretta"

  • 0
Održan operski gala koncert posvećen Pučiniju u prepunoj Velikoj dvorani Kolarca Foto: Marija Erdelji

Operski Gala koncert "Pučinijevih 12 strana ljubavi" održan je večeras povodom Dana zaljubljenih ili Svetog Trifuna, ali i povodom obeležavanja 100 godina od smrti velikog italijanskog kompozitora Đakoma Pučinija (1858 - 1924).

Na ovom posebnom međunarodnom muzičko-scenskom događaju nastupili su poznati svetski tenori Dario di Vijetri iz Italije i Đorđi Cuckovski iz Severne Makedonije, naš sopran Marija Jelić, ujedno idejni tvorac programa.

Projekat je obeležio i umetnički ansambl Ministarstva odbrane “Stanislav Binički” uz vođstvo poznatog italijanskog dirigenta Mauricija Kolasantija, sve u režiji Dejana Proševa.

Prema konceptu samog koncerta, upriličene su arije i numere iz 12 opera kroz 16 kompozicija.

Orkestar je započeo koncert kompozicijom "La Tregenda" iz Pučinijeve opere "Vilise", kao zagrevanje za naredno delo, odlomak iz opere

"Lastavica" - arija Magde “Chi bel sogno di Doretta”, koju je otpevala Marija Jelić.

Usledili su "Boemi" - arija Rodolfa “Che gelida manina”, koju je dočarao makedonski solista Đorđi Cuckovski, da bi ubrzo izveo duet Mimi i Rodolfa “O soave fanciulla”, gde mu se priključila Marija Jelić.

Ona je izvela solo iz opere "Sestra Anđelika" - ariju Anđelike “Senza mamma”.

Kako je Jelić objasnila uoči koncerta, njen najveći san jeste da u svakom nastupu prenese poruku koju ima kroz umetnost i reči.

Prema ideji, koncert je omaž posvećen stogodišnjici smrti velikog kompozitora Đakoma Pučinija, a postoji i izvesna simbolika.

Tako su izveli arije i duete iz njegovih 12 opera, a sam broj 12 je višeznačan kroz istoriju: 12 apostola iz Svetog pisma, 12 bogova sa Olimpa, 12 izraelskih plemena u Bibliji.

Takođe, sve vreme koncerta ispisani su citati kao filozofske misli o ljubavi velikog nemačkog pisca, socijalnog psihologa i psihoanalitičara Eriha Froma (1900 - 1980) pred izvođenje svake sledeće kompozicije.

Operska umetnica Marija Jelić imala je ideju da kroz čuvenu knjigu "Umeće ljubavi" (1956) Eriha Froma dočara ljubav publici sa svih strana.

Koncert je u svom sadržaju bio posvećen i Pučinijevoj operi "Madam Baterflaj" sa arijom Ćo Ćo San “Un bel di vedremo” (Marija Jelić) i duetom Ćo Ćo San i Pinkertona - ”Vogliatemi bene” (Marija Jelić i Đorđi Cuckovski).

Na red je stigla i opera "Đani Skiki", odnosno arija Laurete “O mio babbino caro” (Marija Jelić), kao i triptih iz opere "Manon Lesko": "Intermeco" u izvođenju samo orkestra, arije viteza De Grijea “Donna non vidi mai” (Đorđi Cuckovski) i Manon - “Sola, perduta, abbandonata” (Marija Jelić).

Naša operska umetnica Marija Jelić tokom karijere nastupala je kao solista sa Beogradskom filharmonijom na koncertu u Kolarčevoj zadužbini, Sofijskom filharmonijom, imala je i solistički koncert u Karnegi holu (Njujork) u oktobru 2021. godine. Nastupala je na koncertu Plasida Dominga 2021. na Tašmajdanu, na beogradskom Ušću 2022. u operskoj kantati "Karmina Burana" Karla Orfa, na sceni Mts Dvorane 2023. u operi “Andre Šenije”, kao i širom sveta, u Meksiku, Italiji, Severnoj Makedoniji.

Nakon nastupa Marije Jelić, repertoar je bio obogaćen sa operom "Kći zapada", tačnije arijom Dika Džeksona “Ch’ella mi creda", koju je izveo uspešni italijanski tenor Dario di Vijetri. Usledila je svakako ubedljivo najduža numera ove noći iz opere "Toska", emotivan duet Toske i Marija “Mario,Mario...son qui”, koji su interpretirali Marija Jelić i Dario di Vjetri.

Trilogija ili triptih "Toske" je obeležen još i arijama Kavaradosija “E lucevan le stelle”, koju je vrhunski izveo solo Dario di Vjetri i Toske - “Vissi d’arte” sa Marijom Jelić.

Time je bio okončan zvaničan deo večerašnjeg koncerta, publika je dugim aplauzima nagradila troje solista, dirigenta i čitav ansambl "Stanislav Binički". Ali, na veliko iznenađenje, umetnici se još uvek nisu oprostili sa svojom publikom.

Marija Jelić, Dario di Vjetri i Đorđi Cuckovski zajedno na bis izveli su čuvenu ariju "Nessun Dorma" iz finalnog čina Pučinijeve opere "Turandot", što je jedna od najpoznatijih tenorskih arija, koju često peva i veliki Andrea Bočeli. Umetnici solisti time su zaokružili muzičko putovanje od 100 minuta kroz istoriju opere i plodnog opusa neprolaznog kompozitora Đakoma Pučinija.

Umetnica Marija Jelić je nastupala u dvoranama u Aziji, Lotte hall u Seulu gde je imala koncertno izvođenje Pučinijeve opere “Boemi” sa glavnom ulogom Mimi, koju je već ranije izvodila u Srbiji, Izraelu i Estoniji. Prethodne godine je debitovala u ulozi Grofice u Mocartovoj operi “Figarova ženidba” čak u Severnoj Karolini (SAD).

Priznati italijanski tenor, rado viđen u Beogradu, Dario di Vietri, rođen je u Bariju 1984. godine. Studirao je na Konzervatorijumu u Milanu u Školi opere Teatro Comunale u Bolonji, kod velikog Lučana Pavarotija, a od 2012. kod Brune Baglioni u Rimu.

Na koncertima ga prate Serđo La Stela (Rimska opera) i Nelson Gvido Kalci (Milanska skala). Imao je mnoge angažmane širom Italije i sveta: Arena di Verona, Opera di Roma, San Karlo od Napulja, Petruceli iz Barija, Grčka nacionalna opera, Narodno pozorište u Beogradu, Nacionalna opera Bukurešta, Državna opera u Ankari, Kairska opera, Dubai Opera, Poljska nacionalna opera.

Makedonski solista Đorđi Cuckovski je priznati tenor sa prostora Balkana, prvak opere u Skoplju gde je diplomirao na Fakultetu muzičke umetnosti, a specijalizovao je opersko pevanje u Beču (Austrija).

Cuckovski je prvak makedonske opere i njegov repertoar obuhvata sve naslovne tenorske uloge te kuće. Međunarodni angažmani ga vode u Tursku (sa Istanbulskim simfonijskim orkestrom), Bugarsku (sa Narodnom operom u Sofiji i Operom u Varni), Francusku, Rusiju, Portugal, Nemačku, Austriju, Švajcarsku, Kinu (sa Šangajskom filharmonijom), Indoneziju, Japan, Koreju i SAD gde je 2016. godine imao solistički resital u Njujorku.

Italijan Mauricio Kolasanti je na međunarodnoj sceni prepoznat kao jedan od najdinamičnijih dirigenata svoje generacije. Sarađivao je sa mnogim vodećim ansamblima i orkestrima, dirigovao na brojnim vodećim mestima širom sveta: London, Napulj, Karnegi Hol u Njujorku, Teatro dell’Opera u Rimu Kraljevska muzička akademija u Londonu i Muzički univerziteti u Majamiju, Ilinoisa. Ima bogatu diskografiju, a kao kompozitor, Kolasanti dobio je mnogo naloga za komponovanje simfonijskih numera i kamernih dela. U martu 2023. premijerno je izveden njegov komad “R-Inside” posvećen ruskom pijanisti i kompozitoru Sergeju Vasiljeviču Rahmanjinovu sa Simfonijskim orkestrom Sanrema.

Naš slavni kompozitor, dirigent i pedagog Stanislav Binički, osnovao je 26. septembra 1899. godine Beogradski vojni orkestar. Bio je to prvi orkestar koncertnog tipa u Srbiji, čiju tradiciju, kroz tri veka, čuva Umetnički ansambl Ministarstva odbrane.

U tom sklopu nalaze se Simfonijski orkestar, Mali zabavni orkestar i Mešoviti hor. Ansambl je gostovao u Belgiji, Švajcarskoj, Austriji, Bugarskoj, Čehoslovačkoj, Poljskoj, Italiji, Mađarskoj, Rumuniji, Nemačkoj i Rusiji, gde je imao više od 80 koncerata.

Ansambl je proputovao desetine hiljada kilometara i izveo oko 7.500 muzičkih programa pred više od 5 miliona posetilaca.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA