INTERVJU, DAVID BANJAI: Srbija je pravo mesto za ulaganje!

Poslovni čovek godine kaže da u Srbiji rade mladi, pametni, obrazovani ljudi, spremni da menjaju svet oko sebe* Jednak tretman za sve kompanije obezbeđuje fer utakmicu* Možete biti najbolji pojedinac, ali ako se ne uklapate u tim, džaba

  • 1

Greše ulagači koji u Srbiju dolaze zbog jeftine radne snage, jer to dugoročno nije pametan put. Strani investitori, kojima je bitno da budu blizu svog tržišta i da imaju fenomenalne zaposlene, treba da investiraju u Srbiju. Ona je pravo mesto za sve one koji traže mlade, obrazovane i pametne ljude, spremne da menjaju svet oko sebe - kaže David Banjai, direktor fabrike "Bol pekidžing" u Beogradu u intervjuu za Telegraf.rs.

Banjai, koji je nedavno proglašen za poslovnog čoveka godinevodi američku fabriku koja je prošle godine u našoj zemlji ostvarila rekordnu proizvodnju od 1,3 milijarde limenki, od čega je 85 odsto bilo namenjeno izvozu. U 2013. planiraju da proizvedu 1,5 milijardi limenki, od kojih će takođe većina biti za izvoz.

U Srbiji već godinama "Bol pekidžing" važi za jednu od boljih kompanija. Koji je recept za to?

- Kada imate kompaniju koja postoji od 1880. godine, koja je naučila kako da se ponaša na velikim i razvijenim tržištima, ali i na onima u povoju, jasno je da su u centru tog biznisa ljudi. U fabrici u Beogradu radi svega 182 radnika. Zaista sav uspeh dugujemo njima. Zaposlenima dajemo priliku da se maksimalno pokažu, pa i da donose odluke i budu odgovorni za njih. Naravno, treba vam dobar proizvod i tržište. Ako to već imate, onda vam preostaje da prepoznate i iskoristite svaku šansu. Tržište limenki nije postojalo, kada smo mi 2005. godine došli u Srbiju, a sada je višestruko naraslo.

Kako vam se čine ekonomske mere koje preduzima Vlada Srbije?

- Za nas je, konkretno, najbitnije da stvari budu transparentne, predvidive, da se zna kada se donosi neka promena i zbog čega. Da utakmica bude fer. Nikada nismo tražili nikakve ustupke, već samo jednak tretman svih kompanija. To je ono od čega svaka Vlada treba da pođe. Mi ne smatramo da je Vlada ta koja treba da stvara radna mesta. Njena uloga je da obezbedi povoljan poslovni ambijent, u kojem će kompanije moći da se razvijaju i rastu. Čini mi se da je sada to prepoznato.

Jedna od zamerki je da se država dosta meša u privredu i pomaže firmama od kojih nema vajde?

- U ovoj krizi su Vlade mnogo bogatijih zemalja od Srbije povećale interevncije u privredi. Teško mi je da procenim razmere toga u Srbiji, ali duboko verujem da Vlada radi u interesu ove zemlje i privrede.

Kakva je vaša saradnja sa državom?

- Usko sarađujemo sa mnogim državnim organima. Najviše sa Upravom carina, jer 85 odsto onoga što proizvedemo mora da se ocarini, a to su ogromne količine. Naš posao je specifičan, proizvodimo limenke koje treba da se napune, recimo, u nekoj pivari. Ta pivara je skuvala pivo i ima prostor od samo pola sata da ga stavi u limenku. To znači da isporuke "Bol pekidžinga" moraju da budu tačne i da nikako ne kasne kako nas ne bi konkurencija pretekla. U Upravi carina su to razumeli i uspostavili mehanizam koji na najbrži način rešava problem carina.

Da li će 2013. biti teža nego prethodna godina?

- Iz našeg ugla gledano, biće bolja nego 2012. Vidljiva je neka vrsta konsolidacije tržišta. Čini mi se da se shvatilo da mora da se ulaže u infrastrukturu i postave napokon ozbiljni temelji za sve ono što na reformskom planu mora da se uradi. Ne možemo večito samo da trošimo, i to ono što smo dobili, a neko je drugi pre nas stvorio. Treba konačno da počnemo sami više da stvaramo i da ulažemo u budućnost.

Kako, prema vašem mišljenju, ovo što se dešava na planu borbe protiv korupcije utiče na poslovni ambijent?

- Apsolutno pozitivno. Jer, ako dokažete, pokažete, demonstrirate da ista pravila važe za sve, to vam je najbolji način da privučete ulagače. Ukoliko nekome ponudite pravnu sigurnost, fer utakmicu, jasna pravila, transparentnost, taj će onda biti spreman da dođe na ovo tržište.

Ako je u 2011. profit "Bol pekidžinga" bio tri miliona evra, a u 2012. oko sedam miliona evra, šta je cilj za ovu godini?

- Ne bih da licitiram brojkama, ali sve što je preko rezultata iz prošle godine je naš cilj. Ništa ispod toga nas neće zadovoljiti. Tim pre što se u 2013. očekuje dalji rast proizvodnje.

"Bol pekidžing" važi za firmu sa dobrim platama. Kolika je prosečna zarada?

- To je poslovna tajna. Ipak, mogu da vam kaže da nam je bitno da naši ljudi budu fer plaćeni i da mogu normalno da žive i izdržavaju svoje porodice. Rukovodimo se tržištem i, naravno, upoređujemo sa drugim kompanijama. Gro toga što mi dajemo kao paket je osnovna plata, plus godišnji bonus, koji je zasnovan na nekim kolektivnim ciljevima. Ja uvek kažem da je naš posao kolektivni sport, a ne individualni. Možete biti najbolji pojedinac, ali ako se ne uklapate u tim, džaba.

 Klub privrednih novinara dodelio vam je priznanje poslovni čovek godine. Šta vas je izdvojilo i omogućilo da ponesete ovu laskavu titulu?

- Ja se apsolutno poistovećujem sa poslovnim principima koji vladaju u "Bol pekidžingu". Jedan od razloga zbog čega sam u ovoj kompaniji je taj što mi nikada u životu niko nije tražio da uradim bilo šta što se iole kosi sa mojim moralnim načelima. I to smatram da je fenomenalna vrednost. I mislim da je upravo to ta razlika koju je i Klub privrednih novinara primetio, ta naša doslednost, otvorenost, u krajnjoj liniji, integritet.

(Natalija Sekulić/ Foto: Milena Đorđević)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA