
Zanimljiva mapa gvozdenih kočija: Evo gde je Beograd bio na velikoj karti austrougarskih železnica
Austrougarska je uoči Velikog rata bila isprepletena gvozdenim kapilarima - prugom koja je spajala moćnu carsku prestonicu sa najudaljenijim krajevima.
Okolina Beča bila je na dva do četiri sata vožnje, a do Budimpešte je trebalo šest. To je bilo jezgro carevine, dok se do Transilvanije i Bosne putovalo i do 32 sata.
To se sve lepo vidi na mapi pruga Austrougarske davne 1912. godine. Beograd je u to doba, sudeći po mapi, bio udaljen oko 18 sati klackanja od Beča.
Istina, Beograda nema na mapi, jer je on tada bio deo Kraljevine Srbije, ali se vidi da se do Zemuna putovalo između 16 i 18 sati, a ka zapadnom delu Srema i ka Bosni putovanje je prerastalo u agoniju. Bila je to daleka periferija moćne Austrougarske.
Slično je bilo i sa delovima današnje Rumunije i Ukrajine. Do Lavova, koji je bio deo Austrougarske putovanje je trajalo slično kao do Beograda, a ulazak u zonu Karpata značio je dvodnevno putovanje.
Inače, veza Beograda s Austrougarskom preko Zemuna bila je veoma važna.
Srbija se na Berlinskom kongresu obavezala da izgradi prugu do Niša i bugarske granice. Tako bi i Beč bio spojen s Istanbulom.
Prvi voz krenuo je iz Beograda 15. septembra 1884. godine za - Zemun, koji je tada bio pogranični austrougarski grad.
(Telegraf.rs)
Video: Jedan od ovih 6 vozova će tutnjiti beogradskim podzemljem: Građani donose poslednju odluku
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.