
Detalj koji spaja Pjongjang i Beograd: Kad ovo vidite u dalekoj Severnoj Koreji, osetićete se kao kod kuće
Imaju li Beograd i Pjongjang ikakvih sličnosti? Ne bi se reklo, ali jedna stvar neodoljivo podseća na Beograd – stari češki „ČKD” tramvaj! Malo je širi od beogradskog, ali na prvi pogled – to je to, posebno ako se uzme u obzir stara kolor-šema po kojoj je GSP bio prepoznatljiv do početka 21. veka.
Otkud „beogradski” tramvaj u dalekoj Severnoj Koreji? Ako malo bolje pogledate slike Berlina, estonske prestonice Talijna, poznatog ukrajinskog grada Lavova ili ruske enklave Kalinjingrada, videćete češke tramvaje – i to baš isti model kao u Beogradu: ČKD KT4. Onaj u Pjongjangu je sličan, ali ipak drugačiji – model T6B5.

Češki gigant i tranzicija
ČKD je bio pravi tramvajski gigant Istočne Evrope, pa ne čudi što se ovi tramvaji mogu videti u brojnim evropskim gradovima iza „gvozdene zavese”, ali i u Beogradu, i u Zagrebu. Počeo je kao fabrika motocikala, da bi tokom nacističke okupacije proizvodio borbena vozila za Vermaht, a onda je fabrika preorijentisana na tramvaje, metro vozove i lokomotive. Brojao je i do 50.000 zaposlenih!
Ono što ČKD i Beograd povezuje jeste foto-finiš kraja ovog giganta. Nije Beograd zaslužan za njegovu propast nakon privatizacije, ali se upisao u istoriju jer je upravo 1997. godine, u vreme Đinđićeve gradske vlade, nabavljeno poslednjih 20 tramvaja ČKD KT4 ikada proizvedenih! Bili su i dalje lepi, modernizovani, ali već tada postaju deo istorije.

Evo kako su Hospodarske novine iz Češke propratile ovaj događaj:
„Kompanija ČKD predstavila je beogradskoj javnosti prvi dvodelni tramvaj tipa KT4, koji je specijalno proizveden za tamošnje gradsko saobraćajno preduzeće. Još 19 tramvaja istog tipa, prema ugovoru, biće poslato u Beograd najkasnije do 30. septembra”, saopštio je krajem prošle sedmice portparol ČKD-a Vaclav Brom. On je podsetio da, uprkos neizbalansiranoj trgovinskoj bilanci sa Češkom Republikom, Savezna Republika Jugoslavija spada među zemlje s kojima ČKD Praha Holding održava trajne poslovne kontakte. „Tramvaj KT4, koji je došao da pogleda i beogradski gradonačelnik Zoran Đinđić, vizuelno se gotovo ne razlikuje od vozila ČKD-a koja već saobraćaju u Beogradu, ali zahvaljujući modernoj električnoj opremi, ima više od 30 odsto manju potrošnju električne energije”, pisalo se.
Usledili su loši dani za ovu fabriku, koja je tri godine ranije pretvorena u holding i privatizovana, a godinu dana kasnije veliki deo njenih kompanija odlazi u stečaj, privatizuje se ili nacionalizuje.

Tramvaj u Berlinu
Donedavno je ovakve tramvaje, doduše modernizovane, bilo moguće videti i u Berlinu, gde su vozili od 1976. godine! Nisu svi završili na otpadu – neki su prodati, na primer ukrajinskim gradovima, u kojima su KT4 i te kako poznati, jer je tamo isporučeno 264 ovih vozila.

U jednoj reportaži opisano je kako je pandemija korona virusa omogućila da se odloži otpis berlinskih KT4 tramvaja, jer je bilo potrebno više tramvaja kako bi se gužve, a time i širenje virusa, smanjili.
„Među nama vozačima KT4 i dalje ima odličnu reputaciju. Pouzdan je, udoban i nije pokretni kompjuter kao novi modeli. Kod njih je dovoljno da nešto ne štima s elektronikom ili da sneg padne na pogrešno mesto – i odmah imaš problem”, pričao je za Česki radio Hartmut Greške, vozač tramvaja iz berlinske Asocijacije istorijskih vozila u intervjuu iz 2021. godine.

Danas je dovoljno da odete do Segedina i provozate se KT4-kom koju radnici GSP zovu „katica”. Najveća mana ovog tramvaja su visok pod, odnosno stepenište, kao i nedostatak klime. Ali, reč je o vozilima koja su pravljena da traju! Jednostavno održavanje, mogućnost modernizacije i jednostavne elektromehaničke komponente olakšavaju održavanje ovih tramvaja.
U Beograd su počeli da stižu osamdesetih godina, kada je u sklopu projekta „Tramvajem u 21. vek” prednost data ovom vidu prevoza u odnosu na metro. Mreža je proširena kroz Resavsku ulicu, novobeogradske bulevare, na Banovo brdo i u Rakovicu, a vozni park unificiran tada modernim KT4 tramvajima. Svi tramvaji, uključujući one nabavljene 1997. godine, izgledali su isto – sve do pojave „švajcaraca” 2001. godine, donacije grada Bazela.
(Telegraf.rs)
Video: Jovan se vratio na ognjište, pa zaplakao
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Bgd
Pre bih voleo, da je Beograd spojen po necemu sa Nju Jorkom, Londonom ili Singapurom..
Podelite komentar