Detalji optužnice zbog tragedije na trajektu Lastovo: "Nema rampa kuda da ide"

I. N.
I. N.    
Čitanje: oko 4 min.
  • 0

Opštinsko državno tužilaštvo u Rijeci podiglo je u septembru optužnicu protiv zapovednika, prvog oficira palube i vođe palube trajekta "Jadrolinije", zbog pomorske nesreće u kojoj su poginuli kormilar Marko Topić, vođa mašine Boško Kostović i mornar Denis Šarić.

Optužnica je podignuta protiv zapovednika trajekta G. Đ. (37), prvog oficira palube D. Z. (32) i vođe palube P. V. (49), a terete se za krivično delo protiv opšte bezbednosti, pri čemu je prouzrokovana smrt više osoba.

Prema Krivičnom zakonu Republike Hrvatske, trojici pomoraca preti zatvorska kazna od jedne do osam godina. Konkretna kazna koju će sud izreći zavisiće od olakšavajućih i otežavajućih okolnosti za svakog od optuženih pojedinačno - uključujući njihovu ulogu u nesreći, raniju neosuđivanost, porodične prilike i odnos prema delu, navodi Index. Postupak se vodi pred Opštinskim sudom u Rijeci.

Rampa pala na članove posade

Podsetimo, tragedija se dogodila 11. avgusta prošle godine oko 15:10 sati na trajektnom pristaništu Nova riva u Malom Lošinju. Trajekt Lastovo bio je privezan na pristaništu kada je pala prednja ukrcajna rampa na članove posade koji su se nalazili ispod nje kako bi pregledali brtvu (zaptivku).

Prvi oficir palube D. Z. takođe je bio ispod rampe, ali je preživeo. Zadobio je prelom ramena i karlice, koji su okvalifikovani kao teške telesne povrede.

Posada je tog dana tokom plovidbe primetila manju količinu vode, što je ukazivalo na mogući problem sa gumom za zaptivanje na prednjoj rampi. Zapovednik G. Đ. odlučio je da lično proveri brtvu po pristajanju u Malom Lošinju.

Nakon iskrcavanja putnika i vozila, pristupilo se podizanju rampe radi pregleda. Međutim, rampa nije bila osigurana zabravnim klinovima - metalnim klinovima koji služe za fiksiranje rampe u podignutom položaju.

Prema optužnici, vođa palube P. V. propustio je da izda naređenje kormilaru da osigura rampu klinovima. Prvi oficir D. Z. propustio je da nadgleda rad na palubi, iako mu je to bila dužnost. A zapovednik G. Đ. je ugasio hidraulični sistem iako rampa nije bila osigurana.

"Nema rampa kuda da ide"

Prema optužnici, kada je G. Đ. sišao u garažu i upozorio P. V. da rampa nije osigurana, vođa palube odgovorio je: "Nema rampa kuda da ide."

Zapovednik to, međutim, nije shvatio dovoljno ozbiljno.

Veštaci Fakulteta mašinstva i brodogradnje Univerziteta u Zagrebu utvrdili su da ukrcajna rampa može stajati u podignutom položaju samo dok hidraulična pumpa radi ili ako je osigurana zabravnim klinovima. Ventil na hidromotoru namenjen je kontrolisanom dizanju i spuštanju rampe, ali ne može da je zadrži u podignutom položaju.

Stručnjak firme "MAG Sistem", koja održava hidraulične sisteme na brodu, objasnio je da, da je hidraulika ostala uključena, do pada rampe ne bi došlo, jer bi sistem zadržao rampu u podignutom položaju snabdevanjem uljem.

Svi su znali da rampa mora biti zabravljena

Tokom istrage ispitano je više bivših i sadašnjih članova posade broda Lastovo. Svi su saglasno izjavili da je osiguranje rampe klinovima bilo "Sveto pismo" i da su svi na palubi znali da rampa mora biti osigurana kada je podignuta.

Bivši zapovednik broda potvrdio je da se rampa nikada ne drži samo na hidraulici: "Nikada mi nije palo na pamet da testiram može li hidraulika držati rampu", izjavio je tokom svedočenja.

Svedok koji je sprovodio obuku zapovednika G. Đ. potvrdio je da ga je upoznao sa svim procedurama, uključujući i osiguravanje rampe zabravama.

"Nikada se nije desilo da neko odluči da ne zabravi rampu", naveo je.

Zaposleni na parkiralištu video je trenutak pada rampe. Svedočio je o reakciji jednog člana posade koji je bio vidno potresen i dezorijentisan, hodao je i ponavljao: "Jao, šta sam to uradio, ja sam kriv."

Kasnije je utvrđeno da se radilo o vođi palube P. V.

Sva trojica tvrde da su nevini

Tokom istrage sva trojica optuženih izjavila su da se ne smatraju krivima i dala su detaljne odbrane.

Zapovednik G. Đ. tvrdio je da mu nikada nije rečeno da se zabrave moraju stavljati i da mu niko nije rekao da se hidraulika ne sme gasiti. Naglasio je da na brodu nije postojala tehnička dokumentacija za hidraulični sistem, niti pisane procedure za rukovanje rampom. Istakao je da je upozorio vođu palube P. V. da rampa nije zabravljena, ali da je ovaj odgovorio: "Ma, kapetane, nema ona gde, neće nigde."

Prvi oficir D. Z. tvrdio je da prema rasporedu poslova nema obavezu da kontroliše vođu palube, jer to čini zapovednik. Naveo je da nije znao niti mogao znati da klinovi nisu postavljeni. Kada ga je zapovednik pozvao na mobilni telefon, on je već bio ispod rampe.

Vođa palube P. V. izjavio je da je čekao da neko osigura rampu klinovima, ali je u jednom trenutku hidraulika ugašena. Odmah je pitao zapovednika zašto je isključio hidrauliku, a ovaj je rekao da "neće biti ništa za pet minuta". P. V. je istrčao napolje i pokušao upozoriti ljude da se sklone, ali je bilo prekasno. Naglasio je da zapovednik nije smeo ugasiti hidrauliku i da je morao videti da rampa nije osigurana.

(Telegraf.rs)

Video: Natužniji trenutak: Kovčeg sa telom Nebojše Pavkovića spušteno na večni počinak

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA