20

OVO SU NAJPROPALIJI PROJEKTI U SRBIJI: Europolis, Brze pruge, Metro, Prokop...

Podsećamo vas na neke projekte koji su obećavani, a koji nikada nisu završeni. Pojedini su još samo pusti san, neki su započeti, a ima i onih čija je realizacija zastala na pola, i teško će ikada da se završe

Od uvođenja političkog višestranačja u Srbiji, jedno od omiljenih zanimanja onih koji su na vlasti bilo je obećavanje velikih infrastrukturniih projekata, koji su započeti, a nikada nisu dovršeni.

Mediji bi danima pisali o njima, dok bi političari licitirali sa brojem zaposlenih koji će biti angažovani u okviru predstojećeg posla, gabaritu radova, kao i o značaju tog posla za celu zemlju.

Međutim, ekonomska kriza, konstantni budžetski deficit, sankcije, a potom i brojni materijalni problemi doveli su do toga  da se većina njih ostavi samo malo dalje od početka. Podsećamo vas na neke od projekata koji su upravo takvi. Pojedini su još samo pusti san, neki su započeti, a ima i onih čija je realizacija zastala upola radova.

Foto: Beobuild

Foto: Beobuild

ProkopIako izgradnja ove železničke stanice traje sa prekidima od 1977. godine, malo je toga učinjeno. Iako se optimistično počelo sa izgradnjom, radovi su ubrzo prekinuti zbog nedostatka novca. Projekat su finansirali SR Srbija, Beograd i Železnice. Zbog ekonomske krize u zemlji, radovi su obustavljeni 1980. godine.  Zatim su devedesetih godina prošlog veka nastavljeni i prekinuti ponovo 2000. godine. Danas je ovaj objekat najpoznatiji kao jedna od stanica u okviru "Beovoza", kroz koju dnevno prođe nekoliko hiljada ljudi, ali je njen potencijal mnogostruko veći. Veći deo je zarastao u korov, a armatura koja viri iz betona izgleda jezivo.

Ovih dana je ponovo aktuelizovano pitanje dalje izgradnje, a prema projektnoj dokumentaciji, kako se očekuje, kada bude završena železnička stanica Prokop, imaće dnevni promet od oko 40.000 putnika. Ostaje nam da vidimo da li će to uskoro i da se desi.

Foto: Wikimedia/IIAleksandarII, Profimedia/AFP

Foto: Wikimedia/IIAleksandarII, Profimedia/AFP

Metro - Prvi planovi za podzemnu železnicu su nastali još sredinom 20. veka, ali smo svedoci da nije zaživeo ni danas, a pitanje je i kada će. Oni koji se razumeju u ekonomiju jednostavno objašnjavaju razlog za ovako nešto. "Za jednu zemlju je najskuplji rat. A iza rata na drugom mestu je metro". Pametnom dosta. Dakle, potrebno je naći nekog prebogatog investitora koji je spreman da uloži u jedan ovakav ogroman projekat,  i da u dogledno vrme sačeka zaradu od njega. A znajući koliko građani srpske prestonice vole da plaćaju kartu u prevozu, biće pravi podvig naći jednog ovakvog poslovnog optim istu.

Foto: Tanjug/Danilo Peternek

Foto: Tanjug/Danilo Peternek

Inače, prva studija je napravljena 1968. i predviđala je 35 stanica, na 33 kilometra. U urbanističkom planu usvojenom 2003, projekat metroa napušten je u korist lakog šinskog sistema. Tokom svih ovih godina izgrađena je samo stanica Vukov spomenik, a ni ona čak ne bi mogla da bude deo budućeg metroa, jer je izgrađena kao stanica gradske železnice, tako da bi se morala „prepraviti”.

Svedoci smo da se i u poslednjih nekoliko godina pominjao dalji razvoj ovog projekta, ali, na žalost, od obećanj se dalje nije pomaklo.

Foto: Milena Đorđević

Foto: Milena Đorđević

Europolis -  Ovaj projekat je još jedan u nizu koji je služio u reklamne svrhe Socijalističke partije Srbije, a glavni inicijator je bivši ministar Milutin Mrkonjić. Ovaj projekat je imao radni naslov “Beograd na Savi 2000”. On je 1995. kada je najavljivana investicija izjavio: “Do 2000. mora biti završen Beogradski čvor, pruga Beograd-Subotica i oslobođeno zemljište za Europolis”. na žalost, projekat je bio politički, rađen za potrebu predizborne kampanje SPS. U njemu nije bilo nikakvog ozbiljnog urbanističkog istraživanja. I vlasti posle 2000. imale su ideju izgradnje Savskog amfiteatra, ali je sve ostalo utopija.

Brze pruge Srbije - Javnosti je predstavljen ovaj projekat veoma grandiozno i obećavani su ekstra brzi vozovi koji će ići skoro 200 kilometara na sat, a u sklopu toga je trebalo da se obnovi i modernizuje kompletna železnička infrastruktura. Vagoni su trebali da budu čisti, toaleti uredni, a železničke stanice reprezentatitvni objekti. Nažalost, od toga nije bilo ništa.

A sve je počelo početkom devedesetih godina, kada je Evropska zajednica formirala posebnu komisiju sa zadatkom da definiše evropske koridore za budućnost. 1992. godine železnički Koridor 10 postao je evropski. Radni naslov bio je „Brze pruge Srbije”.

Foto: Tanjug/Aleksandar Ćirić

Foto: Tanjug/Aleksandar Ćirić

- Godinu dana kasnije potpisali smo predugovor sa francuskim kompanijama, koje su bile lideri u toj oblasti. Nažalost, došle su sankcije i Francuzi su se povukli. Koliko smo mogli, nastavili smo sami taj projekat, a ključni deo bio je beogradski železnički čvor. Uradili smo stanicu Vukov spomenik 1996. godine. Uradili smo i deo pruge između Beograda i Pazove i triangl kod Inđije. Nismo mogli više, jer nije bilo novca - objasnio je sudbinu ovog projekta bivši ministar zadužen za puteve i infrastrukturu.

Hotel na Crnom vrhu -  Skri­ve­na tvr­đa­va bivšeg predsednika Slobodana Miloševića "Jelen - Hajat", nje­go­va po­sled­nja uto­pij­ska in­ve­sti­ci­ja ko­ja je tre­ba­lo da pred­sta­vlja spo­me­nik več­ne vla­sti usred ni­če­ga, izo­lo­va­ni grad sun­ca za­mi­šljen kao naj­mo­der­ni­ji pla­nin­ski cen­tar u Evro­pi, dugo vremena zarasta u korov i zaborav.

Foto: Facebook / RTB Bor

Foto: Facebook / RTB Bor

Finansijeri izgradnje tobožnjeg sportskog centra bile su naše najbogatije firme, javna preduzeća: Jugopetrol, Srbijašume, PTT i mnoge druge čiji su čelni ljudi istaknuti članovi koalicije SPS-JUL. Inicijativa je potekla od Mirjane Marković, supruge Slobodana Miloševića i predsednice JUL-a, koja je u nekom svom nadahnutom opisivanju prirodnih lepota naše zemlje, s posebnim osvrtom na istočnu Srbiju i njen izborni okrug, primetila da bi valjalo sagraditi još jedan sportski centar poput Kopaonika.

Radovi su počeli sredinom devedesetih godina, a prekinuti su za vreme bombardovanja. Iako je bilo nekoliko najava da postoje zainteresovani biznismeni koji bi uložili novac i priveli ovaj projekat kraju, to se još uvek nije desilo. Sada ovaj objekat neumitno propada.

Koridor 10 -   Od 1979. se gradi Koridor 10 koji je i posle 30 godina projekat koji sa pompom najavljuje svaka vlast.

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Kako je planirano on je jedan od najvažnijih panevropskih saobraćajnih koridora koji prolazi kroz Srbiju i povezuje Austriju, Mađarsku, Sloveniju, Hrvatsku, Srbiju, Bugarsku, Makedoniju i Grčku. Realizacijom ovog važnog projekta doći će do opšteg ubrzanja tranzitnog saobraćaja, unaprediće se nivo usluga, olakšaće se međunarodni trgovinski tokovi i transport putnika. Kada se završi, novi autoput imaće pozitivan uticaj na komercijalne i trgovinske aktivnosti u regionu i doprineće regionalnom razvoju i koheziji šireg područja Balkan. Međutim, ovaj projekat je još veoma daleko od ostvarenja.

Prema procenama, na ovom projektu je u poslednjoj deceniji utrošeno milijardu evra, a autoput je još daleko od završetka. Od 2000. godine do danas u Srbiji je izgrađeno oko 112 km autoputa punog profila, što godišnje iznosi 9,3 kilometra, a koridor 10 ima više od 800 km. U međuvremenu, počela je izgradnja na Koridoru 11, ka Crnoj Gori i Jadranskom moru. Nadamo se da će u narednom periodu radovi na ovom projektu ubrzati i da će se bar približiti kraju.

Foto: Tanjug/Danilo Peternek

Foto: Tanjug/Danilo Peternek

Most Zemun  - Lido - Iako je najavljivan nekoliko puta, ovaj projekat nikada nije urađen. Pešački most bi trebalo da bude dugačak 350 metara, a širok šest. Premošćavao bi Dunav na istom mestu gde je prethodnih godina bila postavljana pontonska ćuprija. Predviđeno je da noseći stubovi budu betonski, konstrukcija metalna, a gazna površina od drveta. Preko njega bi mogla da prelaze i dostavna, policijska, vojna, vatrogasna i vozila Hitne pomoći. Izgradnja bi trebalo da košta između pet i pet i po miliona evra.

Idejnim projektom predviđen je i restoran vidikovac, visine 26 metara, koji bi bio postavljen pred ulazak na most sa prizemnim prostorijama iz kojih bi se kontrolisao prelazak preko ćuprije i mini-galerijom. Iznad bi bio podignut restoran u obliku diska sa otvorenim kružnim pogledom na Beograd, Zemun i Ratno ostrvo, a nad njim bi bila prohodna krovna terasa. Cena izgradnje tog objekta je između 620.000 i 650.000 evra. Na žalost, ni od ovoga nije bilo ništa.

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Foto: Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture

Pored ovih, koji su najviše eksploatisani, u manjim gradovima u Srbiji takođe postoje mnogobrojni projekti koji su služili samo u predizbornim kampanjama. Sve njih teško je i pomenuti.

Zato vas pozivamo da u komentarima pomenete neke koji su u gradovima u kojima vi živite. Koje su to građevine u vašem gradu iste kao i one  koje smo pomenuli u ovom članku.  Šta se je ono što se najviše gradi kod vas, koji su to objekti otvarani svečano i po nekoliko puta, a nikada nisu završeni?

(Telegraf.rs)

Tagovi: Izgradnja, Novac, Planovi, projekti, Prokop

Pogledajte sve vesti u poslednja 24 sata

Komentari (20)
Poređaj komentare:
  • D
    Djomla

    Zaboravili ste uljane škrljiljce kod Aleksinca,nijedna predizborna kampanja nije prosla bez njih! :-)

  • G
    gagi111

    Dom za studente u Backoj Topoli stavljen pod krov i tako stoji vec 6 god, a dotada su napravili fontanu, dva parka i jos prave neki trg, peru pare, cifre su ne normalne ,a na vlasti su sve stranke osim SRS-a,koja nije u opstinskoj skupstini, takoreci opozicije nema, svi su u talu i DS,SNS,Ldp,SPS,SVM,...

  • S
    Suboticanin

    Na nasu veliku zalost mnogi projekti su pali u zaborav i bili su deo predizbornih obecanja. Suboticani svaki dan gledaju ruglo u centru grada zvano KOSTUR BUDUCEG POZORISTA, zatim Y krak obilaznica oko Subotice, turisticko mesto Palic koje "krasi" jezero cija je voda godinama zagadjena... Megalomanske zelje i obecanja politicara dok se ne domognu vlasti a posle puj pike nevazi.

NASLOVNE STRANE DANAŠNJIH NOVINA: Prelistavanje štampe za subotu, 17. novembar 2018. godine

Kuća strave u Srpskoj Crnji krije jezivu priču: Žarko je sa psima živeo na samom kraju sela, a oni su ga jednog dana pojeli (FOTO)

Nemaš ti problem, to je samo u tvojoj glavi: Čuveni "Dnevnjak" prvi put nije snimio smešan klip, Srbija bruji o ovom videu (VIDEO)

Ponovo oštećena tabla za manastir Draganac u Kosovskom Pomoravlju (FOTO)

Njegov rad preko video-bima prati 50 hirurga iz cele Srbije: Vodeći evropski stručnjak operiše u KCS (FOTO)

Šta kažu kardiolozi posle upozorenja o lekovima koje je Srbima dodatno podiglo pritisak?

Dečak koji je pobedio medicinu: Vuku nisu davali šanse da preživi, a on danas uči da čita (VIDEO)

Prava istina o najvećoj pobedi u istoriji srpske vojske: Ko je koga zaista napao na Kolubari? (FOTO)

Kakav je život u srpskom gradu gde se svaka osveta završava vatrom? Ljudi ljube svoje ljubimce kada ih zateknu čitave

Bolesni u Subotici do doktora mogu samo na kolenima, bukvalno! (FOTO)

Devojke na jugu Srbije prvi put rađaju sa 26, a na Vračaru sa 33 godine: U brak ulazimo sve stariji i duže živimo s roditeljima

Akademici nisu prihvatili ostavku Vladimira Kostića, zahtevali su da nastavi sa radom

Tražiće da se uvede naplata putarine na magistralnim putevima i da se povećaju cene

Koji spomenik posvećen patrijarhu Pavlu vam se najviše dopada: U Leposaviću, Trebinju, Bajinoj bašti ili u Beogradu? (FOTO) (ANKETA)

Kopaonik je najlepša slika Srbije danas: Zabeleo se drugi put ove jeseni, samo skijaši fale (VIDEO)

Studentkinja koja optužuje profesora iz Kragujevca se uključila uživo u jutarnji program i ispričala sve o njegovim odvratnim porukama (VIDEO)

Posetili smo tri najhrabrija dečaka u Srbiji: Braća Petrović nemaju roditelje, iza njih je životna tragedija, a oni su jači od svega (FOTO)

Podrška narodnim kuhinjama u godini obeležavanja jubileja COCA-COLA sistema

Putno zdravstveno osiguranje ne pokriva baš sve troškove lečenja u inostranstvu: Ove stvari nisu uključene u taj paket

Danas je Đurđic: Da nam dušman više ne preti, pomozi nam Georgije Sveti

Zahladnelo je, ali još danas nas padavine štede: Od vikenda preokret i još veće smrzavanje

Voće u Srbiji "poludelo"! Sazrele višnje, šljive i jabuke kao usred leta

NASLOVNE STRANE DANAŠNJIH NOVINA: Prelistavanje štampe za petak, 16. novembar 2018. godine

Da li bi zakon uopšte trebalo da tera bahatu "decu" da brinu o starim i nemoćnim roditeljima iako to ne žele? (ANKETA)

Pola Srbije pije lekove protiv pritiska koji mogu da izazovu rak: Ukoliko ste ga uzimali, obavezno pratite sve promene na koži!

Svi se pitaju zašto je mlada, uspešna i prelepa devojka digla ruku na sebe, a niko ne ume da prepozna bol koju krije osmeh (ANKETA)

Za seks žene traže samo 100 dinara da bi prehranile decu! Prostitucija u Srbiji često samo vapaj za preživljavanjem

Ministarstvo za rad zapošljava psihologe kako bi pomogli radnicima da budu uspešniji i zadovoljniji

Učenici iz Srbije, ambasadori nauke: U saradnji sa Nasom leteli u svemir čak dva puta (FOTO)

Sutra počinju Vučji dani: Paganski praznik je dobar način da se naterate na štednju, a ove stvari nikako ne smete da radite 9 dana

Dušanka je došla sa snajom na grob patrijarha Pavla, pa otkrila veliku tajnu o susretu sa njim (FOTO) (VIDEO)

Repovanje u manastiru: Sindikatu se pridružio monah sa gitarom, Gračanicom se orilo "Dogodine u Prizrenu" (VIDEO)

Deonica auto-puta na Koridoru 11 pravljena bukvalno od blata, ministarka Mihajlović najavila: Slede nove krivične prijave

Baka Jovanka u 21. veku živi bez struje i strepi kako će preživeti zimu: Nedostaje samo bandera koju je platila, a niko da je postavi

Patrijarh Pavle nas je ponovo uveo u veru: Na 9. godišnjicu njegove smrti vernici se okupili u manastiru Rakovica (VIDEO)

Princ Mihailo Karađorđević prisustvovaće porođaju svoje supruge: On će bodriti Ljubicu kada njihovo prvo dete bude došlo na svet

Iz užičkog vrtića nestali tek dobijeni računari i projektor: Deca sada uče sa papirića prikačenih na stiropor

Nova, bolesna igra dece u Srbiji: Posle izmišljenih otmica, smislili su nešto još morbidnije

Danas je devet godina od smrti patrijarha Pavla: Na čelu SPC bio je 19 godina, a ove poruke nam je ostavio u amanet

Šta to noću sija na Dunavu? Radovi na rekonstrukciji još traju, a Golubačka tvrđava prvi put je zasijala

Pokojnici naređeno da sruši divlju gradnju u selu Topolovnik, a kuće stare više od 50 godina (FOTO)

Miholjsko leto polako prolazi: Vreme danas hladnije, ali i dalje sunčano