PUT SVILE: Kinezi ulažu 20 milijardi dolara u megaprojekat koji će promeniti svetsku infrastrukturu

U martu je dodatni zamah dobila kineska inicijativa koja bi mogla da ima dramatičan uticaj na globalnu ekonomiju, a iz koje bi i Hrvatska mogla da izvuče prednosti ako se na strateškom nivou otvori novim prilikama

  • 13

Prošlog meseca Azijskoj banci za ulaganje u infrastruktruru (AIIB) pridružile su se kao suosnivači prvo Velika Britanija, a onda i druge članice Evropske unije.

Međutim, u martu je dodatni zamah dobila još jedna kineska inicijativa koja bi mogla da ima dramatičan uticaj na globalnu ekonomiju, a iz koje bi i Hrvatska mogla da izvuče prednosti ako se na strateškom nivou otvori novim prilikama, piše Jutarnji.hr.

U pitanju je novi "put svile", ogromni program infrastrukturnih ulaganja pod nazivom "Jedan pojas - jedan put" (One Belt One Road). Na poslednjem zasedanju Nacionalnog narodnog kongresa u martu ova inicijativa, koja jednim se jednim svojim delom tiče i Hrvatske, imenovana je glavnim prioritetom Kine, a to znači da iza projekta stoji i konkretan novac.

Novi autoputevi, brze železnice, luke kao energetska i komunikacijska infrastruktura trebalo bi, kako planiraju Kinezi, da povezuju celo evroazijsko područje s tri milijarde potrošača.

Foto: AP/Tanjug Foto: AP/Tanjug

Kopnena komponenta, "Ekonomski pojas puta svile", trebalo bi da poveže 20 zemalja od Kine do Turske, Rumunije i severa Evrope, a "Pomorski put svile 21. veka" pojačaće pomorske rute do Afričkog roga te Sueskim kanalom do severnog Jadrana.

Kineski predsednik Si Đinping je ovaj projekat predstavio krajem 2013. godine, a projekat ima za cilj da se za deset godina ostvari 2,5 milijardi dolara spoljne trgovine na godišnjem nivou među zemljama u ekonomskom pojasu. Kinezi su spremni da sami ulažu, nude kredite i garancijske fondove, a ukupna ulaganja procenjuju se na milijarde dolara. Za početak, Kina je za međunarodna ulaganja osnovala novi fond vredan 40 milijardi dolara.

Foto: Tanjug/HINA/ Daniel KASAP Foto: Tanjug/HINA/ Daniel KASAP

Krešimir Jurlin, naučnik sa zagrebačkog Instituta za razvoj i međunarodne odnose, ističe kako je u Hrvatskoj, ali i celoj Evropskoj uniji srazmerno malo pažnje upućeno ovoj kineskoj inicijativi, "verovatno zbog percepcije kako je reč o projektu daleke budućnosti".

- Ideja zaista zvuči futuristički i megalomanski jer dve komponente te inicijative, kopnena i morska, predstavljaju integrisani niz velikih infrastrukturnih projekata, procenjenih na više od 20 milijardi dolara. Međutim, nije reč o tek planiranoj gradnji pruge ili autoputa s početkom u Kini, koja će za deset ili 20 godina završiti u Evropi. Deo tog projekta već se ostvaruje pa je Kina najavila alokaciju 40 milijardi dolara u razvojni fond kao deo svojih ukupnih planiranih ulaganja, procenjenih na 1,7 milijardi dolara. Kina takođe sufinansira konkretne projekte koji su kompatibilni s inicijativom, na primer vrednosti 23 milijarde dolara prema bilateralnim sporazumima s Kazahstanom - ističe Jurlin.

Foto: Milena Đorđević Foto: Milena Đorđević

- Prema postojećim planovima, obe komponente potencijalno uključuju i naše tranzitne pravce jer prekomorska završava u Jadranu, a železnička u Turskoj. Ponovno, nije reč o dalekoj budućnosti jer je našoj javnosti malo poznato da se povezivanje Evrope i Azije izrazito pojačalo, na primer otvaranjem tunela ispod Bosfora 2013. kao i uspostavljanjem železničke transevroazijske veze preko Rusije koja je otvarena 2011. godine - navodi Jurlin.

Mario Rendulić, predsednik Poslovne asocijacije Kine i jugoistočne Evrope, ističe da Hrvatska jedina u regiji ne sarađuje s Kinom na infrastrukturnim projektima.

Foto: Telegraf Foto: Telegraf

- Samo u Srbiji dogovoreno je 5,5 milijardi dolara poslova - železnice, termoelektrane i hidroelektrane, autoputevi, rečne luke... - ističe Rendulić čije udruženje radi na promociji Hrvatske u Kini i tržištima središnje Azije, mogućnostima ekonomske saradnje kineskih i hrvatskih kompanija, kao i kineskih ulaganja i kapitala u regiji.

- U Luci Dunav u Pančevu, najjačoj u regiji, pregovara se o osnivanju slobodne zone u kojoj bi Kinezi uložili u proizvodne pogone. Među novim članicama EU, Kina ima najjaču poslovnu saradnju s Poljskom i Mađarskom. Železnica, morske i rečne luke su neki od projekata za koje su Kinezi zainteresovani u Hrvatskoj - kaže Mario Rendulić.

(Telegraf.rs / Izvor: Jutarnji.hr)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • топлистанадреалиста

    21. april 2015 | 09:55

    Па да......кинези ће рокнути силне милијарде да би се остатак свијета џаба возикао?! Све има своју цијену и Кинези знају шта раде!

  • Kole

    20. april 2015 | 22:51

    Hrvatska jedina u regiji saradjuje sa Kinom a u Srbiji jedini dogovirene investicije od 5,5 milijardi evra?Nesto ne stima tu.

  • Nebojša SRBIN

    21. april 2015 | 06:04

    Ma kakva rvatska.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA