Ovuda dnevno prođe na hiljade Beograđana i turista, niko ne može da zamisli da je baš tu bila crkva i džamija

M. B.
M. B.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 3

Jedna mala hrišćanska crkva i velika džamija, jedna kraj druge, prekoputa današnjeg Parka vojvode Vuka, između ulica Vuka Karadžića i Đure Jakšića.

Ovaj trag prošlosti odavno je izgubljen, ali se sećanje na ovu sliku čuva u knjigama, papirima i predanjima. Postojanje ove crkve svedoči o burnim promenama u Beogradu u 19. veku.

Ono što je posebno interesantno jeste da ova hrišćanska crkva nije bila pravoslavna, ni katolička, već - protestantska. Otkud protestanti u Beogradu sredinom 19. veka?

Vreme srpskog Beograda počinje Prvim srpskim ustankom 1806. godine. Usledio je Drugi srpski ustanak 1815. i ustanovljenje dvojne uprave u Kneževini Srbiji, srpske i turske. Autonomija kneževine proširuje se hatišerifima iz 1830. i 1833. godine. Beograd postaje prestonica Srbije 1841. godine, jer je to do tada bio Kragujevac, a 1867. godine s Beogradske tvrđave iseljava se turski vojni garnizon. Punu nezavisnost Srbija stiče tek 1878. godine.

Od 1862. do 1867. godine dolazi do masovnog iseljavanja turskog stanovništva i u Beogradu ostaje mali broj muslimana. Ali, bilo je dosta stranaca.

Znatan deo tih stranaca bili su Nemci i to protestanti. Još nakon Hatišerifa iz 1830. knez Miloš je razmišljao o osnivanju nemačkih kolonija, kako bi se, baš kao u srednjem veku u slučaju Sasa, time pospešio razvoj srpskog rudarstva. Dolazak takvih kolonija morao bi da podrazumeva i verske slobode.

Zakon o slobodi veroispovesti Kneževine Srbije donet je 1853. godine. To je otvorilo vrata osnivanju protestantske opštine, a vernika je bilo još od 1839. godine. Uslov da se osnuje zvanična zajednica bio je da određeni broj članova i pastor budu podanici Srbije.

Protestanti su u kneževini lepo i srdačno prihvaćeni, dobili su podršku za osnivanje svoje zajednice, a do prve crkve došli su spletom neobičnih okolnosti. Njima je 1860. godine, s odobrenjem kneza Mihaila, pripala kapela i kuća koji su bili namenjeni za katoličku crkvu.

To je bio mali, ali lepo osmišljen kompleks koji je kneževina katolicima odredila kao dar. Međutim, oni na to nisu pristali zbog toga što im nije odgovarala veličina stana, a strahovali su i od blizine džamije.

Za evangeliste to je bilo, ipak, dovoljno za molitvu, školu i za sveštenstvo.

Stigle su i brojne vredne relikvije, a crkveno zvono dopremljeno je iz Hanovera. Uređenju crkve pomogli su i Srbi, kao i knez Mihailo.

A blizina džamije jeste bila nezgodna stvar u trenucima kada su u gradu bile napetosti. Tako je nakon događaja na Čukur česmi 1862. godine grupa Turaka zaposela džamiju i iz nje otvorila vatru na Srbe, koji su uzvraćali i rešili da krenu u juriš. Neko od okupljenih Srba odlučio je da iskoristi krov evangelističke crkve i da tako nanese štetu neprijatelju, ali se pastoru to nije dopalo. On, iako je bio na strani Srbije, nije bio direktno sa svojom zajednicom umešan u sukob, pa mu se ideja da crkva postane bojište nije dopala i odlučio je da podigne prusku zastavu i opomene okupljene. Rezultat je bio, zapravo, dobar - tenzije su se smirile, a Turci predali.

Crkvu su do 1925. godine koristili beogradski Nemci i Slovaci, da bi se potom podelili na dve zajednice. Na ovom mestu sada su stambene zgrade i restoran "Proleće".

(Telegraf.rs)

Video: Muftija Numan o svojoj mladosti, traganju za istinom i tetki Ružici Sokić koja ga je podržala

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA