≫ 

Za kupovinu polovnog automobila trošimo 5 puta više vremena, 10 puta više novca i obilazimo 8 puta više šaltera nego vozači u EU (TABELA)

Situaciju bi trebalo da promeni Zakon o e-poslovanju koji je formalno izjednačio elektronski dokument sa papirnim

  • 9
Polovni automobili, parking Foto: Profimedia/Alamy

Da su građani Srbije previše opterećeni birokratijom u odnosu na stanovnike razvijenih zemalja može se videti i na jednostavnim poslovima kao što je kupovina ili prodaja polovnog automobila. Na putu do željenog četvorotočkaša, potrošićemo i do pet puta više vremena, obaviti sedam puta više plaćanja, obići osam puta više šaltera i izdvojiti i do 10 puta više novca od građana EU. 

U Srbiji je dosad evidentirano gotovo 2.500 administrativnih procedura i skoro nijedna od njih ne može da se obavi bez odlaska u institucije i podnošenja papirnih dokumenata. Situaciju bi trebalo da promeni Zakon o e-poslovanju koji je formalno izjednačio elektronski dokument sa papirnim što je prvi korak ka digitalizaciji postupaka.

Za godinu dana uvezeno 150.000 polovnih automobila

- Građani su veoma zainteresovani za e-servise što nam je pokazala i kampanja „Pitajte kada ćemo se osloboditi suvišnih papira“, realizovana uz podršku britanskog Fonda za dobru upravu. Građani su predlagali i glasali za procedure koje bi trebalo prve digitalizovati i najviše glasova dobio je predlog za elektronsko izdavanje potvrde o plaćenom porezu i tu inicijativu smo već uputili Poreskoj upravi.

Takođe, visoke ocene zaslužili su predlozi za digitalizaciju procedure promene prezimena i prebivališta u ličnoj karti, uvođenje elektronske fakture, elektronske uplate taksi institucijama, kao i refundacije PDV-a za prvi stan - kaže za NALED Željko Tomić, predsedavajući Saveza za e-upravu i generalni direktor OSA računarski inženjering.

Procedure kod nas i u EU, Pintskrin: Naled.rs

Holanđani i Francuzi kupovinu polovnog automobila mogu da završe potpuno elektronski dok  kupac i prodavac u Srbiji moraju da prođu osam koraka i isto toliko šaltera – od overe ugovora kod notara, preko prijave poreza do registracije i plaćanja svih obaveza u tim poslovima (u analizu nisu uključene zamena saobraćajne dozvole i plaćanje komunalne naknade).

Do polovnjaka laše u EU, Foto-ilustracija: Profimedia/Alamy

Već prvi korak, overa ugovora, ne postoji u Holandiji, Sloveniji, Nemačkoj, Austriji i Francuskoj s kojima je napravljeno poređenje dok u Holandiji i Nemačkoj ugovor može da bude i usmen.

Takođe, u Srbiji kupac i prodavac obave ukupno sedam plaćanja (po dve MUP-u, NBS i poreskim organima i jedno notarima) i objedinjavanjem uplate na jedan račun veliki deo administracije bi bio smanjen. Korak dalje bilo bi uvođenje elektronskog plaćanja umesto odlaska u poštu ili banku.

Iako postoje agencije za registraciju preko kojih je moguće završiti ovaj posao na jednom mestu (uz proviziju), pravo rešenje bilo bi omogućavanje da sve neophodne dokumente građani mogu da podnesu elektronskim putem, a da one podatke koje već poseduju, institucije pribave same.

Ovako izgleda tehnički pregled vozila:

(Telegraf.rs/NALED)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Milos

    8. oktobar 2018 | 10:26

    Pa moraju nesto da rade stotine hiljada nesposobnih ljudi zaposlenih u drzavnoj administraciji....

  • NNlice

    8. oktobar 2018 | 10:06

    Recimo prilikom uvoza auta plaća se agenciji za bezbednost saobraćaja 90eur da slika auto...Tu recimo izgubite pola dana i 90eur a nema potrebe za tim jer i onako se tehnički mora raditi pri registraciji ali eto samo da ti uzmu pare i zagorčaju život.A kada istekne mandat direktoru nekada čekaš i po 2 meseca na fotografisanje auta

  • MilanT

    8. oktobar 2018 | 10:23

    Sve to tako mora. U svim tim birokratskim ustanovama radi previse ljudi. Ko zakasni na posao nema gde da sedne. Oni dobijaju dobre plate. A te plate se finansiraju od tih silnih i bespotrebnih taksi. Lud je onaj ko veruje da ce tek tako da ukinu takse. Iz godine u godinu su sve vece. Demagogija. Pustite vi razvijene zemlje,oni se finansiraju iz privatnog sektora. Imaju manjak zaposlenih u drzavnoj sluzbi.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA