PUTARINE: Koji su sve načini naplate, koliko plaćamo i koliko zarađujemo od srpskih auto-drumova?!

Procenat naplativosti putarine u Srbiji 99,3%, kroz naplatne rampe u 2012. prošlo 34.483.033 vozila, ostvaren prihod 14.711.957.642, 76 dinara. Duplo nam je jeftinija putarina od Hrvata

  • 10

Počinje sezona godišnjih odmora, a mnogi građani Srbije na put će se uputiti svojim kolima. Oni koji će do svog odredišta  koristiti auto-put, trebalo bi da znaju koliko novca im je potrebno za putarine. Telegraf je istražio koji su sve načini naplate putarine u našoj zemlji i na kojim deonicama se oni primenjuju, ali i koliko Srbija zarađuje od putarine i koliko smo jeftiniji ili skuplji od drugih država.

U Srbiji postoje dva načina naplate putarine: otvoreni i zatvoreni.

Zatvoreni sistem naplate putarine

Ovaj sistem, koji se u  se u našoj zemlji primenjuje na deonicama Beograd - Niš i Beograd -Šid, po smernicama EU se tretira kao pravedan sistem naplate putarine jer se cena putarine obračunava prema pređenom kilometru.

Po rečima direktora Sektora za naplatu putarine Milenka Cakovića Srbija za putnička vozila ima najnižu cenu putarine po pređenom kilometru u odnosu na ostale evropske zemlje koje koriste isti sistem naplate putarine.

- U Srbiji je cena putarine po pređenom kilometru 0,03, dok je u Grčkoj 0,045 evra, u Italiji 0,05 evra, u Hrvatskoj 0,06, u Portugaliji 0,06, u Francuskoj 0,095 evra - kaže Caković za Telegraf.

Ovaj sistem naplate putarine smatra se najpravednijim, ali njega nije moguće uvek primeniti.

Otvoreni sistem naplate putarine

Ovaj sistem se primenjuje na deonicama Beograd - Subotica i Niš - Leskovac, a prisutan je i u Hrvatskoj, Italiji, Francuskoj, Španiji, Makedoniji i Grčkoj.

Ovaj sistem podrazumeva naplatu putarine određene deonice puta prilikom prolaska kroz naplatnu stanicu. Određenu deonicu morate preći za unapred određen vremenski period. Ukoliko zakasnite, a nemate materijalni dokaz da se dogodio neki kvar, ili neka nepredviđena situacija, putarinu morate platiti još jednom na izlasku sa auto-puta.

- U ovom načinu naplate, putarinu nije moguće obračunati po pređenom kilometru jer se na pojedinim delovima puta, saobraćaj odvija u jednoj saobraćajnoj traci. Smerovi nisu fizički razdvojeni, čime je omogućeno okretanje, i nekontrolisani ulazak i izlazak sa auto-puta - kaže Caković.

Elektronska naplata putarine u Srbiji u primeni je u otvorenom i zatvorenom sistemu naplate putarine, i obavlja se preko elektronskog uređaja TAG-a. TAG može koristiti svako privatno i fizičko lice koje sa JP "Putevi Srbije" sklopi ugovor o kupovini TAG-a i plaćanja putarine putem istog.

Ono što se godinama unazad vozači Srbije pitaju jeste zašto se u našoj zemlji ne uvede sistem naplate "Vinjeta" u kome se putarina plaća na određeni vremenski period. Međutim, ni ovaj sistem nije pravedan, kažu iz "Puteva Srbije" jer pogoduje samo onima koji svakodnevno koriste auto-put. Ono što je još važnije jeste da se od prihoda koji se ostvaruju putem vinjeta nije dovoljan za kvalitetno održavanje puteva već su potrebne dodatne subvencije države za tu namenu.

Srbi plaćaju putarinu

Procenat naplativosti vozila je skoro stoprocentan i iznosi 99, 3 odsto. Prošle godine kroz naplatne rampe na auto-putevima Srbije prošlo je 34.483.033 automobila, a prihod koji je ostvaren naplatom putarina u 2012. godini iznosi 14.711.957.642, 76 dinara.

(M. Batinić)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • borko

    22. jun 2013 | 17:05

    Toliki prihod a toliko rupe na putevima pitam se ko trosi te pare?

  • cobi ns

    22. jun 2013 | 18:58

    Nije mi jasno zašto stalno porede cene kod nas i u EU,a prihode zanemaruju???Bolje nemojte ni upoređivati,nema smisla ni zbog kvaliteta puteva,kod nas deonica a.puta Bg- NS urađena, pre 8-9g.u stanju je raspadanja, a tako reći nova deonica,tragedija koja se naplaćuje!?!

  • Lud Zbujen

    22. jun 2013 | 18:53

    Sto lazu za grcku nigde se skoro ne placa sem tunela

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA