Kao mlad Nenad se družio s Dostojevskim, Manom, Kregerom: Njegov svet je "underground", kutak za "neshvaćene"

   
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Tek poneko proviri kroz izlog jednog malog, skučenog lokala, ali kad vidi knjige, brže-bolje šmugne dalje. "Normalni" ljudi kao da pomalo zaziru od "uvrnutih" umetnika, ali da i sanjari imaju svoje mesto i svoj kutak mesto svedoči nam Nenad Petrović, vlasnik lokala "Poetum".

Inspiraciju je kao tinejdžer pronašao u čitanju, potom je kao momak počeo i da piše, i na kraju, kad je shvatio da treba raditi ono što voliš, posvetio se izdavaštvu, to spojio sa ugostiteljstvom i hrabro uronio u preduzetničke vode od kojih umetnici beže, naš kao i oni prolaznici od izloga.

Snimali smo Nenada u prolazu kod Palate Albanija, ali to je bio njegov poslednji dan u ovom skučenom lokalu, sada je na novoj adresi u Ulici Stevana Sremca.

"Ovo je i bukvalno i metaforički andergraund, jer smo sada u podzemnom prolazu, ali književnost i poezija nisu deo mejntstrim ili savremene pop-kulture", priča nam Nenad.

Napravio nam je kaficu, skuvao čaj, mada šanker nije. Studirao je Višu tehničku školu za industrijski menadžment, ali to nije bila koža u kojoj se osećao komotno. Zanimljiviji mu je bio, na primer, Dostojevski, potom Bukovski, a onda i magičan prazan papir kao polje na kome će apstraktne misli dobiti svoj zemaljski oblik.

Nenad Petrović Foto: Mateja Beljan

U to vreme, 2005. godine, internet je već bio popularan, pojavile su se prve društvene mreže, ali ljudi su se još okupljali u gradu, na koncertima i žurkama, kao devedesetih. Nenad nije bio van sveta, nije bio introvert (još jedna predrasuda o umetnicima), ali imao je potrebu za svojih "5 minuta" samoće.

"Čitanje neke knjige, to je u stvari komunikacija s piscem, doduše jednostrana. Ja sam pre mogao da izaberem da čitam Dostojevskog, nego da slušam priče nekog druga iz kraja", iskren je Nenad, i dodaje: "To nije beg, to je utočište. Društvo je bilo društvo, nevezano za to. Spoznao sam sebe, to je dodatna dimenzija".

Nenad Petrović Foto: Mateja Beljan

Kažemo da je to bila mladost, mada on još ne izgleda kao neki srednjovečni gospodin, ali u krštenici je uklesano, pa uklesano – 1983.

"Ja sam tada najviše čitao Dostojevskog, Džordža Orvela, Tomasa Mana, Tonia Kregera, Tristana Izoldu i onda sam pomislio: 'Uuu, mogao bih ja da probam da pišem'. Iz radoznalosti, pomalo dosade, probao sam da pišem priču, potom drugu, treću, četvrtu... Na redu je bio Bukovski 2008. godine i onda sam rekao: 'Hajde da pišem poeziju'. Usledile su književne večeri, poznanstva s pesnicima, neki su postali prijatelji", priseća se Nenad.

Onda je i sam počeo da objavljuje knjige, najpre 2017, potom 2019. i naredne godine... Najnoviji naslov je "Fragmenti čovečjeg postojanja", zbirka izabranih tekstova iz nauke sa bloga.

Kafe-knjižari prethodio je sajt Poetum, i dalje aktivan, gde, takođe, objavljuje svoje pesme, ali i pesme drugih umetnika. Neki su želeli da imaju i pravu knjigu, koja miriše na svežu štampu, koja se lista u miru i tišini, bez ekrana.

Nenad Petrović Foto: Mateja Beljan

"Pomislio sam: 'Uuu, Nenade, pa ti možeš da budeš i izdavač. Onda sam istraživao šta mi treba za izdavačku kuću od papira, kako je to pravno i administrativno regulisano, šta mi treba od znanja, koliko mi treba ljudi, pa onda sam se raspitivao za poreze i malo po malo sam ulazio u tu biznis priču".

Neki će s pravom reći posle svega ovoga: Ali ko kaže da naš narod ne voli knjige? Toliko imamo knjižara, izdavača, sajmova. Zašto je jedna andergraund knjižara sad toliko posebna? Ovde, ipak, govorimo o nečem specifičnom. Setite se onih što beže od izloga. Možemo ljude koji ovde dolaze da opišemo lepim rečima kao: pomalo introvertne ili neobično ekstrovertne umetnike koji žive u nekom svom svetu, sanjare i stvaraju. A možemo i onim surovijim, ali poštenim rečima da kažemo: Ovde se skupljaju oni čija dela ne donose profit.

"Umetnici su različiti, neki su umetnici samo dok pišu, i tu moramo da napravimo razliku. Nije to baš tako, to je poziv, ti i kad ideš u prodavnicu da kupiš jabuke, ti si pesnik, a ne samo 9 do 5, tako da je to razlika, umetnik kao zanimanje i umetnik u duši", priča nam Nenad.

Mislili smo da je to sve od njega, kad ono, ispriča nam čovek jednu romantičnu priču.

"Bio sam u vezi s jednom devojkom, zadesili smo se na Kalemegdanu, čuli smo neku muziku, ona je plesala, a ja sam fristajlovao, improvizovao. Rekla je: 'Mogao bi da kreneš na časove plesa' i meni je to bio pravi tajming", priča nam Nenad koji kaže da je oduvek bio zanesen pokretima. Sada je imao razlog da krene "juče".

Nenad Petrović Foto: Mateja Beljan

Pozvao je najbližu školu plesa, priključio grupi za salsu koja je tek formirana i bukvalno u tom momentu juče već imala prvi čas.

"Ples je malo drugačiji tip umetnosti, jer je telesan, koliko te poezija i čitanje proze tera da budeš sam i u mislima, toliko je ples drugi tip umetnosti koji te tera da si sada i ovde, komuniciraš s partnerom i muzikom, ali te tera da budeš telesan, a ne uman", objašnjava Nenad.

Interesuje ga salsa, baćata, hiđomba, a ima i svoju školu plesa "Paso fuego".

"Do letos sam tamo držao časove salse i baćate, sad vodim časove kizombe. Bavim se i organizacijom tog tipa žurki, pravio sam i hip-hop žurke", dodaje.

A devojka koja je zaslužna za prvi korak?

"Tamio daleko, u gradu, nismo više zajedno", nasmejao se Nenad.

(Telegraf.rs)

Video: Sa sto maraka u džepu napustila je dom, tražila decu u izbegličkoj koloni, sad ima ono najvrednije

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA