Vreme čitanja: oko 7 min.

"Nije bilo lako doći do nje": Maestro Dejan Savić o Aidi Garifulini, spektaklu "Opera na vodi", Željku Lučiću

Vreme čitanja: oko 7 min.

Gost portala Telegraf.rs bio je maestro Dejan Savić, koji pričao o "Operi na vodi", kao i o drugim kulturnim temama.

  • 1

Tradicionalno, peti put na platou Geozavoda u Beogradu, na Beogradu na vodi, očekuje nas kulturno-muzički spektakl "Opera na vodi". Prvog dana, 8. septembra, publiku očekuje čuvena operska predstava "Boemi" Đakoma Pučinija.

U ovom remek-delu slavnog italijanskog kompozitora ulogu Mimi igraće operska diva iz Rusija Aida Garifulina, dok će i ostalim ulogama biti tenor Mateo Roma i naš proslavljeni bariton Željko Lučić, u pratnji hora, solista i baleta Nacionalne opere iz Temišvara.

Dirigent ovog specijalnog izvođenja biće maestro Dejan Savić. Svakako, očekuje nas veliki spektal u Beogradu.

Tim povodom, gost portala Telegraf.rs bio je maestro Dejan Savić, koji pričao o "Operi na vodi", kao i o drugim kulturnim temama.

  • Očekuje nas još jedan veliki događaj u Beogradu, a to je "Opera na vodi". Da li možete nešto više da nam kažete o tom spektaklu?

Slušajte, to nama nije prvi put. "Opera na vodi" obeležava već pet godina tradicije, što kod nas nije mala stvar kada je kultura u pitanju. To smo počeli u istom sastavu, Aleksandra Kovačević kao producent, Belgrade Waterfront 2018. godine. Dakle, sećam se kao da je danas bilo. Bilo je to neko proleće, da li beše maj ili jun... Došla je sa saradnicom kod mene i mog saradnika Aleksandra Stamatovića... Mi smo za deset minuta razgovora završili i isplanirali celu stvar, i, što bi se reklo, ostalo je istorija. Naime, u septembru 2018. godine, mi smo upravo na Promenadi napravili prvi koncert. Bio je to koncert solista, hora i orkestra Opere Narodnog pozorišta. Kao gost se pojavio naš sjajni violinista Jovan Kolundžija, i to je zaista bio koncert za pamćenje, ne samo zato što je bio jedan sjajan muzički događaj, već praktično što smo time promovisali i afirmisali taj prostor kao prostor za vrhunsku umetnost, što se godinama kasnije pokazalo kao ispravno. Tu su i u ovoj, ali i u organizaciji drugih producentskih kuća nastupili i jedan B0čeli, i Mariza, Željko Lučić, Ana Netrebko... Evo sada i Aida Garifulina, ponovo Željko Lučić. Ove godine, to će biti predstava "Boemi". Zašto "Boemi"? Zato što je veliki jubilej - 100 godina Đakoma Pučinija. Osim toga, biće tu i naravno i naši prijatelji, hor i orkestar Nacionalne rumunske opere iz Temišvara. Temišvaj je ove godine kulturna prestonica Evrope. Tako da, puno lepih stvari se skupilo. Biće renomirani i sjajni ansambl orkestar Radio-televizije Srbije sa filmskom muzikom. Dakle, lepi programi i prilagođeni mestu gde se odigravaju. Organizatori i producenti su napravili jedan veliki podvig, sjajnu binu organizovali, osvetljenje... Biće tu 2, 3 hiljade mesta. Zaista, onako za prave ljubitelje i sladokusce. Ali kažem, to je već prešlo u tradiciju. Pet godina nije mala stvar.

Dirigent Dejan Savić Dirigent Dejan Savić Printskrin: Telegraf.rs
  • Sami ste rekli, očekuje nas predstava "Boemi" Đakoma Pučinija. Da li možete nešto više da nam kažete o tome? Šta publika može da očekuje?

Prvo što će publika imati po prvi put priliku da kod nas čuje i vidi, to je Aida Garifulina, jedna od trenutno najvećih operskih zvezda. Nije bilo lako doći do nje, ali, kažem i organizatori i producenti su se dobrano potrudili. Naravno, ja se sa njom znam. Ona je inače iz Kazanja, u Rusiji, i ja sam prošlog proleća boravio u Kazanju, i bilo je predivno. Tu sam se upoznao sa njenom majkom, koja je takođe muzički umetnik, horski dirigent. Znači, jedna ozbiljna tradicija, kako je inače u Rusiji. I ona će, kažem, privući najveću pažnju. Tu je zatim od naših Željko Lučić, koji je zvezda najvećega ranga, i čovek koji je zaista posvetio ovaj deo svoje karijere svojoj zemlji, iz partiotski, iz umetničkih razloga. On će takođe sa mnom nekoliko dana pre toga nastupiti na koncertu u Nišu, na tvrđavi povodom obeležavanja 300 godina Niške tvrđave. Puno toga se skupilo. Ovo je bila lepa produkcija. Ja sam već dirigovao u Rumuniji. Mislim da će publika imati zaista puno razloga da dođe. Nije to ni predugačko, to je izuzetno zanimljivo. Opera predivna. Mislim da je to pun pogodak za ovaj jubilej.

  • Kako je došlo do toga da budete deo događaja "Opera na vodi"?

Od prvog koncerta ja sam tu prisutan kao dirigent, tada i kao upravnik Narodnog pozorišta. Mislim da sam jednu godinu preskočio, ili dve, nisam siguran. Posle toga su me organizatoru odmah pozvali ponovo. Ja sam, naravno, sa zadovoljstvo prihvatio. Evo, i ove godine, prosto zato što imamo uzornu saradnju koja može da posluži kao model za afirmisanje tako nekakvih velikih i značajnih gradskih celina. Ne samo u Beogradu, nego i u Novom Sadu, što i jeste bio slučaj kada je Novi Sad prošle godine bio evropska prestonica kulture. Ali zašto ne i u Nišu, i u Subotici, i u Kragujevcu, tim nekim drugim našim urbanim sredinama koje definitivno imaju i publiku i logističke i sve druge organizacione za takve programe takve projekte da plasiraju.

Dirigent Dejan Savić Intervju sa maestrom Dejanom Savićem u studiju portala Tele.graf.rs Printskrin: Telegraf.rs
  • Pomenuli ste i Aidu Garifulinu. Da li je ovo prvi put da sarađujete sa njom na nekom projektu? Šta mislite o njenom radu?

Jeste, prvi put. Znate, na planetarnom nivou operski svet nije mnogo veliki i mi se naravno znamo. Ona zna za mene, ja, naravno, znam za nju, i nekako se lepo pogodilo da sada zajednički nastupimo. Do sada nismo radili zajedno. Već smo imali plan da negde u Kazanju, gde ona dolazi relativno često, nastupimo zajedno. U Kazanju, osim proslavljenog simfonijskog orkestra postoji jedna uspešna i renomirana opersko baletska kompanija, opersko baletska kuća. Tako da, bilo je ideja da se tu vidimo. Bilo je ideja da nešto radimo zajedno u Italiji, baš na Pučini festivalu, gde je nastupala, i gde sam i ja nastupao u nekoliko navrata. Ali, eto, najlepša stvar da ona dođe i bude naš gost. Kažem, zaista su se i organizator, i Aleksandra Kovačević, i njena kompanija, i Belgrade Waterfront, zaista su se ozbiljno potrudili oko toga da se napravi jedan značajan i važan operski i opšte šire, društveni događaj. Naš zadatak je, na neki način, da taj prostor afirmišemo i sa tom idejom smo počeli, a sada praktično taj prostor afirmiše kulturnu scenu u Beogradu, predstavlja i okuplja ono najbolje što može da se na planetarnom nivou izvođačke umetnosti vidi. I sada se vidi u Beogradu.

Aida Garifulina Aida Garifulina Foto: JENS KALAENE / AFP / Profimedia
  • Pomenuli ste i Željka Lučića. Vi, kao vrhunski dirigent, imali ste prilike da sarađujete sa mnogim umetnicima. Željko Lučić se istakao više puta na "Operi na vodi", imali smo priliku da ga slušamo sa Anom Netrebko. Da li smatrate da je Željko Lučić svetska klasa i da jedan od najboljih operskih pevača?

To što ja smatram ja... Hajde, mi smo drugari, Željko Lučić i ja, tolike godine, ali to je opšte mišljenje svih operskih stručnjaka. Takođe, opšte mišljenje publike koje ga prati iz nastupa u nastup. Opšte mišljenje je rukovodilaca i direktora operskih kuća koje ga angažuju. Metropoliten, non-stop. Evo, samo prošle sezone, da se podsetimo da je nastupio u Metropolitenu, da je nastupio u operi u Parizu, da je nastupio u teatru u Barseloni, da je nastupio ovde u regionu, u velikim i značajnim kućama i na značajnim festivalima. Ono jedino što sam žalio, pošto je Pučinijeva godina, to je da je uglavnom pevao "Skarpiju" u operi "Toska", jedna od uloga koje su ga proslavile. Međutim, sada će sa nama pevati Marčela, ulogu koja je više bila prisutna na početku njegove karijere kao mlađeg umetnika. U umetnosti godine ne predstavljaju ništa, nego je samo broj. Tako da jeste, u pravu ste, radi se o vrhunskom umetniku i jednom našem, mogu da kažem u zadnjih par decenija, najslavniji, najeminentniji i najuspešnii umetnik koji nikada nije zaboravio svoje korene, koji i dan danas sa ponosom nosi naš pasoš, srpski pasoš, i nema niti jedno drugo državljanstvo, koji se vratio u službu, tu gde mu je blizu. On je Zrenjaninac, on je u Novom Sadu sada profesor. Od jeseni će tamo biti pod ugovorom u operi. U najzrelijem dobu svoje karijere, on se vratio u svoju zemlju i mi zaista sa velikim zadovoljstvom možemo da ga slušamo i uživamo u njegovoj umetnosti.

Željko Lučić Željko Lučić Foto: Tanjug/Narodno pozorište/Željko Jovanović

U ostatku intervjua, koji možete pogledati u snimku na početku teksta, možemo čuti šta je maestro Dejan Savić govorio o drugom danu "Opere na vodi", koji će biti 9. septembra, gde će biti izvedena filmska muzika. Tada će dirigovati Dejanov kolega Srboljub Dinić.

Maestro Savić je za Telegraf.rs pričao o stanju opere u Srbiji, da li je potrebno više pozorišta i koncertnih dvorana u našoj zemlji, o Stefanu Milenkoviću, Nemanji Raduloviću, kada će krenuti probe za događaj koji nas očekuje na platou Geozavoda u Beogradu.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Bakica

    7. avgust 2023 | 18:39

    Hvala Bogu da se neko seti i napiše nešto o operi. Dosta vise o zadrugarima, raznim pevačima, starletama. Koliko para je Mitrović skrkao u onu kuću za lezilebovice, bolje da je izgradio opersku kucu, bar bi nešto vredno ostavio narodu.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA