
Kovačević: Barselona džipsi Balkan orkestra narodnu muziku transformiše u emotivne priče
Kontrabasista Ivan Kovačević najavio je da će Barselona džipsi Balkan orkestra 17. oktobra u Sava centru nastupiti sa gostima, među kojima su violinista Robi Lakatoš, cimbalista Ljubomir Gašpar iz Slovačke i pevačica Danica Krstić.
“U Beogradu imamo poseban odnos sa publikom. Godinama smo posebne priče počinjali upravo ovde. Tako će biti i u Sava centru, gde će se prvi put sazvati ‘Balkan reunion’ na ovim prostorima. To smo već radili u Barseloni, gde smo dovodili umetnike iz ovih podneblja, a sada ćemo to uraditi ovde“, rekao je Kovačević za Tanjug.
Kovačević je dodao da će bend nekoliko dana pred koncert provesti na probama blizu Palića, u kući prijatelja, gde će zajedno stvarati muziku.
Govoreći o razlikama između klupskih nastupa i velikih dvorana, Kovačević je istakao da se repertoar prilagođava prostoru i publici.
“Postoje pesme koje ne možemo da izvodimo ako publika stoji, jer su namenjene slušanju, a ne igranju. Ako ljudi stoje, oni su došli da igraju, i mi se tome prilagođavamo. Pripreme su važne - mora da se zna u kom pravcu ide koncert i u kakvoj sali nastupamo”, ocenio je Kovačević.
Govoreći o prvim nastupima u prestižnim beogradskim dvoranama, Kovačević se prisetio da mu je nekada bio nedostižan san Kolarac, gde je pokušavao da uđe i čuje koncerte Duška Gojkovića i Big benda RTS-a, jer nije imao novca za kartu.
“To je za mene tada bila pozorišna scena za muzičare, nešto o čemu sam samo maštao“, rekao je kontrabasista.
Kovačević je istakao da se njihova publika iz godine u godinu podmlađuje i da mu je to jedan od najlepših pokazatelja da muzika koju orkestar stvara i dalje ima svežu energiju.
Prema njegovim rečima, na koncertima sve češće vidi mlade koji ne samo da slušaju, već i aktivno učestvuju pevaju, igraju i reaguju na svaki ton.
“Balkanska muzika nosi igru i ples, poziva ljude da ustanu, da se pokrenu - to je mladima potrebno“, kaže on i dodaje da upravo ta energija pokreće i sam bend da iznova ulaže u svaki nastup”, rekao je Kovačević.
Govoreći o izazovima muzičkog života i stalnih turneja i putovanja, Kovačević je naglasio ključnu podršku porodice da bi sve funkcionisalo.
"Nije lako ni nama ni porodicama, ali ako nema podrške, cela baza se ljulja i nastaju ozbiljni problemi“, istakao je Kovačević.
Prema njegovim rečima, upravo stabilan porodični oslonac omogućava umetniku da na sceni pruži maksimum i da zadrži radost muziciranja, uprkos umoru i zahtevima života na putu.
Turneja Barselona džipsi Balkan orkestra počinje u Hamburgu i traje tri nedelje, obuhvatajući koncerte do Atine, dok će u Srbiji provesti više dana da pripreme
specijalan koncert, a koncertnu sezonu završavaju u Plovdivu, Solunu i Atini.
"Posle toga pravimo pauzu od najmanje šest meseci kako bismo se zatvorili u studio i izneli nešto novo. Mnogo putujemo avionima, brodovima, kolima i tražili smo menadžmentu da se taj ritam malo uspori, da bismo se posvetili radu“, rekao je Kovačević.
Govoreći o digitalnom svetu i načinu na koji bend komunicira sa publikom, Kovačević priznaje da mu društvene mreže i nove tehnologije nisu bliske i da je promociju i digitalnu komunikaciju prepustio mlađim članovima tima.
"Ja sam najstariji u bendu i meni je digitalno potpuno strano. Imamo ljude koji to rade i oni na divan način prenose naš analogni rad u digitalni prostor“, kaže Kovačević.
Prema njegovim rečima, važno je da ono što bend objavljuje onlajn verno prenese energiju i atmosferu njihovih koncerata.
Objasnivši da je odnos između kontrabasiste i njegovog instrumenta specifičan i zahtevan, Kovačević je dodao da je kontrabas fizički krupan i “nepregledan“ instrument, koji na početku ume da bude surov prema sviraču.
Kovačević je rekao da je “kontrabas specifičan, fizički zahtevan instrument, ima ‘lošu narav’, žuljevi su neizbežni".
"Morate da mu se udvarate, da ga pazite. Moj odnos sa kontrabasom traje 30 godina, a sa svojom ženom 25. Kada ga osvojiš, postoji vernost, a ona mi je važna i u životu i u muzici“, rekao je Kovačević.
Vernost i disciplina čine temelj svakog ozbiljnog muzičkog puta, a Kovačević je istakao i da svakodnevno vežbanje doživljava kao neophodnu rutinu.
"Ako nema proba, onda barem sat, sat i po dnevno. To je kao trening, ako nedelju dana ne sviram, žuljevi se vraćaju, mišići se opuštaju“, naveo je muzičar.
Govoreći o pristupu tradicionalnoj muzici, Kovačević je naglasio da njegov bend ne svira narodnu muziku na tradicionalan način, već je transformiše u priče koje publika prepoznaje i emocionalno doživljava.
“Mi pričamo priče. Menjamo ritmove, strukture, dodajemo elemente iz džeza i bluza. Godinama se trudimo da tradiciju transformišemo i približimo je mladima. Da se tradicija nikada nije menjala, izgubili bismo mnogo toga“, istakao je Kovačević.
Prema njegovim rečima, njihova najpoznatija pesma “Od Ebra do Dunava“je nastala spontano tokom rada u studiju.
“Tekst na srpskom napisala je moja sestra, a fraza ‘Od Ebra do Dunava’ nastala je u studiju. Klarinetista je predložio, pevačica Sandra je otpevala i tako je ostalo. Pesma je postala naš zaštitni znak i uvek je na repertoaru“, rekao je Kovačević.
Repertoar za koncert u Sava centru Kovačević priprema s posebnom pažnjom, istakavši da je proveo sate u biranju pesama kako bi koncert imao dramaturgiju i emociju koju publika očekuje.
“Potrošio sam deset sati na odabir pesama. Biće to poseban koncert, ekipa koja će tog dana biti na bini verovatno se više nikada neće naći u istom sastavu. Repertoar broji oko 16 pesama, uz dva bisa", naveo je kontrabasista.
Prema njegovim rečima, prvi deo koncerta završiće pesmom ‘Od Ebra do Dunava’, na bisu će svirati nešto intimnije, a potom završavaju "veselo i ritmično, da publika ostane na nogama".
Govoreći o nostalgiji i odnosu prema domovini, Kovačević priznaje da ga taj osećaj nikada ne napušta.
“Nostalgija je krst koji čovek stavi na leđa i nikada ga ne skida. Srbija i Beograd imaju posebnu emotivnu težinu, ali Barselona mi je pružila umetnički život i osećaj pripadnosti. Kada sletim u Barselonu, osećam da se vraćam kući“, rekao je Kovačević.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Humanitarni muzički događaj "Violončelo i srce"
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.