Vreme čitanja: oko 2 min.

Pogledajte šta je pronađeno u dubinama Vranskog jezera: Otkriće je neverovatno važno za svet!

Đ. Đ.

Vreme čitanja: oko 2 min.

Hrvatska, Vransko jezero Foto: Marko Dimic / Pixel Media / Profimedia

Zamislite Zemlju kao ogromnu, ugodnu kuću u kojoj svi živimo. Sada zamislite metan kao jedan od onih stvarno učinkovitih plinova za grejanje koji održava toplotu u našoj kući. Kada previše pojačamo grejanje, unutar kuće postaje neugodno toplo, a takav rast temperature na Zemlji doprinosi onome što nazivamo globalnim zagrevanjem, prenosi Jutarnji list.

U ovoj velikoj kući postoji bezbroj sićušnih organizama, koji pomažu u upravljanju nivoa metana, bilo da ga proizvode ili konzumiraju. Tako mikroorganizmi utiču na nivoe metana u atmosferi. Zbog ovih funkcija, pažnja naučnika donedavno je bila usmerena na bakterije i arheje, ali  novo istraživanje u fokus dovodi viruse koji inficiraju mikroorganizme uključene u regulaciju ciklus metana, prenosi Jutarnji.hr.

Virusi su odigrali ključnu ulogu u razvoju svih ekoloških, biogeokemijskih i evolucijskih procesa na Zemlji, ali tek je nedavno započelo istraživanje njihove povezanosti s klimatskim promenama.

Otkriće iz dubina Vranskog jezera

Analizom gotovo 1000 metagenoma iz različitih staništa, poput jezerskih sedimenata pa sve do unutrašnjosti kravljeg želuca, naučnici su otkrili da virusi nose genetske alate, poznate pod nazivom pomoćni metabolički geni.

- Ovi geni omogućavaju virusima da utiču na to kako njihovi mikrobni domaćini deluju na ciklus metana, potencijalno menjajući ukupnu ravnotežu ovog stakleničkog plina u našoj atmosferi - rekao je dr sc Sandi Orlić s IRB-a, jedan od glavnih autora na radu s IRB-a.

Jedno od ključnih mesta koje je tim odabrao za svoje istraživanje je Park prirode Vransko jezero. Fokusirali su se na sedimente bogate metanom i otkrili zajednicu virusa koji su uglavnom ciljali mikrobe uključene u ciklus metana.

- U jezerskom sedimentu bogatom metanom otkrili smo zajednice virusa i identificirali 13 vrsta pomoćnih metaboličkih gena koji pomažu u regulaciji metabolizma njihovih domaćina. Uprkos ovim otkrićima, nema dokaza da ti virusi izravno kodiraju gene metabolizma metana, što ukazuje na to da potencijalni uticaj virusa na ciklus metana varira zavissno o njihovom staništu - objasnio je dr sc Sandi Orlić.

- Ova varijacija naglašava složenost ekoloških sastava i važnost uzimanja u obzir svih bioloških aktera, uključujući viruse, u našim nastojanjima da razumemo i ublažimo klimatske promene - zaključili su naučnic te istaknuli kako je ovo istraživanje tek početak u razumijevanju sveobuhvatnog utjecaja virusa na klimatske promene.

• Darosava

24. mart 2024 | 11:01

I samo da postanemo virusi pa sve rešeno. Toplo da toplije ne može biti.