
U Zemunu se crkve ne mogu izbrojati: Svedoče o burnoj istoriji na granici carstava, suživotu i toleranciji
Retko koji grad može da se pohvali da na tako skučenom prostoru ima toliko bogomolja i to različitih religija, čiji vernici vekovima žive međusobno povezani prijateljskim i poslovnim vezama, pa čak i kumskim, rodbinskim... Ako ništa drugo, onda komšijskim, jer svi se kad-tad srednu na jednoj velikoj pijaci. Dobrodošli u Zemun!
Kao i Beograd, Zemun je u 16. veku potpao pod tursku vlast, što je bio katastrofalni događaj za hrišćansko življe u njemu, a obnova crkava počinje tek pošto je uspostavljena austrijska kontrola. Ono što Zemun izdvaja u odnosu na stari deo grada jeste činjenica da je Beograd ponovo pao pod tursku vlast 1739. godine, ali su Austrijanci ostali u Zemunu koji od tada predstavlja važan hrišćanski centar, kako za pravoslavce, tako i za rimokatolike.
Danas je Zemun jedan od najlepših primera multikulturnog Beograda.
Prva crkva koja je nastala po odlasku Turaka bila je preuređena džamija. To je današnja rimokatolička crkva Uznesenja blažene djevice Marije - župna crkva na Velikom trgu u Zemunu.
Nažalost, ostaci stare građevine koju su koristili muslimani nisu sačuvani, iako je bilo zamišljeno da ostanu kao uspomena na prvu bogomolju, već je crkva iz temelja izgrađena 1795. godine. Ipak, kao i mnoge druge crkve ona je najpre podignuta bez zvonika, a svi radovi su potpuno završeni tek 1924. godine svečanim podizanjem zvona na toranj.
Crkva je 98 godina kasnije proglašena spomenikom kulture i jedna je od najvećih simbola Zemuna.
U dvorištu ove crkve nalazi se i kapitel crkve iz Novog grada, nekadašnjeg nemačkog naselja Francstal, koja je srušena nakon Drugog svetskog rata.
Najstarija sačuvana pravoslavna crkva ne samo u Zemunu, već i u celom Beogradu, simbol srpskog zemuna i biser pod Gardošen jeste Nikolajevska crkva. I ova crkva podignuta je u 18. veku, a na njenom mestu postojala je pravoslavna bogomolja sazdana od drveta i prekrivena slamom.
Od 1948. godine ova crkva je spomenik kulture.

U okviru porte radila je Opšta srpska osnovna škola za podizanje mladeži, a danas je to OŠ Majka Jugovića. To je škola u kojoj je učitelj bio Joakim Vujić. Ikonostas je urađen u baroknom stilu, duborez je radio Aksentije Marković, a ikone je radio Dimitrije Bačević.
Druga veoma važna zemunska pravoslavna crkva jeste Bogorodičina i ona se nalazi, takođe, u samom centru opštine. Ova crkva iz 1780. godine specifična je po tome što su je gradili i koristili, zajedno sa Srbima i Grci i Cincari. To multikulturalnosti Zemuna daje poseban ton.
Sve do 1914. godine u određenim danima liturgije su bile i na grčkom jeziku. Hram postaje srpski duhovni, ali i prosvetni centar Zemuna.
Na malom prostoru u Zemunu mnogo je crkava. Treba spomenuti i protestantnsku evangeličku crkvu koju danas koriste vernici slovačke i nemačke nacionalne manjine, ali i drugi zakupci, s obzirom da je posle Drugog svetskog rata crkva bila napuštena, a potom pretvorena u poslovni prostor. Do tog perioda koristili su je protestantnski Nemci. Ova crkva je podignuta 1930. godine i zaštićena je kao spomenik kulture, a odlikuje je modernistički stil.
Inače, mnogi pogrešno tu crkvu nazivaju sinagogom. Postoji, međutim, i prava jevrejska sinagoga u Zemunu i to u Ulici rabina Alkalaja, takođe u srcu grada. U ovom trenutku sinagoga nije u funkciji verskog objekta.

Kada uđete u zemunski Gradski park, jedna kraj druge nalaze se još dve crkve - pravoslavna Crkva svetog arhangela Mihaila i rimokatolička Crkva svetog Roka. Ove dve crkve veoma su specifične i istorijski značajne - one su bile deo zemunskog kontumca, prostora koji je putnicima služio kao mesto izolacije pri prelasku iz Osmanskog u Austrougarsko carstvo.
Srpska crkva je, nažalost, bila napuštena sve do osamdesetih godina prošlog veka, kada je na inicijativu i uz zalaganje jeromonaha Filareta ona obnovljena.
Osim ove dve crkve, u parku se nalazi i važan rimokatolički samostan franjevačkog reda, jedan od dva na teritoriji Beograda.
Boravak franjevaca u Zemunu vezuje se za 13. vek, jer su na ovim prostorima boravili do osmanskog osvajanja Beograda. Oni su nakon austrijskog osvajanja Beograda 1717. godine napravili samostan u Beogradu, međutim, nakon ponovne turske pobede dolaze u Zemun, gde se i danas nalaze. Za ovaj samostan vezuje se i podatak da je njegovu obnovu pomagao knez Miloš 1836. godine. I ovo je spomenik kulture, a današnji izgled kompleksa potiče iz 1830. godine.
Još jedna važna pravoslavna bogomolja oslikava multikulturni život Zemuna u doba kada je u ovom delu Beograda živelo mnogo više rimokatolika. To je Svetotrojičina crkva, sagrađena na mestu stare srpske crkve 1842. godine. Ona se nalazi blizu centra Zemuna, ali u Gornjem gradu koji je u to vreme bio predgrađe. Arhitekta ove crkve je Jozef Felber, isti čovek koji je projektovao i Crkvu svetog Roka u kontumcu, odnosno Gradskom parku.

Izbrojali smo već osam crkava u užem jezgu Zemuna, ali treba napomenuti i da se jedna od najlepših pravoslavnih crkava nalazi na Zemunskom groblju. U pitanju je Crkva Svetog Dimitrija u Zemunu, poznata kao "Hariševa kapela", koja je jedan od simbola i repera zemunske panorame. Osim toga, na groblju se nalazi i vredna kapela Žalosne Gospe, koja potiče iz perioda osnivanja groblja.
(Telegraf.rs)
Video: Ovako izgleda manastir Tumane iz drona
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Boža zemunac
Bravo za lep članak i lepu priču. O Zemunu uvek ima nešto lepo da se čuje. Veliki pozdrav za sve Zemunce. Živi bili i Bog vas čuvao na mnogaja ljeta.
Podelite komentar