Jedan davno zaboravljeni Beograd: Semafor je bila čudna sprava na kojoj je pisalo "drži desno" (FOTO)

Građani su dugo zagledali stubove sa šarenim svetiljkama, obilazili ih sa svih strana i raspitivali se čemu te naprave treba da služe

  • 3

Prvi automobil u Beogradu, češki "neseldorf", kupio je 1903. Boža Radulović, sin uglednog trgovca, za sumu kojom je mogla da se plati solidna kuća na sprat u boljem delu grada. Stigao je u srpsku prestonicu vozom, u pratnji fabričkog vozača, čiji je zadatak bio da obuči vlasnika.

NEVEROVATNE FOTOGRAFIJE BEOGRADA pokazuju kako je prestonica izgledala pre 100 godina (FOTO)

Ali Radulović nije imao nameru, a ni hrabrosti da se lično time bavi. Angažovao je fotografa Sretena Kostića, koji je prošao obuku od 45 dana i postao prvi šofer u Srbiji.

I on i njegov poslodavac Boža Radulović muku su mučili s benzinom. Pumpi, razumljivo je, još nije bilo, pa su gorivo kupovali u apotekama, gde se prodavao u malim flašama.

Samo nekoliko godina kasnije, situacija se iz korena promenila: bilo je i pumpi i vozila, pa je gradska uprava postavila i prvi saobraćajni znak. Nalazio se na Avalskom drumu i na njemu je pisalo: "Drži desno".

Umesto svetlosne signalizacije, vozači su na raskrsnicama koristili - zvučnu. Jedan zvuk trube ispred ukrštanja puteva značio je "nastavljam pravo", dva - "skrećem desno", a tri - "idem levo".

U novembru 1939. Beograd i Jugoslavija su na uglu Bulevara kralja Aleksandra i Takovske, kod Glavne pošte, dobili svoj prvi semafor. Politika 5. novembra te godine piše:

- Ovih dana u Beogradu će se uvesti jedna novina, koja je u modernim i velikim gradovima na zapadu odavno u primeni. Na svima uglovima beogradskih ulica gde je saobraćaj vrlo živ postaviće se specijalni aparati sa svetlosnim signalima, koji će upravljačima svih vozila davati potrebne znake za nesmetano razvijanje i funkcionisanje saobraćaja u prestonici.

- Na pomenutom uglu postavljena su četiri stuba, svaki na jednom uglu, s napravama na vrhu, iz kojih će specijalnim svetlosnim znacima, vidljivim u svako doba, pokazivati u jednom ili drugom smeru da li je prelaz slobodan ili zabranjen.

- Nove instalacije na uglu kod Poštanske štedionice zapazili su u toku jučerašnjeg dana mnogi prolaznici. Mnogi koji nisu videli pre ove naprave dugo su ih zagledali, obilazili sa svih strana i raspitivali se čemu te one treba da služe - piše dalje Politika.

Prvi "zeleni talas" uveden je u Beogradu 1965. u Ulici kneza Miloša, na potezu od Mostarske petlje do Bulevara despota Stefana. Cilj mu je bio poboljšanje protočnosti i veće bezbednosti u saobraćaju. Ocene efikasnosti ovakve sinhronizacije semafora među vozačima bile su podeljene.

Prva žena vozač u Srbiji bila je kraljica Marija, koja se za Aleksandra Karađorđevića udala u 22. godini. Otresita i avanturističkog duha, brzo se zaljubila u automobile.

Često je vozila i muža, a bila je poznata i po maratonskim vožnjama od Beograda do Bukurešta, a u nekoliko navrata je iz jugoslovenske prestonice autom odlazila u Pariz!

(Telegraf.rs/Kurir)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • dexter

    6. februar 2017 | 12:16

    Kako je vreme bilo zdravije . Ljudi pristojno obuceni , svako svakom pomogne, niko ne misli o parama, novinama. Krpicama !!!! Zivote

  • Mirko&Slavko.

    8. februar 2017 | 12:22

    А јесте ли чули за паметне семафоре?Са уграђеним сензором који пуштају или задржавају возила према њиховом броју?Такође кад нема никог, а ви наиђете, аутоматски се пали вама зелено.Пре 10г.у Шведској по њиховим малим местима,раде.Наравно и у великим градовима.Нека неко из тог министарства,оде мало тамо,па осим што купи гаће и чарапе,види мало како то тамо функционише.

  • Persa persic

    8. februar 2017 | 22:08

    Eeeeee stara dobra veremena

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA