
Profesor Vujanić o novom kružnom toku u centru Beograda
Ulice u centru grada ponovo su otvorene za saobraćaj, a među njima i Trg republike.
Nakon višemesečnih radova, rekonstruisane centralne beogradske ulice ponovo su otvorene za saobraćaj, a među njima i Trg republike koji sada ima kružni tok. Saobraćaj na ovom potezu normalizovan je u subotu popodne, a profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić za Euronews Srbija ističe da je zadovoljan izgledom i funkcionalnošću novog trga. On navodi da su kružni tokovi u većini slučajeva bolje rešenje od klasične raskrsnice.
"Meni je ovaj rekonstruisan odličan. Video sam i onaj stari, dugo sam u Beogradu. Mislim da je ovo samo poboljšano rešenje, jer svaki kružni tok je uvek bolje rešenje za vozače. Nakon otprilike tri dana, kad se priviknu oni koji stalno to prolaze, sve će da funkcioniše u redu,“ ocenjuje Vujanić.

Prema njegovim rečima, osnovna prednost kružnog toka je manji broj konfliktnih tačaka između vozila.
"Kružni tokovi su u principu bolje raskrsnice nego klasična raskrsnica, jer na klasičnoj raskrsnici imate 16 presečnih tačaka, sva vozila sa svakim pravcem mogu da seku. A kod kružnog toka osam. To znači da vozač koji ulazi u kružni tok ima mnogo jednostavnije rešenje nego vozač koji ulazi u klasičnu raskrsnicu,“ objašnjava on.
Ipak, upozorava da postoje i ograničenja, kao i da o tome stručnjaci uvek mora da vode računa.
"Problem za kružni tok je što on zahteva malo veći prostor, pa ne možemo baš sve raskrsnice da pretvorimo u kružne tokove. Ako je raskrsnica manjih dimenzija, velika vozila mogu da imaju problem manevarske prirode da bi prošla,“ dodaje on.
Dilema oko Terazija i zglobnih autobusa
Inače, na društvenim mrežama ovih dana pojavio se snimak zglobnog autobusa koji se teško kreće kroz kružni tok kod hotela Moskva na Terazijama. Profesor Vujanić smatra da problem ne leži u samom rešenju, već u njegovoj primeni.
"Prosto ne mogu da verujem da je projektant tog kružnog toka bio bez informacije da tu prolaze zglobni autobusi. To su linije javnog prevoza koje imaju baš tu rutu. Teško mi je da prihvatim da je kružni tok projektovan tako da ne može bezbedno da prođe zglobni autobus. Moguće je da je nezgodan manevar ili ugao pri ulasku, ali ja sam prošao tim kružnim tokom i nisam primetio da je napravljeno tako da se ne može proći bezbedno,“ objašnjava on.
Pored samog Trga, za saobraćaj svih vozila ponovo su otvorene i ulice Vase Čarapića, Uzun Mirkova i deo Studentskog trga. Do skoro, njima su mogli da saobraćaju samo taksiji i javni prevoz. Profesor Vujanić smatra da je odluka da se ove ulice otvore za sve vozače dobra.
"Kao što možete da vidite, sada nemate gužvu u centru Beograda. Zbog promenjene politike parkiranja i otvaranja nekih ulica za sav saobraćaj, mislim da je to dobro rešenje. Treba izbegavati situacije gde se favorizuje samo javni prevoz, osim tamo gde ulice nemaju kapacitet za prolazak svih vozila. Ova ulica ima kapacitet da propusti saobraćaj i logično je da je koriste svi,“ zaključuje Vujanić.
(Telegraf.rs / Euronews.rs)
Video: Završni radovi na Trgu republike i na Terazijama
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.