Ispovest pilota helikoptera koji je izveo spektakularnu akciju spasavanja na Jadranu: Turista mu duguje život

M. P.
M. P.    
Čitanje: oko 3 min.
  • 0

Nakon što je jedan od petorice nemačkih turista skočio s litice visoke 17 metara u Brseču i pritom se povredio, u akciju je pozvan helikopter Hitne medicinske službe. Spektakularno sletanje na usku plažu Klančac, okruženu stenama, izveo je iskusni pilot Tomaž Mrlak s 20 godina vojnog iskustva - među ostalim, i u slovenačkoj vojsci, te kao instruktor kuvajtske nacionalne garde.

Za Index.hr je ispričao kako se cela intervencija u Brseču odvijala.

"Prvo smo poslali medicinski tim kopnenim putem, da daju uputstva turistima da se sklone s plaže. Mi smo se pomerili sa strane da bukom ne ometamo njihov rad i ljude na plaži. Kad su nam dali zeleno svetlo, sleteli smo nakon što je kopneni tim rekao ljudima da se sklone s plaže kako bi mi sigurno obavili operaciju sletanja", kaže Mrlak.

"Ništa posebno. U vojsci sam radio i teže stvari"

Pilotu ovo nije bio prvi zahtevan zadatak - takve operacije izvodio je i ranije, u vojsci.

"Meni lično to nije bio neki problem. Ništa posebno. Imao sam i zahtevnije operacije", rekao je Mrlak.

"Dvadeset godina bio sam pilot u slovenačkoj vojsci, kasnije sam leteo po Africi za Ujedinjene nacije, a u Kuvajtu sam bio instruktor za pilote kuvajtske nacionalne garde. I tako, dobio sam poziv za posao u HHMS-u u Hrvatskoj i prihvatio ga. Nekako na kraju uvek je lepo raditi negde gde si blizu doma", govori Mrlak.

"Kad je sve normalno, imamo 5 minuta da poletimo"

Danas leti u sklopu HEMS-a (helikopterske hitne pomoći) i pokriva područje iz baza u Rijeci i na Braču, s posadom na Krku aktivnom danju i noću.

"Radimo noću i danju, a s nama su lekar hitne medicine i tehničar. Danju je jedan pilot, noću budu dva. Imamo tri koda aktivnosti - zelenu, žutu i crvenu boju, a sve zavisi o vremenskim prilikama. Recimo, po danu kada je zeleni kod, onda imamo pet minuta za poletanje. Ako je, na primer, žuti, onda imamo nešto više vremena, a razlika je što ja kao pilot procenjujem da li je dovoljno sigurno pokrenuti operaciju poletanja. Crveni, jasno, označava najgore vreme. Po noći imamo 15 minuta da poletimo", objašnjava Mrlak.

Sve više primarnih intervencija, sistem se menja

Mrlak ističe da se u poslednje vreme sve više radi na primarnim intervencijama - direktnom spasavanju na terenu, dok su nekad helikopteri više prevozili pacijente između bolnica (sekundarne intervencije).

"Leti imamo četiri do pet primarnih letova dnevno. Pre smo više radili sekundarne, sad se to menja. U Austriji i Nemačkoj je to normalno - kad se dogode takve nesreće, u 90 odsto slučajeva helikopter je brži od automobila. Pogotovo leti kada je sezona i saobraćaj je gušći nego inače", priča Mrlak.

Kaže da su sada i timovi sve bolje uigrani: "Za nešto više od godinu dana mnogo toga se ovde promenilo na pozitivno. Sve je manje problema s pilotske strane, a vidim i kod medicinskog tima. Dobro smo obučeni, nikad ne slećemo negde gde nije sigurno."

"Kad duva bura, helikopter je spas za ostrva"

Govoreći o izazovima letenja, posebno iznad mora i u vetrovitim uslovima, ističe: "Kad je jača bura, helikopter je spas za ostrva, pogotovo za one intervencije kojima se spasava život."

U celoj akciji kod Brseča, koju su turisti opisali kao dramatičnu, unesrećeni mladić je uspešno zbrinut i van je životne opasnosti.

Zahvaljujući brzoj i preciznoj reakciji pilota i medicinskog tima, još jedna potencijalna tragedija izbegnuta je u poslednji trenutak.

(Telegraf.rs)

Video: Neobičan oblak na nebu iznad Beograda

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA