
U znak sećanja na avijatičara i pionira vazduhoplovstva – Edvarda Rusjana
Edvard Rusjan je rođen u Trstu 1886. godine. Od ranog detinjstva, bavio se raznim sportovima. Bio je član Sokolskog društva, a pre nego što se zainteresovao za avione, uspešno se bavio i biciklizmom. Po završetku niže Realke i Mehaničarske škole, radio je u Beču i Italiji, pokazujući veliko interesovanje za motore i avione.
Na sastanku pionira vazduhoplovstva, održanom 8. i 9. septembra 1909. godine, u mestu Montikjari kod Breše (Italija), od francuskog avijatičara Luja Bleria, kupio je benzinski motor marke "Anzani" jačine 25 konjskih snaga, koji je korišćen za preletanje Lamanša. Motor je ugrađen u njegov prvi avion, Eda 1, koji je Rusjan konstruisao sa svojim bratom Josifom. Avion Eda 1, bio je papirom presvučeni dvokrilac, dužine 12, i raspona krila 8 metara. Prvi uspešan let Edvard je ostvario na ovom avionu 25. novembra 1909. godine. Drugi avion braće Rusjan bio je trokrilac Eda 2, koji je, i pored mnogih tehničkih poboljšanja, polomljen već u toku prvih probnih letova. Braća Rusijan su nakon ova dva aviona konstruisali i leteli na još nekoliko aviona: Eda 3, Eda 4, Eda 5, i Eda 6.
Prilikom konstrukcije aviona Eda 7, nisu uspeli da prikupe finansijska sredstva za njegovo dovršenje. Edvard je na biciklističkim trkama u Zagrebu 1910. godine, upoznao fotografa i biznismena Mihajla Marćepa, kome je ponudio saradnju. Pod pokroviteljstvom Marćepa, braća Rusjan se sele u Zagreb, gde počinju da rade na serijskoj proizvodnji aviona. Sa Mihailom Marćepom, 1910. godine Rusijan je otišao u Pariz, gde su nabavili novi motor Gnome od 50 konja i elisu Integral, za novi avion jednokrilac koji su konstruisali. Iste godine, Rusjan je na ovom avionu, koji je nazvan "Marćep-Rusjan", izvršio probni let na vojnom vežbalištu Černomerc u Zagrebu. Posle više probnih letova, zakazan je i probni let u Beogradu. Rusjan je, i pored jakog vetra i kiše, odlučio da poleti. Prilikom preletanja Dunava u Donjem gradu u Beogradu, jak vetar slomio je krilo aviona, koje je palo u Savu. Avion sa Edvardom Rusjanom pao je na bedem tvrđave Kalemegdana, pored reke, u blizini kule Nebojše.
Sahrana Edvarda Rusjana bila je jedna od najvećih ikada održanih u Beogradu. Posmrtne ostatke Edvarda Rusjana je na Novo groblje ispratilo je oko 14.000 ljudi. Prema pisanju "Politike", pogrebna povorka se kretala od vojne bolnice, preko centra grada do Novog groblja ... "kad se najzad povorka probila kroz guste gomile sveta i izašla Prizrenskom ulicom do "Moskve", teškom mukom se mogao održati red. I tu je, sa balkona prvog sprata palate "Rosije" gdin. Branislav Nušić držao posmrtnu reč..". Bilo je 11 časova kad je sprovod krenuo ka Novom groblju....". Edvard Rusjan je sahranjen je u parceli 15 na Novom groblju u Beogradu. U znak sećanja na ovog pionira avijacije, JKP "Pogrebne usluge" Beograd održava spomenik i grobno mesto Edvarda Rusjana, u saradnji sa ambasadom Republike Slovenije u Beogradu.
(Telegraf.rs/PR)
Video: Đokić: Konstruktivan razgovor sa Macutom, razumeo naše zahteve
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.