ASTEROIDI SRPSKIH IMENA: Svemirom plove Srbija, Beograd, Milanković, Tesla...

Iako je većina ovih asteroida otkrivena sredinom devedesetih godina prošlog veka, u to vreme su takvi pronalasci, s obzirom na tehnologiju, bili svojevrstan podvig

Na nebu u asteroidnom pojasu između Marsa i Jupitera, 300 do 600 miliona kilometara udaljenom od Sunca nalazi se i 15 malih planeta - asteroida koje nose srpska imena: Srbija, Zvezdara, Tesla, Jugoslavija, Beograd... Većinu "srpskih" asteroida otkrili su naučnici iz Astronomske opservatorije na Zvezdari.

Najzaslužniji, ali i čovek koji je otkrio najveći broj asteroida i to čak 33, bio je srpski astronom Milorad B. Protić (1911-2001). U periodu od 1936. do 1956. godine otkrio je sedam malih planeta, kako je i zabeleženo u Međunarodnom astronomskom katalogu, a kasnije mu je priznata i osma.

Sve je počelo kada je 15. oktobra 1936. godine Milorad B. Protić posmatrajući tri druge male planete uočio i jedan nepoznati objekat i evidentirao ga. Kao što pravila nalažu, sledeće večeri je uradio i kontrolu, a "objekat" je i dalje bio tu. Poslao je rezultate u Centar za male planete i komete u Hajdelbergu i tamo je potvrđeno da je reč o dotad neotkrivenoj maloj planeti.

Pošto pronalazač ima pravo da imenuje malu planetu koju je otkrio, Protić je dozvolio tadašnjem direktoru Astronomske opservatorije, Vojislavu Miškoviću, da je "krsti". Tako je ona ponela ime Srbija.

Nakon asteroida 1564 Srbija, 1937. godine Protić je otkrio još jedan koji je nazvao 1550 Tito. Međutim, posle mnogo godina, razočaran, želeo je da joj promeni ime.

- Pri Međunarodnoj astronomskoj uniji postoji Komisija za imenovanje malih planeta i asteroida koja se nalazi u Masačusetsu. Njihov posao je da odobravaju imena, a svaka od njih trebalo bi da ima adekvatno obrazloženje. Moj otac se u jednom trenutku obratio tadašnjem direktoru Centra za male planete, Brajanu Marsdenu sa željom da se asteroidu Tito promeni ime, ali mu je on odgovorio da to ne bi želeo jer je asteroid već bio dovoljno poznat. I ja sam bila protiv promene imena. Rekla sam mu da, čak i ako je bio u zabludi, čovek mora i svoje zablude da ispoštuje  - priča Miloradova ćerka, Vojislava Protić Benišek.

Sledeće godine, 1938. kosmos je dobio i asteroid 1517 Beograd, ali i 1675 Simonida koji je nazvan po ženi srpskog kralja Milutina. Godine 1939. otkrivena je mala planeta 2348 Mišković, koja je ponela ime po Vojislavu Miškoviću, a sledeće godine i 1554 Jugoslavija, pa će tako ime naše nekadašnje države ostati zauvek zabeleženo u kosmosu. Mala planeta otkrivena 1952. ponela je naziv 2244 Tesla, po našem svetski poznatom naučniku.

- Malu planetu 1724 Vladimir prvo je otkrio belgijski astronom Judžin Džozef Delport 1932. godine, ali sticajem okolnosti nije je imenovao, a imao je dosta otkrića. Kasnije je moj otac otkrio ponovo, ali kada su upoređene njene karakteristike, ispostavilo da je već otkrivena. On se konsultovao sa Delportom koji mu je dozvolio da je on imenuje i da je zadrži kao svoje otkriće - kaže Vojislava, pa je tako mala planeta ponela ime po Protićevom unuku.

Belgijski astronom Anri Debeonj otkrio je 1983. godine asteroid koji je nazvao 22278 Protić, u čast našeg astronoma. Međutim, on je preminuo a da to nikada nije saznao.

Iako je Protić otkrio većinu, i drugi astronomi imali su udela u "posrbljavanju" svemira. Mala planeta 1605 Milanković koju je 1936. godine otkrio srpski astronom Petar Đurković ponela je ime po našem naučniku Milutinu Milankoviću, a Đurković je otkrio i 1700 Zvezdara 1940. godine. Asteroid 1555 Dejan otkrio je 1941. belgijski astronom Ferdinand Rigo, a nazvao je upravo tako u čast Đurkovićevog sina, pošto su njih dvojica bili dugogodišnji prijatelji.

Srpska imena nose još i male planete 3900 Knežević, koju je otkrio Edvard Bovel američki astronom 1985. godine, a nazvao je po svom prijatelju Zoranu Kneževiću, sada direktoru Astronomske opservatorije u Beogradu. Tu je i 6589 Janković koju je 1985. otkrio ukrajinski astronom Nikolaj Černik sa opservatorije u Krimu.

Ona nosi naziv po srpskom biznismenu Milanu Jankoviću poznatijem kao Filip Cepter. Pojedini izvori navode da je Janković boravio u Ukrajini i njihovoj Akademiji nauka poklonio 60.000 maraka, pa su mu oni za uzvrat poklonili malu planetu.

Godine 1988. Japanac Jošiaki Ošima otkrio je malu planetu koja je ponela ime 5397 Vojislava, po Vojislavi Protić Benišek koja je nastavila očev rad u Astronomskoj opservatoriji na Zvezdari.

- Nemam direktnu vezu sa Jošimom. Možda je planeta ponela moje ime zbog mog rada jer sam malim planetama i telima sunčevog sistema posvetila celu svoju karijeru. Dugo nisam ni znala da je asteroid poneo moje ime - kaže Protić Benišek.

Iako planeta praktično može poneti bilo koji naziv koji njen pronalazač poželi, ipak postoji i jedno pravilo: nijedna ne može poneti ime nekog političara dok ne prođe 50 godina od trenutka njenog otkrića.

(Marija Stojanović)