SRPSKO, A NIJE NAŠE: Stranci pokupovali gotovo sve naše brendove, domaći proizvodi jedva primetni!

Ukoliko država i vodeći nacionalni privrednici ne urade nešto, nastaviće se sa stagniranjem i uništavanjem autentičnih srpskih brendova, dok će strana imena sve više preuzimati tržište

  • 11

Vlada Republike Srbije i Ministarstvo trgovine u nekoliko navrata, počevši od 2004. do danas, organizovali su akciju kupovine domaćih proizvoda kako bi se podržale domaća proizvodnja i celokupna srpska industrija.

Međutim, ova akcija nikad nije u potpunosti zaživela u našoj zemlji, za razliku od susednih, pa tako ni proizvođači nisu izvukli benefit iz njih.

Paralelno s ovom akcijom, pošto propisi Evropske unije ne dozvoljavaju favorizaciju domaćih proizvoda, u okviru ministarstva i Privredne komore Srbije, devet prethodnih godina organizovana je tradicionalna akcija "Najbolje iz Srbije" u okviru koje se biraju najbolje domaće robne marke.

Međutim, uprkos ovim akcijama, sve je manje namirnica koje su vrhunskog kvaliteta, a koje su u srpskom vlasništvu.

Tako je prošle godine u okviru ove akcije dodeljeno 20 nagrada domaćim robnim markama, od kojih  su pet u vlasništvu stranih kompanija. Nagrade su dobile firme "Bambi" iz Požarevca, prehrambena kompanija u vlasništvu investicionog fonda "Salford", "Jelen pivo", koji je u vlasništvu multinacionalne  kompanije "Molson Kors", zatim NIS u vlasništvu ruskog "Gasprom Njefta", robna marka "Premija", koja je u okviru koncerna "Delez" iz Belgije, i "Best sladoled", proizvod kompanije "Nesle" iz Švajcarske.

Slična je situacija i s nagradama koje su dodeljene u okviru manifestacije "Superbrends", u okviru koje su, takođe, dodeljene nagrade za kvalitet, a među kojima domaći proizvođači mogu da se nabroje na prste jedne ruke.

Tako je kompanija "Fijat Automobili Srbija" dobila glavnu nagradu "Golden Superbrands" za najbolji brend u Srbiji, a kompanija FAS je, takođe, dobitnik i prve nagrade za korporativni brend u pojedinačnoj kategoriji "Automobilska industrija".

Specijalnu nagradu "Zlatni Superbrend" dobile su kompanije "Bambi Banat", "Philip Morris" i "Golden Energy". Nagrade su dobile i "Banka Intesa", "Ernst and Young", "Holcim Srbija" i "Hemofarm Vršac", listom kompanije u stranom vlasništvu.

Predsednik Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača Srbije Goran Papović kaže da je razlog ovakvoj situaciji dvadesetogodišnja nebriga države prema državnim proizvođačima, koji nemaju uslova da se razviju i da se ostvare u svojoj delatnosti.

- U nekoliko navrata pokušavalo se s mnogim akcijama ne bi li se potrošači "naterali" da kupuju domaće proizvode, koji su se u međuvremenu sveli na minoran broj, ali nije se uspelo u tome. Mnogi nekvalitetni proizvodi su imali promociju i kampanju kao kvalitetni domaći brendovi koje kupci treba da uoče i da ih pazare. Međutim, potrošači ubrzo vide šta je kvalitetno, a šta nekvalitetno, i nisu se mnogo uključivali u te državne akcije. Zato i kvalitetni domaći proizvođači ne mogu da se probiju, a strane multinacionalne kompanije u mnogim delatnostima osvajaju srpsko tržište - kaže on.

Papović ističe da je za promociju domaćih proizvoda neophodno odvojiti "žito od kukolja", odnosno ukloniti nekvalitetne, a promovisati kvalitetne srpske proizvode.

- Treba reći koji je sok kvalitetan, a koji samo ima takvo pakovanje. Treba jasno odvojiti plagijatore i one koje nemaju kvalitet od ostalih. To je pravi put za malo poznate srpske proizvođače čije proizvode teško možete naći. To je i jedini mogući način da dobijemo jak domaći brend koji može da se razvija i da za nekoliko godina postane oslonac lokalne privrede. A naša zemlja ima dosta takvih primera. Dok ne dođe to doba, strane multinacionalne kompanije dobijaće nagrade i osvajati priznanja za najbolje domaće proizvode - smatra Papović.

Iako se predstavljaju srpskim imenima i važe za domaće proizvode, mnogi od najreklamiranijih proizvoda u našem medijskom prostoru to nisu. Najpoznatija mineralna voda "Knjaz Miloš", kao i "Akva viva" u vlasništvu su investicionog fonda "Salford". Pod istom kapom su i jogurt i mleko "kravica" i svi drugi proizvodi "Imleka", kao i mlekare "Subotica". Od slatkiša, u vlasništvu "Salforda" je čuveni brend "plazma" i mnogobrojne čokolade i poslastice kompanije "Bambi".

Čuvene "Štarkove" proizvode "čokoladnu bananicu", čokoladu "najlepše želje", "smoki" i "prima štapiće" kupio je hrvatski biznismen Emil Tedeski. Njegova je i popularna pašteta "argeta", kao i voda "Palanački kiseljak"i "Grand kafa". Sladolede "Frikom" kupio je Ivica Todorić, vlasnik "Agrokora", a on je vlasnik i poznatog jestivog ulja "dijamant".

Poznatih srpskih proizvoda sve je manje. Tržište diktira takve uslove. Pitanje za sve glasi - do kada?

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • русија

    6. maj 2013 | 01:21

    још мало па ће нас велеиздајници скроз уништити тако да нема потребе да ишта брендирамо

  • Tanja

    6. maj 2013 | 01:28

    Sramota.

  • acme

    6. maj 2013 | 08:57

    Zato im Sloba nije valjao...

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA