Rešenje kredita u "švajcarcima" na sudu?

Udruženje za zaštitu potrošača i korisnika finansijskih usluga IUSTA pozvalo korisnike kredita u švajcarskim francima da zajednički ostvare zaštitu prava

  • 1

Dok iz Narodne banke Srbije stižu najave da za dve-tri nedelje građani mogu da očekuju rešenje za otplatu kredita u švajcarskim francima, u Srbiji je na pomolu prva kolektivna potrošačka tužba koju će povesti jedna potrošačka organizacija.

Kako je najavio advokat dr Petar Milutinović, pravni savetnik Udruženje za zaštitu potrošača i korisnika finansijskih usluga IUSTA, ovo udruženje poziva sva zainteresovane korisnike kredita indeksirane u švajcarskim francima da zajednički ostvare zaštitu prava.

– Sve bitne okolnosti slučaja ukazuju da ne postoji pravno ili bilo koje drugo opravdanje da označeni ugovori o kreditu ostanu na snazi – istakao je Milutinović.

Po sličnom principu u toku je borba obespravljenih i do guše zaduženih potrošača u Hrvatskoj koji, predvođeni potrošačkom organizacijom "Potrošač", posle niza formalnih, pravnih peripetija očekuju rasplet problema na sudu.

– Saglasni smo sa modelom zaštite kolektivnih prava i interesa korisnika finansijskih usluga u Hrvatskoj u smislu povezivanja svih udruženja potrošača u Srbiji i podnošenja jedne kolektivne tužbe pred nadležnim sudom u Srbiji, jer bi to omogućilo koncentraciju argumentacije i svih dokaza na jednom mestu, te smanjilo troškove postupka na podnošljivu meru za potrošače – kaže Milutinović.

Postavlja se pitanje kako rešiti problem koji je postao masovan s obzirom na veliki broj korisnika kredita u švajcarskim francima, a što je posebno bitno za dugoročne stambene jer je reč o otplatama koje traju više od decenije.

Postoje dva načina da se reše problemi i novonastale sporne pravne situacije, a koje se nisu mogle predvideti u vreme zaključenja ugovora o kreditu. Prvi, administrativnim putem u smislu da nadležni državni organi i NBS donesu odgovarajuće propise koji će direktno i indirektno regulisati nastale probleme i sporne pravne situacije – ističe Milutinović.

Drugi, sudskim putem u smislu pravilne primene materijalnog, odnosno ugovornog prava prema važećim zakonima.

Nedavno je u medijima najavljeno da NBS i Udruženje banaka predlažu rešenje da se produži rok otplate i promene strukture rate koja se odnosi na glavnicu i kamatu, s tim da rešenje bude sveobuhvatno, odnosno da se produženje roka odnosi na kredite indeksirane u švajcarskim francima i evrima i da ono bude prihvatljivo za banke i korisnike kredita.

– Svakako da je svaka pogodnost korisna i prihvatljiva ako je u interesu korisnika kredita. Međutim, mišljenja smo da se problemi i sporne situacije ne mogu suštinski rešiti na ovaj način, tim pre što u uslovima ekonomske krize nije realno očekivati bitno poboljšanje materijalnih prilika korisnika kredita i svođenje njihovih obaveza na prihvatljivu meru – ističe predsednik udruženja IUSTA.

On kaže da rešenje treba tražiti na osnovu primene opštih pravnih načela i principa ugovornog prava, kao i načela i ciljeva Zakona o zaštiti potrošača i Zakona o zaštiti korisnika finansijskih usluga.

U osnovi postoje dva moguća pristupa u rešavanju nastalih sporova, objašnjava. Prvi, da se označena indeksna klauzula proglasi neustavnom i nezakonitom, te da se izbegne njena primena. Drugi je, ističe, da se zaključeni ugovori o kreditu revidiraju u skladu sa načelima Zakona o obligacionim odnosima.

Što se tiče prvog pristupa, u udruženju IUSTA smatraju da je teško osporiti ustavnost i zakonitost označenih valutnih klauzula, jer se radi o zakonitom načinu određivanja obaveze korisnika kredita, a koji je istorijski prihvaćen i nikada do sada nije postojala takva ocena da se radi o obliku određivanja novčane obaveze koji nije pravno i suštinski prihvatljiv.

Mislimo da treba ići na reviziju ugovora o kreditu shodno načelu ekvivalencije, poštenja i savesnosti i ravnopravnosti ugovornih strana, a što pretpostavlja posebnu ekonomsku analizu i dostavljanje konkretnih dokaza koji bi bili osnov za primenu označenih načela ugovornog prava – naglašava Petar Milutinović.

(Telegraf.rs / Izvor: Potrošač)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • mabula

    1. februar 2013 | 19:06

    Po broju komentara vidim da ima puno zainteresovanih i ogorčenih te predviđam veliki uspeh akcije.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA