
Od studija do sudnice: 20 pesama koje su pokrenule višemilionske tužbe za plagijat
U svetu muzike, tanka je linija koja deli inspiraciju od krađe. Dok je omaž velikanima često deo kreativnog procesa, ponekad "pozajmljivanje" pređe granicu i završi u sudnici, gde se note, ritmovi i melodije analiziraju pod pravnim mikroskopom.
Od rok legendi do današnjih pop zvezda, mnogi su morali da brane svoje najveće hitove od optužbi za plagijat. Ovo je detaljan pregled 20 poznatih pesama koje su se našle na optuženičkoj klupi.
Evo i liste koji su sastavili sa portala WatchMojo.
Džoni Keš – "Folsom Prison Blues" (1955)
Original: Gordon Dženkins – "Crescent City Blues" (1953)
Malo je poznato da je jedan od stubova kantri muzike, Džoni Keš, svoju karijeru započeo uz pomoć "pozajmljene" melodije i teksta. Njegov legendarni hit ima gotovo identičnu melodiju i sličnu lirsku temu kao pesma Gordona Dženkinsa. Kada je Jenkins podneo tužbu početkom 70-ih, Cash je pristao na nagodbu, isplativši mu 75.000 dolara i dodajući ga kao koautora na budućim izdanjima.
2 Live Crew – "Pretty Woman" (1989)
Original: Roj Orbison – "Oh, Pretty Woman" (1964)
Ovaj slučaj nije bio klasičan plagijat, već borba za pravo na parodiju. Nakon što im je izdavačka kuća Roja Orbisona zabranila da naprave parodiju, 2 Live Crew su je svejedno snimili. Slučaj je stigao do Vrhovnog suda SAD, koji je presudio u njihovu korist, utvrdivši da je parodija zaštićena kao "poštena upotreba" (fair use) i da ne zahteva dozvolu vlasnika originalnih prava. Ova presuda je utrla put umetnicima poput "Vird Al" Jankovića.
Rej Parker Jr. – "Ghostbusters" (1984)
Original: Huey Lewis and the News – "I Want a New Drug" (1984)
Kada je Rej Parker Jr. dobio zadatak da napravi pesmu za film Isterivači duhova, bio je pod velikim pritiskom. Rezultat je bio globalni hit, ali i tužba od strane Hjuija Luisa, koji je tvrdio da je prepoznatljivi rif direktno preuzet iz njegove pesme. Slučaj je rešen poverljivom nagodbom van suda. Ironično, Luis je kasnije prekršio dogovor o tajnosti govoreći o tome u jednoj emisiji, zbog čega je morao da plati odštetu Parkeru.
Rod Stjuart – "Da Ya Think I'm Sexy?" (1978)
Original: Žorge Ben Žor – "Taj Mahal" (1976)
Jedan od najpoznatijih disko hitova svih vremena ima refren koji je gotovo identičan melodiji brazilske pesme "Taj Mahal". Rod Stjuart je kasnije priznao da je u pitanju bio "nesvesni plagijat", jer je pesmu čuo na karnevalu u Riju i ostala mu je u podsvesti. Slučaj je rešen prijateljski, a Rod Stjuart je sve prihode od pesme donirao UNICEF-u.
The Verve – "Bitter Sweet Symphony" (1997)
Original: The Andrew Loog Oldham Orchestra – "The Last Time" (1966)
Ovo je jedan od najozloglašenijih slučajeva u muzičkoj istoriji. The Verve su dobili dozvolu za korišćenje kratkog sempl orkestarske verzije pesme The Rolling Stonesa. Međutim, iskoristili su mnogo veći deo nego što je dogovoreno. Zbog toga su bili primorani da se odreknu 100% autorskih prava u korist Mika Džegera i Kita Ričardsa. Tek 2019. godine, Stounsi su im dobrovoljno vratili prava.
Lejdi Gaga & Bredli Kuper – "Shallow" (2018)
Original: Stiv Ronson – "Almost" (2012)
Čak ni Oskarom nagrađena pesma nije bila imuna na optužbe. Malo poznati muzičar Stiv Ronson tvrdio je da je Gaga preuzela progresiju od tri note iz njegove pesme. Gagin pravni tim je optužbe nazvao "sramotnim pokušajem iznude". Čini se da tužba nikada nije formalno eskalirala, ostajući primer kako se i najmanje sličnosti danas mogu iskoristiti za pretnju tužbom.
Radiohead – "Creep" (1992)
Original: The Hollies – "The Air That I Breathe" (1974)
Pesma koja je proslavila Radiohead ima akordsku progresiju i melodiju koje su zapanjujuće slične hitu benda The Hollies. Nakon što je pokrenut pravni postupak, postignuta je nagodba. Autori originalne pesme, Albert Hamond i Maj Hazlewood, dodati su kao koautori "Creep" i od tada dobijaju deo njenih tantijema.
Lil Nas X ft. Cardi B – "Rodeo" (2019)
Original: Preto & Sacc – "Broad Day" (2017)
Autori iz Atlante tužili su Lil Nas X-a, tvrdeći da je instrumental za "Rodeo" kopija njihove pesme. Iako postoje sličnosti u gitarskom rifu i ritmu, sud je na kraju odbacio tužbu, smatrajući da elementi nisu dovoljno jedinstveni da bi bili zaštićeni autorskim pravima.
Mark Ronson ft. Bruno Mars – "Uptown Funk" (2014)
Original: The Gap Band – "Oops Upside Your Head" (1979)
Jedan od najvećih hitova 21. veka našao se na udaru više tužbi. Najznačajnija je bila ona od strane The Gap Band. Da bi izbegli dugotrajnu bitku, Ronson i Mars su proaktivno dodali članove The Gap Band kao koautore, dodelivši im 17% udela u zaradi.
Led Zeppelin – "Stairway to Heaven" (1971)
Original: Spirit – "Taurus" (1968)
Legendarni uvodni rif jedne od najvećih rok pesama bio je predmet višedecenijske debate. Bend Spirit je tvrdio da je Džimi Pejdž rif "pozajmio" nakon zajedničke turneje. Posle duge sudske bitke, porota je presudila u korist Led Zeppelina, ali mnogi fanovi i dalje čuju jasnu sličnost.
Kejti Peri – "Dark Horse" (2013)
Original: Flame – "Joyful Noise" (2008)
Kejti Peri je prvobitno izgubila spor vredan 2,8 miliona dolara od strane hrišćanskog repera Flamea, koji je tvrdio da je kopirala osminsku notnu frazu (ostinato). Međutim, presuda je kasnije poništena na apelacionom sudu, uz obrazloženje da je muzički motiv previše jednostavan i uobičajen da bi bio zaštićen.
Oasis – "Shakermaker" (1994)
Original: The New Seekers – "I'd Like to Teach the World to Sing" (1971)
Melodija ove rane pesme Oasisa je skoro identična onoj iz čuvene Koka-Kola reklame. Bend The New Seekers je tužio i dobio slučaj, a Oasis je morao da plati 500.000 dolara odštete. Noel Galagher je kasnije prokomentarisao: "Sada svi pijemo Pepsi."
Lil Nas X – "Carry On" (2018)
Original: Bobi Koldvel – "Carry On" (1982)
Pre nego što ga je "Old Town Road" vinuo u zvezde, Lil Nas X je objavio pesmu koja je sadržala neovlašćeni sempl istoimene pesme Bobija Koldvela. To je rezultiralo tužbom od 25 miliona dolara protiv njega i njegove izdavačke kuće, Sony Music.
Majli Sajrus – "We Can't Stop" (2013)
Original: Flourgon – "We Run Things" (1988)
Jamajčanski muzičar Flourgon tužio je Miley za 300 miliona dolara, tvrdeći da je ključna fraza iz njene pesme ("We run things, things don't run we") direktno preuzeta iz njegovog hita. Slučaj je rešen nagodbom 2020. godine pod poverljivim uslovima.
Džordž Harison – "My Sweet Lord" (1970)
Original: The Chiffons – "He's So Fine" (1963)
Jedan od najpoznatijih slučajeva u istoriji. Melodija Harisonovog solo hita je bila toliko slična pesmi "He's So Fine" da je sud presudio protiv njega. Sudija je skovao termin "podsvesni plagijat", zaključivši da Harison nije namerno ukrao melodiju, ali da je zbog njene sličnosti ipak odgovoran za kršenje autorskih prava.
Black Eyed Peas – "My Humps" (2005)
Original: DJ Lin Toliver – "I Need a Freak" (1983)
Ovaj slučaj je bio više o poslovnoj prevari nego o kreativnoj krađi. DJ Lin Toliver je tvrdio da je producent prodao prava na sempl njegove pesme bez njegove dozvole. Sud je presudio u Toliverovu korist, dodelivši mu 1,2 miliona dolara, dok Black Eyed Peas tehnički nisu bili krivi.
Ed Širan – "Thinking Out Loud" (2014)
Original: Marvin Gej – "Let's Get It On" (1973)
Porodica Eda Taunsenda, koautora klasika Marvina Geja, tužila je Širana tvrdeći da je njegova balada preuzela ritam, bas liniju i akordsku progresiju. Nakon napetog suđenja, na kojem je Širan čak i svirao gitaru da dokaže svoju poentu, porota je presudila u njegovu korist, što je bila velika pobeda za kreativnu slobodu muzičara.
Vanila Ajs – "Ice Ice Baby" (1990)
Original: Queen & Dejvid Bouvi – "Under Pressure" (1981)
Jedan od najočiglednijih primera neovlašćenog semplovanja. Nakon početnog poricanja, Vanila Ajs je bio primoran da se nagodi, dodajući Queen i Bouvija kao koautore i isplativši im značajnu sumu novca.
Majkl Bolton – "Love Is a Wonderful Thing" (1991)
Original: The Isley Brothers – "Love Is a Wonderful Thing" (1964)
Majkl Bolton je bio optužen da je kopirao istoimenu pesmu legendarnog benda The Isley Brothers. Iako je tvrdio da nikada nije čuo originalnu verziju, sud mu nije poverovao. Porota je dodelila Isley Brothersima 5,4 miliona dolara, što je u to vreme bila rekordna odšteta za muzički plagijat.
Robin Tike ft. Farel Vilijams – "Blurred Lines" (2013)
Original: Marvin Gej – "Got to Give It Up" (1977)
Slučaj koji je promenio pravila igre. Porodica Marvina Geja tužila je Tikea i Vilijamsa ne zbog direktnog semplovanja, već zbog kopiranja "vibracije", ritma i opšteg stila. Sud je presudio u korist porodice Gej, dodelivši im preko 5 miliona dolara i 50% budućih prava. Ova presuda je poslala jasan signal da je čak i "osećaj" pesme podložan zaštiti autorskih prava, zauvek menjajući način na koji muzičari pristupaju inspiraciji.
(Telegraf.rs/izvor: Youtube/WatchMojo)
Video: Milašinović: Felc je Beogradsku filharmoniju vinuo u visine rame uz rame sa najvećim orkestrima
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.