
Hrvatska ne zna starost svojih vozača autobusa: Mnogi imaju više od 70 godina, rade zbog malih penzija
Tragedija poljskog autobusa, koji je vozi vozač star 72 godine, otvorila je mnoga pitanja. Profesionalni vozači u Hrvatskoj strahuju da bi se to moglo i njima dogoditi.
Za volanom automobila ili autobusa, Mario je na putevima već 28 godina.
- Od toga sam 24 godine profesionalni vozač. Mogu li se zamisliti da budem vozač i sa 72? Ne rado - kaže za RTL Mario Pražev, profesionalni vozač autobusa.
Ali, mnoge njegove kolege nemaju izbora. Jer, kažu u sindikatu, problem je što su mnogi prijavljeni na minimalac.
- Njihova penzija na osnovu tih malih prijava je zaista minimalna. I ti ljudi, realno, ne mogu da žive od tih penzija. I oni su prisiljeni, ako su u zdravstvenim uslovima takvim da mogu da nastave da rade, da se ponovo uhvate tog posla. A tu je i zakonodavac omogućio da uz primanje svoje penzije oni četiri sata još mogu da rade - kaže Miljenko Gorčnin, predsednik Hrvatskog sindikata vozača.
I u Hrvatskoj stariji vozači voze baš autobuse
A 72-godišnji vozač poljskog autobusa nije radio samo četiri sata. I u Hrvatskoj, navode, stariji vozači u penziji najčešće voze upravo putničke autobuse, koji se najmanje kontrolišu. Ali, kakvo je činjenično stanje na hrvatskim saobraćajnicama, može tek da se nagađa.
Jer u Hrvatskoj ne postoji nacionalni registar vozača. Ne zna se koliko ih je tačno na saobraćajnicama, tek je procena da ih je oko 70.000. Ne zna se kojih su godina. A ne zna se ni ko ih kontroliše s obzirom na to da inspekcija rada nema uvid u tahograf, a inspekcija saobraćaja u ugovor o radu. Pa ni jedna inspekcija, zapravo, nema celu sliku o radu vozača.
Iako prolaze rigoroznije lekarske preglede minimalno svakih pet godina, u njima nedostaje test na bolest spavanja, pojašnjava nam profesor sa Fakulteta saobraćajnih nauka.
- Problem je u Hrvatskoj što nema testa na apneju što je u skladu s EU direktivom, a Nemci su otkrili da je to ogroman problem vozača - kaže Rajko Horvat, profesor na Fakultetu saobraćajnih nauka.
Pitanje je kad će se to desiti nekom našem prevozniku
Vozačima je ukinut i beneficirani radni staž. Ali to je samo vrh sante leda loših uslova koji mogu da kulminirjui tragedijom poput ove s poljskim autobusom, kaže jedan od vozača.
- Pitanje je kad će se to desiti i nekom našem prevozniku. Bez obzira bilo to u Hrvatskoj ili bilo to bilo gde napolju. Jednostavno, pritisci su veliki. Nažalost, radne snage kao i u većini drugih zanimanja je vrlo malo, a mladost treba motivisati - kaže Mario Pražev, vozač autobusa.
Radni dan je dug, posao naporan, a odgovornost ogromna. Jer svaki put kad sedne za volan, Mario kaže na duši nosi života koliko putnika sedi iza njega u autobusu.
(Telegraf.rs)
Video: Pešić pred Evrobasket još ne zna kojih 12 vodi
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
JS
Što se čudite? Tako je ii kod nas. I mi nemamo vozače javnog prevoza, a ovi koji su zaposleni, već su odavno u penziji. Tuga i jad.
Podelite komentar
ANTE PANJ
To nam je donio franjo I njemacka koji su napravili rato u Jugoslaviji
Podelite komentar
Zlatko
Jadni smo ti mi sirotinja teska, zbog bijede omladina robuje u njemackoj
Podelite komentar