• 7

Vozači GSP-a naučiće da voze sa stilom: Na jednoj liniji svi će na isti način kočiti i ubrzavati

Cilj je da se efikasnom vožnjom uštedi energija

  • 7

Vozači autobusa na električni pogon u budućnosti će imati i instrukcije kojim stilom da voze na ulicama grada - "ekološki", "običan" ili "agresivan".

Sekretarijat za javni prevoz prošlog meseca raspisao je konkurs za izradu projekta "Istraživanje uticaja stila vožnje (eko-drive) na energetsku efikasnost kod autobusa na električni pogon (E-bus)", a istraživanje će sprovesti desetočlani tim stručnjaka. To su mašinski, saobraćajni i stručnjak za oblast elektrotehnike.

Ovo istraživanje radi se zbog toga što električni autobus ima i mogućnost da tokom kretanja bez pogona deo energije vrati u kondenzatore (rekuperacija), na primer, prilikom kočenja i vožnje nizbrdo.

Kako se navodi u konkursnoj dokumentaciji, "cilj projekta je da se unapređenjem energetske efikasnosti i bezbednosti u saobraćaju postignu i ciljevi unapređenja i zaštite životne sredine u gradu Beogradu".

- Sistem ECO-DRIVING (eko-vožnja) predstavlja sistem energetski efikasne upotrebe vozila kojim se omogućava smanjenje štetnih uticaja javnog prevoza na životnu sredinu i to kroz smanjenje emisije štetnih gasova (CO2, CO, NOx i SOx), produženje radnog veka vozila, kao i povećanje bezbednosti u saobraćaju, uključujući uštedu goriva, kao i veću bezbednost svih učesnika u saobraćaju. Projekat podrazumeva ispitivanje uticaja stila vožnje vozača na rekuperaciju i ukupnu potrošnju električne energije E-busa, pri različitim režimima vožnje (ubrzanje, kočenje, vožnja konstantnom brzinom) i opterećenja, kako bi se došlo do stila vožnje pri kojem je utrošak električne energije najpovoljniji - navodi se u dokumentaciji.

Elektrobus

Foto: M. Beljan

Istraživanje će da se obavi u dve faze upotrebom elektrobusa sa linije EKO1.

Prva faza će biti na poligonu i rok za ovo testiranje je 50 dana.  Elektrobus će sa i bez opterećenja na poligonu ubrzavati i usporavati različitim tempom, a na osnovu izvršenih ispitivanja i dobijenih zaključaka definisaće se stilovi vožnje.

Potom sledi faza 2, ispitivanje elektrobusa na liniji EKO1 sa rokom od 35 dana.

- Vozač će voziti različitim stilovima (ekološki, običan, agresivan) kako bi se verifikovali rezultati sa poligonskog ispitivanja u realnim uslovima - navodi se u konkursu.

U okviru ove faze sledi i obuka vozača "u cilju energetski efikasnije upotrebe vozila pri kojoj se ostvaruje minimalna potrošnja električne energije, a prema usvojenom modelu ekološkog stila vožnje".

Na kraju, ostaje samo da se prate efekti smanjenja potrošnje električne energije na elektrobusevima.

VIDEO: Tramvaj "zmija" prošao Novim Beogradom

(M. B.)

Komentari

  • Paja

    Kako da ne koce naglo kada svi zivi secete autobuse izlecete ispred autobusa,ne koce vozaci autobusa naglo zato sto lose voze nego zato sto vi ili velika vecina vas ne zna da vozi.

  • Realan

    Videcemo od 1 januara 2020 ko ce uopšte ostati da vozi autobuse,Verovatno samo penzioneri koji imaju preko 60 godina,Pre neki dan vozim se u 59 vozač deda sigurno 70 godina otvara i zatvara vrata kao da gleda da sto vise putnika preklješti strasno tako će da se vozi dok neko ne nastrada ne daj boze...

  • mihailovic

    Dajte vozacima autobuse sa klima uredjajima a ne da voze po ceo dan po 35+ vrucini za volanom. Djte vozacima autobusa beneficirani radni staz 1 mesec rada + 1 mesec beneficiranog staza + platu od minimum 1000 € . U realnom saobracaju nema se za STIL VOZNJE jer realnost na terenu je potpuno drugacija nego ovi sto planiraju iz kancelarijske fotelje sa klima urerdjajima i kaficama .

Preporuka sa Weba

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima