"Erbas" preti tužbom i plenidbom "Jatove" flote!

Ukoliko do 30. marta ne dođe do inicijative srpske strane za rešenje spornog ugovora iz 1998, "Erbas" najavio da će svoja prava naplatiti pred arbitražnim sudom u Parizu. Potencijalni gubitak "Jata" skoro 50 miliona dolara

  • 0

Francuska kompanija "Erbas" odlučila je da od 30. marta prestane s daljim pokušajima rešavanja spornog ugovora sa "Jatom", koji je potpisan 1998. godine, izjavila je Nevena Kostić, portparolka kompanije "Vižn tehnolodžis", zvaničnog zastupnika "Erbasa" za Srbiju.

Kao razlog navodi se to što radna grupa Vlade Srbije, koja je formirana za razrešenje tog ugovora, nijednom nije odgovorila na inicijativu "Erbasa" u vezi sa tim.

"Erbas" je u sredu poslao pismo predsedniku Vlade Srbije Mirku Cvetkoviću, u kojem se Srbija obaveštava da se za sedam dana svi pregovori prekidaju i da će "Erbas" svoja prava naplatiti pred arbitražnim sudom u Parizu.

Ugovor, u vrednosti od 580 miliona dolara, predviđao je kupovinu osam aviona tipa A319 od Erbasa. Njegovo sprovođenje je prekinulo NATO bombardovanje 1999. godine, a zatim se ispostavilo da njegova realizacija ne bi bila ekonomski isplativa za srpskog avioprevoznika, pa je to pitanje ostalo nerazrešeno.

"Jat" je shodno ugovoru uplatio avans od 23,5 miliona dolara, a "Erbas" je imao obavezu da pomogne "Jatu" u obezbeđivanju povoljnog finansijskog aranžmana.

Direktor Kancelarije Vlade Srbije za saradnju sa medijima Milivoje Mihajlović izjavio je za Telegraf.rs da će Vlada "pažljivo razmotriti situaciju".

- Partner koji bi preuzeo "Jat" nije pronađen niti je bilo kakav formalni proces u toku. U tom smislu ne postoji razlog da se odluke donose na brzinu, niti u odsustvu budućeg partnera Jata – kaže Mihajlović.

Prema njegovim rečima, kupovina aviona koji podrazumeva izdavanje državne garancije, i to za iznos od 200 do 300 miliona dolara, značilo bi dodatno zaduženje države.

- Imajući u vidu da se javni dug nalazi u nivou zakonskog ograničenja, odluka o zaduženju ne bi mogla biti doneta dok se u širem kontekstu ne sagleda budžetska pozicija države – rekao je Mihajlović.

Ukoliko dođe do arbitraže i slučaj se reši na štetu "Jata", 23,5 miliona dolara avansa će biti izgubljeno, dok se kao zahtev odštete u medijima pominje i dodatnih 25 miliona dolara.

Odgovarajući na pitanje o informacijama koje su se pojavile da bi metod naplate mogao bi biti i zaplena "Jatove" flote koja sleće na evropske aerodrome, Mihajlović je izjavio da bilo kakav odnos prema imovini "Jata" može da bude zasnovan samo na odluci suda, a ne unilateralnim potezima bilo koje strane.

- U ovom slučaju, treba imati u vidu da je "Jat" dao avans i na taj način postao poverilac prema drugoj ugovornoj strani – rekao je Mihajlović.

Nevena Kostić kaže da je kompanija "Erbas" poslednjih nekoliko godina intenzivno pokušavala da napravi aneks ugovora na onaj potpisan 1998. Taj aneks bio bi mnogo povoljniji za "Jat" i Srbiju u pogledu cene, broja aviona, isporuke i finansiranja, tvrdi ona.

Kako navodi, do danas nije došlo do početka pregovora oko "novog ugovora" mada je s "Erbasove" strane pismeno davana inicijativa.

- Ukoliko do 30. marta dođe do inicijative sa srpske strane i počnu pregovori o Memorandumu o razumevanju, "Erbas" je voljan da se situacija reši na najpovoljniji način. Taj povoljniji način podrazumeva da "Erbas" pristaje da smanji broj aviona sa osam na četiri, kao i da tip aviona prilagodi "Jatovim" sadašnjim potrebama – rekla je ona.

Nevena Kostić dodaje da su se, usled promena na svetskom tržištu, promenile i cene koje bi sada bile dosta povoljnije, kao i način finansiranja, a nov ugovor podrazumevao bi i obuku osoblja.

(N. Stojić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA