
Neobično, ali dirljivo značenje pesme "Sweet Sixteen" Bilija Ajdola: Priča koja je mnogima privukla pažnju
Dok je rok ikona Bili Ajdol radio na svom trećem albumu "Whiplash Smile", koji je sledio njegov dvostruko platinasti hit "Rebel Yell", osećao je tugu zbog razdvojenosti od svoje devojke, Peri Lister. Pisao je različite stihove na tu temu, a u isto vreme otkrio je priču koja je potpuno zaokupila njegovu maštu. Naime, tokom rada na albumu 1983. godine, Ajdol je pročitao o nastanku Coral Castle-a (Koralnog zamka), što ga je inspirisalo da napiše najoriginalniju baladu u svojoj karijeri.
Edvard Lidskalnin rođen je 1887. godine u porodici kamenorezaca i planirao je da se oženi Agnes Skuvst, koja je bila gotovo deset godina mlađa od njega. Međutim, ona je otkazala venčanje, smatrajući ga suviše starim i siromašnim za sebe, što ga je potpuno slomilo. Oko 1912. godine, Lidskalnin je otputovao iz Letonije u Ameriku, selio se neko vreme, da bi se na kraju nastanio na Floridi. Počevši od 1923. godine, počeo je da gradi spomenik Agnes — zamak i dvorište sastavljeno u potpunosti od ogromnih blokova koralnog kamena — na kojem je radio sve do svoje smrti 1951. godine.

Zapanjujuće je kako je čovek visok svega 150 cm i težak oko 45 kilograma, sa obrazovanjem do četvrtog razreda i prethodnim oboljenjem od tuberkuloze, mogao sam da izgradi nešto od 1.100 tona koralnog kamena. Koristio je samo primitivne alate i mehanizaciju, a njegov poduhvat i danas zbunjuje ljude. Lidskalnin je, navodno, više puta pozivao svoju voljenu da poseti Koralni zamak (prvobitno nazvan Rock Gate Park), ali ona nikada nije došla da vidi njegov dokaz večne ljubavi. Nikada se nije oženio. Spomenik je 1984. godine uvršten u Nacionalni registar istorijskih mesta.
U svojoj autobiografiji Dancing with Myself, Bili Ajdol piše:
„Kad su ga pitali zašto je to izgradio, jednostavno bi rekao: ‘Za moju Sweet Sixteen,’ misleći na svoju izgubljenu verenicu koja ga je tako bezdušno ostavila. Bio je to koralni spomenik njoj. ‘Sweet Sixteen’ je moja pesma za Peri.“
Inspiracija u kamenu
Naslov pesme zaista je potekao iz Lidskalninovog nadimka za Agnes, ali prava inspiracija za nju bila je Peri Lister. Ajdolovi stihovi usredsređeni su na romantičnu tugu — on je pesmu nazvao „iskrenom tužaljkom“ — a ne na opsesivnu potrebu da neko pola života provede gradeći nešto poput Koralnog zamka. Ni na Lidskalninova stroga uverenja o čednosti pre braka. (U emisiji VH1 Storytellers, Ajdol je ispričao verziju priče u kojoj je Lidskalnin ostavljen pred oltarom sa 16 godina, iako je zapravo imao oko 25, ali poenta pesme nije u tačnosti detalja — već u osećanju romantičnog gubitka, a ne mladalačke požude.)

Lidskalnin je napisao kratku knjižicu pod nazivom A Book in Every Home (Knjiga u svakom domu), u kojoj je uz svaku stranicu svog teksta ostavio praznu stranu — za slučaj da se čitaocu ne svidi ono što je napisao ili ako ima sopstvene misli koje želi da zabeleži. Bio je nesumnjivo neobičan lik, ali i pametan: naplaćivao je posetiocima od 10 do 25 centi za obilazak svog stvaralačkog čuda. Coral Castle (Koralni zamak), koji se nalazi u Homstedu na Floridi, svega nekoliko milja od Florida Kiza, ostao je trajna turistička atrakcija još od vremena kada je sagrađen.
Posebna balada
Iako je Ajdol početkom 1984. godine privukao veliku pažnju energičnom himnom Rebel Yell, još veći uspeh postigao je baladom Eyes Without a Face, koju je napisao zajedno sa svojim gitaristom i saradnikom Stivom Stivensom. Pesma je zauzela četvrto mesto na Billboard Top 100 listi singlova. Deo privlačnosti pesme leži u eksplozivnom gitarskom pasažu koji se javlja u sredini numere, a koji je izveo upravo Stivens.
Pesma „Sweet Sixteen“, koju je napisao Ajdol, imala je drugačiji pristup. Bila je to nežna akustična šafl numera sa eteričnim gitarskim linijama i mekim, umirujućim pevanjem. Nije imala veliki gitaristički solo, a Ajdolova prisutnost tokom cele pesme ostala je suptilna. Upravo zbog tih osobina, pesma se izdvaja u njegovom opusu, sa svojom opčinjavajućom privlačnošću.
U jednoj zanimljivoj paraleli, Ajdol je za Grammy.com rekao da je i „Rebel Yell“ bila inspirisana Lister. „Pesma govori o tome koliko sam je voleo, koliko sam mislio da je sjajna, o tome koliko su žene divne i koliko su moćne,“ prisećao se. „Na neki čudan način, to je bila feministička himna.“
Iskren uticaj
Od dvanaest pesama koje je Ajdol plasirao u Top 50, „Sweet Sixteen“ je zauzela peto najviše mesto (dostigla je 20. poziciju), nakon četiri hita iz Top 5, uključujući i verziju uživo pesme „Mony Mony“ koja je stigla do prvog mesta. Za singl su snimljena dva spota u kojima Ajdol peva i svira akustičnu gitaru — crno-bela verzija snimljena u potkrovlju i kolor verzija sa snimcima Ajdola na Koralnom zamku.
Pevač je pesmu izveo i na poluakustičnom nastupu za emisiju VH1 Storytellers 2001. godine, koja je kasnije objavljena i na CD-u. Zanimljivo je da je ova pesma jedna od njegovih bolje rangiranih na listama, ali nije toliko poznata široj publici kao njegovi rok-orijentisani hitovi.
(Telegraf.rs/izvor: americansongwriter.com/Bryan Reesman)
Video: "Neka mi dođe na nastup" Breskvica o Stanivukoviću, velikoj promeni i Mahrininom fijasku u CG
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.