Odlasci: Brajan Vilson (1942-2025), gospodar harmonije i čovek koji je pretvorio studio u sopstveni instrument

   ≫   
Čitanje: oko 5 min.
  • 0

Interesantno je da i danas pamtim trenutak kada sam kupio singl sa kompozicijom "Good Vibrations", grupe The Beach Boys. Ako me sećanje služi, bilo je to negde pri kraju 1976. godine, a samo mesec-dva dana pre toga počeli su i moji srednjoškolski dani. Bio je to i period kada sam intenzivno počeo da tragam za svim onim što sam do tada propustio u svetu popularne muzike. Jako mi se sviđala pesma i danima sam tu ploču vrteo na svom gramofonu. Kada danas malo bolje razmislim, shvatam da je to u stvari bio okidač za nekoliko stvari. Iako sam pre toga ovu kompoziciju već čuo na radiju, ovaj singl definitivno je učinio da se zainteresujem za grupu The Beach Boys ali i za pop zvuk uopšteno govoreći. A ovde je sve to bilo na vrhunskom nivou, gotovo neshvatljivo, ako znamo da je ta pesma prvi put objavljena 1966. godine. S druge strane, to ne treba ni da čudi jer Brajan Vilson je bio jedan od onih čarobnjaka koji su pokazali da pop muzika može biti mnogo više od puke zabave. Navešću samo par zanimljivosti u vezi ove kompozicije:

Snimana je tokom više meseci, tačnije od februara do septembra 1966. u četiri različita studija u Los Anđelesu.

Brajan Vilson je pesmu nazvao svojim "džepnim simfonijskim delom" zbog složenih produkcijskih tehnika.

U to vreme bila je najskuplja ikada snimljena, sa produkcijom koja je koštala preko 50 000 dolara, što bi danas bilo i više od 400 000.

Pesma je, pored toga što je odmah postal hit, ponela status jedne od najuticajnijih pop pesama 20. veka.

Brajan Vilson Brajan Vilson Foto: Tanjug/AP/Matt Sayles

Pre nekoliko dana saznali smo da je Brajan Vilson, osnivač i kreativni genije grupe The Beach Boys, preminuo u 82. godini života.

Njegovom smrću završeno je jedno poglavlje, ne samo američke, već i svetske muzičke istorije, jer upravo je Vilson bio ključni arhitekta "Kalifornija zvuka" šezdesetih godina, kroz kompozicije kao što su: "Surfin' USA", "California Girls" i već pomenutu "Good Vibrations", ali i briljantne albume poput psihodeličnog remek-dela "Pet Sounds".

Pod njegovom kompozitorskom i produkcijskom palicom grupa Beach Boys stvarala je harmonijske vratolomije kakve su do tada bile gotovo nazamislive u svetu popularne muzike, o čemu su zadivljeno govorili mnogi slavni muzičari:

Kad sam prvi put čuo "Good Vibrations" na radiju, pomislio sam da sam upravo čuo najbolju, nejkreativniju pesmu od svih. On je postao naš Mocart rokenrola. (Art Garfunkel)

Isuse, to uho. Trebalo bi da ga donira Smithsonian muzeju. Snimao je svoje pesme na četiri kanala, a danas ne bi ste mogli tako nešto da napravite ni sa sto. (Bob Dilan)

On je kao Mocart, Šopen ili Betoven. Ta muzika će živeti zauvek. To će biti te melodije i te reči... Veoma je malo autora s kojima osećam tu emocionalnu i duhovnu povezanost kao sa Brajanom. (Nil Jang)

Iako je već 1964. godine prestao da nastupa uživo sa The Beach Boys, a tada je tek prebacio dvadesetu (razlog za to bio je nervni slom koji je doživeo tokom leta avionom za Hjuston na još jednu turneju) i dalje je neumorno komponovao i radio u studiju. Grupa je nastavila da nastupa bez njega s tim što su ga često menjali Glen Kembel i Brus Džonston. Nakon toga Brajan je komponovao i producirao album "Pet Sounds" (1966) koji se smatra za jedno od najuticajnijih dela dvadesetog veka, radio je potom na eksperimentalnom albumu "Smile" koji je godinama ostao nedovršen zbog njegovog mentalnog zdravlja.

Patio je teške anksioznosti i depresije i kasnije dijagnostifikovanog šizoafektivnog poremećaja i permanentnog stresa jer je kao kompozitor, aranžer i producent benda bio pod ogromnim pritiskom da stalno stvara hitove. Od 1965. redovno je doživljavao slušne halucinacije u obliku bestelesnih glasova. Vilson je te glasove nazivao "junacima i zlikovcima" koji su doprinosili njegovom "životu punom straha".

Brajan Vilson Brajan Vilson Foto: Tanjug/AP/Kevork Djansezian

Pored toga što je sa odlukom da prekine nastupe sasvim očigledno spasio sebe, to mu je omogućilo da započne njegov genijalni studijski rad koji će ga ubrzo uzdići do pozicije jednog od najvažnijih autora moderne muzike.

Povremenim nastupima vratio se mnogo kasnije, naročito u novom milenijumu. Godine 2004. izveo je kompozicije sa albuma "Smile" uživo i započeo samostalne turneje, ali nikada više nije bio standardni deo scenske postave grupe The Beach Boys, kao što je to bilo u prvoj polovini šezdesetih.

Stvaralaštvo Brajana Vilsona uveliko nadilazi pop-formu u kojoj je delovao, a njegovo umeće dobrim delom ležalo je u sposobnosti da stvori emocionalne i kompleksne harmonijske sklopove. U doba kada je rokenrol vrlo često bio sažet na formu strofa-refren-strofa, on je u svoje pesme počeo uvoditi slojevite harmonije, modulacije i kompleksne aranžmane pod uticajem Džorža Geršvina, Fila Spektora, džez tradicije ali i njegovog klasičnog obrazovanja. Ponekad ono što je stvarao deluje jednostavno ali kada sve to malo pažljivije poslušate shvatite koliko je to tenički sofisticirano, sa neočekivanim promenama tonaliteta, često neobičnim bas linijama i vrlo suptilnim orkestracijama. Dobar primer za ovakvu tvrdnju su pesme poput "God Only Knows" ili "Don't Talk (Put Your Head on My Shoulder)".

U trenutku kada je shvatio da bi turneje za njega bile pogubne, Brajan Vilson je pretvorio studio u svoj instrument kako bi mogao da stvara bez ikakvih ograničenja ili zadrške. Za sesije snimanja odabirao je elitne studijske muzičare, a jedan od njegovih najvažnijih saradnika bio je i tekstopisac Toni Ašer. Ono što Vilsona izdvaja od mnogih jeste retko viđena iskrenost.

Muzika koju je pisao bila je melanholična i nežna čak i kad peva o automobilima, dok je njegovo stvaralaštvo predstavljalo retku kombinaciju tehničke virtouznosti i emocionalne iskrenosti.

Teško bi ovde bilo navesti sve nagrade i priznanja koja je Vilson dobio tokom svog života, pomenuću samo neke: Devet puta bio je nominovan za nagradu Grammy, a dva puta je i osvojio to priznanje i to 2005. godine u kategoriji Najbolja instrumentalna rock kompozicija ("Mrs. O'Leary's Cow") i 2013. za Najbolji rok album ("The Smile Sessions").

U Kuću slavnih rokenrola primljen je kao član grupe The Beach Boys 1988. godine, u Kuću slavnih tekstopisaca 2000. dok je u Britansku muzičku kuću slavnih primljen 2006. godine.

Brajan Vilson Brajan Vilson Foto: Tanjug/AP/Chris Pizzello

Preminuo je 11. juna 2025. godine u 82. godini života, nakon dugogodišnje borbe sa ozbiljnim zdravstvenim problemima. Kako je njegova porodica objavila, bio je bolestan od degenerativnog neurokognitivnog poremećaja nalik demenciji, zbog čega je, nakon smrti supruge Melinde januara meseca 2024. godine, bio pod sudskom zaštitom jer nije mogao da se samostalno brine o sebi.

Izvršio je ogroman uticaj na mnoge, od Bitlsa do Eltona Džona, koji je često javno izražavao divljenje prema njegovom stvralaštvu:

Brajan Vilson je najveći genije pop muzike koji je ikada hodao ovom planetom. Kad slušam "God Only Knows", ne samo da čujem savršenstvo, već osećam kako mi se duša otvara. To nije samo muzika, to je molitva.

(Telegraf.rs)

Video: Željko Obradović otkrio ko ostaje u Partizanu sledeće sezone: Tri važna igrača su pod znakom pitanja

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA