Akcije Fejsbuka u Srbiji kupio tek poneko, raste broj tužbi u svetu

Fejsbuk i njegove banke optužuju da nisu podjednako upozorili sve investitore o lošijim prognozama za učinak firme, datim nekoliko dana pre izlaska na berzu

  • 0

Koliko je srpskih građana aktivno po pitanju trgovine akcijama Fejsbuka svakako je teško proceniti, ali verovatno nije veliki broj u pitanju, izjavio je za Telegraf.rs Nenad Gujaničić, glavni broker "Sinteza invest grupe".

- Akcije inostranih kompanija moguće je kupovati preko ovdašnjih berzanskih posrednika koji su obezbedili uslugu pristupa stranim tržištima kapitala ili direktno kod inostranih posrednika koji trguju tim akcijama – rekao je Gujaničić.

Takođe, takvu ponudu imaju i pojedine banke gde se u te svrhe otvara namenski devizni račun, a koliko će klijenta koštati nalog zavisi od tržišta kojem se nalog ispostavlja.

U brokerskoj kući "Ilirika", preko koje se može ulagati u akcije kompanija u inostranstvu, navode da ulagači od brokera mogu dobiti preporuku za investiranje, a prve akcije mogu kupiti ili prodati istog dana kad otvore nalog.

Standardna cena usluge brokera koji posreduju u trgovanju akcijama stranih kompanija, kako kažu u Ilirici, iznosi 0,7 odsto vrednosti transakcije na koji se dodaje naknada za stranog brokera.

Brokeri navode da se ne isplati ulagati sumu ispod hiljadu evra, jer je provizija na tu svotu i petina tog iznosa, što može biti još jedan razlog slabijeg interesovanja za akcije Fejsbuka na ovim prostorima.

U međuvremenu, broj kolektivnih tužbi u kojima se Fejsbuk i njegove banke optužuju da nisu podjednako upozorili sve investitore o lošijim prognozama za učinak firme, datim nekoliko dana pre izlaska na berzu, je svakodnevno u porastu. Američka kompanija je odgovorila da su optužbe neosnovane i da će se žestoko boriti protiv njih.

Kako navodi "Ilirika", u prvim minutima trgovanja na berzi akcijama Fejsbuka, u petak 18. maja, cena je porasla sa inicijalnih 38 američkih dolara na čak 45 u jednom trenutku. Kako je trgovanje prolazilo, cena se polako spuštala da bi se na kraju trgovanja zatvorila na nivou od 38,27 dolara, tik iznad cene koja je bila u inicijalnoj ponudi.

Brojni berzanski stručnjaci su nakon toga već prognozirali negativan trend, koji se već drugog dana trgovanja, u ponedeljak, i potvrdio. Akcija Fejsbuka je praktično potonula, i završila trgovački dan u minusu od čak 10.99 odsto.

Posle dva dana pada akcije Fejsbuka, u sredu su porasle za 1,03 dolara, ili 3,3 odsto, na 32,03 dolara.

Investitori, na osnovu istorijskih činjenica iz prethodnih inicijalnih ponuda, pre svih kompanije Gugla, čini se po svaku cenu želeli su da kupe akcije Fejsbuka u trenutku njihovog pojavljivanja na berzi.

Podsećanja radi, neko ko je uložio 1.000 dolara prvog dana trgovanja (25.08.2004) u akcije Gugla, danas mu te akcije vrede više od 7.000 dolara.

Međutim, investitori su zanemarili jako bitnu činjenicu, da je u trenutku izlaska na berzu, Gugl bio daleko manje vredan (23milijarde dolara) od vrednosti po kojoj se Fejsbuk pojavio na berzi, a to je vrednost od preko 100 milijardi dolara.

- Čini se da Fejsbuk nije uspeo, bar za sada, da ubedi učesnike na tržištu u održivost svog biznis modela. Jednostavno, kompanija koja ima ukupne prihode 3,7 milijardi dolara i neto dobit od jedne milijarde dolara, teško će uspeti da ostane na nivou tržišne kapitalizacije od 100 milijardi dolara koliko trenutno iznosi - izjavio je Kristian Dinić, direktor brokerske kuće "Ilirika investments".

Kao dodatni problem za Fejsbuk, od ponedeljka uveče, predstavlja i novo mišljenje i procena investicione banke Morgan Stenli, koji je da podsetimo glavni pokrovitelj emisije akcija FB, u kome je redukovano očekivanje budućih prihoda koje ostvaruje kompanija.

Glavni razlog za sumnju je taj što sve veći broj korisnika FB koristi mobilne uređaje za pristup samoj veb strani, što sa druge strane u mnogome smanjuje potencijal za efikasno reklamiranje koje je ujedno glavni izvor prihoda, a samim tim i zarade FB.

Cela situacija se dodatno zakomplikovala kada se saznalo da je Morgan Stenli to uradio samo nekoliko dana pre početka trgovanja, i to tako što je samo VIP klijentima dostavio svoje novo mišljenje, dok je veliki broj običnih klijenata ostao uskraćen za ovu informaciju, samim tim diskriminisan, što je i dovelo do podizanja ozbiljnih tužbi.

(N.S.)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA