≫

Mila i Petar su 50 godina u braku, a sav novac dali su na put oko sveta: Obišli su 153 zemlje, radili što drugi nisu smeli, rizikovali i živote (FOTO)

Sa Milom i Petrom Starčevićem, nesvakidašnjim bračnim parom iz Šapca i prekaljenim svetskim putnicima, koji su obišli sve kontinente i najudaljenija mesta možete da razgovarate satima, bez prestanka.

Supružnici koji su u braku već pola veka, pre dve godine obeležili su svoju zlatnu svadbu na Malti. To je bila tek jedna od 153 države na svetu koje su zajedno posetili od 1970. godine, kada su od Italije krenuli put naše planete.

Na svako putovanje nosili su kameru i foto-aparat, snimali video-priloge, fotografisali i objavljivali putopise u domaćim časopisima, a ponajviše u Ilustrovanoj Politici i Politikinom Magazinu. Mila je napisala i objavila 24 knjige, za decu, romane i putopisna izdanja. Njen suprug radni vek proveo je radeći kao lekar specijalista medicine rada, a Mila za sebe kaže da je novinarka i književnica, koja nikad neće otići u penziju.

Foto: pricesadusom.com/Nenad Blagojević

Jedno od njihovih nepisanih pravila bilo je da prvo obiđu svoju zemlju, zatim Evropu, pa druge kontinente. Bili su na svih sedam, čak i na najudaljenijim destinacijama poput Fidžija i Novog Zelanda. Uvek su birali povoljne ponude, promotivna putovanja s proleća ili s jeseni, neobične destinacije, i nikad nisu žalili novac na ovu vrstu zadovoljstva. Uspevali su uvek da dobiju slobodne dane na poslu, a jednom je čak gospođa Mila otišla da pita Petrovog direktora da mu da odmor.

Primerci časopisa u kojima su objavili putopise čuvaju se u arhivu Republike Srbije u Šapcu.

Uspomene iz Burme; Foto: pricesadusom.com

Za Priče sa dušom se prisećaju brojnih doživljaja, između ostalog i kako su na ulicama Karakasa, glavnog grada Venecuele doživeli državni udar.

- Južna Amerika nam je oduvek bila u žiži interesovanja, a jednog dana u Politici je objavljen oglas za putovanje u devet tamošnjih zemalja. Očarali smo se kad smo videli ponudu, a razočarali se kad smo saznali koja je cena. Ipak, kao i uvek, verovali smo da uvek može da se nađe način da se skupi novac za ono što želite, pa makar i kroz pozajmicu. Pare se vrate, a uspomene i iskustvo ostaju večito u vama, dok god ste živi - kaže Petar.

Avantura u Karakasu; Foto: pricesadusom.com

Došli su u Karakas, brežuljkast grad sa divnim položajem i odseli u hotelu Hilton, u samom centru prestonice. Prošetali su ulicom koja blago vodi uzbrdo, a najednom začuo se zvuk poput gume koja eksplodira.

- Nisam obraćala pažnju jer sam snimala, ali sam videla policajce sa providnim kacigama. Usledila je druga, pa treća eksplozija, a zatim me je neko gurnuo otpozadi i rekao nešto, a sa druge strane ulice čula sam muža kako viče: "Milaaa, Milaaaa!" Da je situacija ozbiljna shvatila sam kad sam videla izraz lica jedne majke koja je protrčala sa blizancima u naručju. Na prodavnicama su već bili spušteni svi šaloni, a na toj jednoj u kojoj je bio Petar ostalo je mesta da se provučem i uđem. Nismo ni bili svesni puča koji se u tom trenutku desio. Bio je to državni udar u Karakasu - ispričala je Mila za Priče sa dušom.

Lepe slike napravili su i na čuvenom mestu Maču Pikču; Foto: pricesadusom.com

Starčevići su bili u prvoj jugoslovenskoj grupi koja je avionom stigla u Čile, pa je turiste sa Balkana, kao atrakciju, snimala i tamošnja televizija. Kasnije su na tromeđi Paragvaja, Argentine i Brazila bili na Iguasu vodopadima i u Đavoljem kanjonu. U grupi je bilo desetak žena i dvadesetak muškaraca, a ko je želeo mogao je da se provoza helikopterom i vidi te lepote iz ptičje perspektive.

Mila sa kamerom izlazi iz helikoptera; Foto: pricesadusom.com

Svi muškarci nikom ponikoše, jednog je zabolelo uvo, drugom je bilo muka, pa smo se prijavile samo nas dve, Zora iz Valjeva i ja. Nekako smo se smestile pored pilota u mali dvosedni helikopter. Poleteli smo, voda je odozdo kipela, kazan je ključao, para se pela visoko, maltene stigla do nas u letelicu, bili smo potpuno mokri. Sve sam, naravno, snimala kamerom - seća se Mila.

Sa putovanja donose uspomene i poneki suvenir. Njihova parola je "ko putuje, ne može da kupuje". Petar čuva nož od srebra, sa Tibeta.

Oboma je cilj bio da obiđu svet i to po knjigama "Sva čuda sveta" Rolanda Geka. Kako kažu za portal Priče sa dušom, 95 odsto onoga što piše u tim izdanjima, videli su uživo. Uvek su birali najbolje agencije i vodiče, često sa prijateljima sa putovanja (Zdravko iz Zagreba, Zora iz Valjeva, Višeslava iz Niša i drugi) samostalno pravili grupe. Obožavali su da putuju sa snimateljem Ratkom Kušićem, vodičima Marijom Škiljaicom Mićić i Slobodanom Mićićem i organizatorom, gospodinom Nikićem. To je uvek, kako kažu, bila prva liga.

Mila sa Slobodanom Mićićem i prijateljicom na putovanju po Indokini; Foto: pricesadusom.com

PRIČA O JUŽNOJ AMERICI

Starčevići su bili napadnuti u Bogoti, glavnom gradu Kolumbije.

Bili su smešteni u hotelu u kojem je tada odseo i predsednik Argentine. Imali su slobodno vreme i naglašeno im je da na ulici ima mnogo lopova i razbojnika i da treba strogo da vode računa. Predloženo im je da na čuveno brdo Monserat odu taksijem i da ništa ne nose sa sobom. To su i uradili, ali kada su sa brda videli kako im je hotel blizu, rešili su da se vrate pešice.

- Ja sam išao napred, iza mene Mila, zatim jedna prijateljica i prijatelj iz Zagreba. Na pola puta, iza neke kapije izleteo je čovek sa mačetom, napao našeg prijatelja iz Zagreba, uhvatio ga za gušu i oborio na zemlju. Pocepao mu je odeću mačetom da bi ga opljačkao. Vikao sam na srpskom da ga ostavi, a on je nasrnuo na mene. Ta drama je trajala sve dok jedan taksista nije izvadio pištolj iz kasete i opalio dva metka u vis govoreći nešto na španskom. Napadač je pobegao, a mi smo toliko brzo stigli do hotela da smo oborili svetski rekord u trčanju - ispričao je Petar Starčević.

Fotografija iz Burme; Foto: pricesadusom.com

Naravno da je bilo više lepih nego neprijatnih situacija. Jedna od njih desila se u Nepalu kada su se sreli sa žiteljima nekadašnje Jugoslavije i prozborili koju reč na "našem jeziku". U Katmanduu videli su jedinu živu boginju na svetu, devojčicu Kumari. U Južnoj Americi vodič nije znao engleski, pa su turisti mislili da su u problemu, a onda se ispostavilo da je studirao u Srbiji i da mu je, kako je rekao, "žena iz Novi Sad".

Pisaći sto je Milin svet, njena oaza u kojoj stvara; Foto: pricesadusom.com/Nenad Blagojević

Jedna od Milinih želja bila je da se na Tibetu sretne sa lokalnim, alternativnim doktorom. Iako njen suprug, diplomirani lekar to nikad nije voleo, Mili se želja ispunila baš na putovanju, i to u glavnom gradu Tibeta, Lasi.

- Kada sam to rekla Mariji, našem vodiču, odmah je odgovorila da to ne dolazi u obzir. Međutim, tokom jedne šetnje ukazala mi se prilika da posetim jedno selo. Odvojila sam se od grupe i skrenula. Petar me je dozivao, a ja sam samo pratila jedno golo, rumeno dete koje se stvorilo ispred mene. Kada sam stigla do kuće od kamena, videla sam tri žene kako sede i pitala: "Da li je tu možda doktor?" - priseća se Mila.

Čovek koji je sedeo pored drveta odmah ju je primio, a u tom trenutku je stigao Petar, šokiran time šta radi. Ipak, na njen nagovor pristao je da ga "doktor" pregleda. Dok mu je opipavao i merio puls, ona je snimala kamerom, sve dok nije rekao da njen suprug ima tri bubrega, što je bila istina. Za nju je to bilo najveće svetsko čudo - da neko može takve stvari da zna na osnovu jednog merenja pulsa.

Jedan od suvenira stigao je sa Tajlanda, to je "borba dobra i zla", a intarzija je iz Kine; Foto: pricesadusom.com/Nenad Blagojević

Prijatelji, kolege i rodbina nisu uvek mogli da shvate njihovu strast prema putovanjima, pa su im često govorili "da im nešto fali". Zbog toga su nekad, kad bi išli na daleka putovanja, da ne bi morali da objašnjavaju, odgovarali "da su na Zlatiboru" ili na nekom poslovnom seminaru.

U Burmi su videli najveću knjigu na svetu; Foto: pricesadusom.com

- Kad smo nudili našim prijateljima da krenu na putovanje, mnogi su cenu poredili sa cenom prozora ili nekim drugim ulaganjima. Ljudi su vrlo često deklarativno opredeljeni i na našoj strani, a kad dođe do realizacije i poziva na put, onda nisu za to. Živimo u gradu u kojem smo veoma usamljeni što se istomišljenika i putovanja tiče - kaže Petar.

Kavez za ptičice je uspomena iz Tunisa; Foto: pricesadusom.com/Nenad Blagojević

- Mi živimo jednostavno i skromno, a sve smo podredili putovanjima. U jednom trenutku nismo imali ni svoj stan, ni kuću. Tek kad smo prošli mnogo toga, kad smo zadovoljili tu našu ogromnu radoznalost i potrebu za saznanjem, tada smo mislili na egzistenciju i kupili stan. Putujući, doživljavala sam uvek dve vrste radosti: radost odlaska u tajno, nepoznato, neotkriveno… Srećna i prepuna utisaka koje nosim, doživljavala sam drugu radost, radost povratka u svoju zemlju, dom, među svoje mile i drage. Putujući, upijala sam u sebe sve veliko i malo što večno urezano predstavlja neizmerno bogatstvo koje nam niko nikad ne može oduzeti  kaže Mila.

Sa proputovanja po Keniji; Foto: pricesadusom.com

- Mila stalno govori da sam joj ja stvorio želju za putovanjem. Moji pokojni roditelji bili su učitelji i ja sam zahvaljujući tome pre osnovne škole naučio da čitam i pišem. Čitajući Žila Verna i Karla Maja, stvorila mi se ogromna želja da putujem podmornicom i da izađem u neke nepoznate zemlje, da vidim, upoznajem, saznajem - nadovezuje se Petar.

Na pitanje da li im i pakovanje stvari u kofere ide brzo kao biranje odredišta, Mila kaže da to urade "za čas".

Kod mene je spisak sa stvarima, tačno znam gde šta ide. Uh, jednom smo se strašno razočarali, čak se i razboleli. Sve smo spakovali, sutradan je trebalo da krenemo, kad oko dva sata zazvoni telefon, zovu iz agencije da kažu da je putovanje otkazano zbog Zalivskog rata. Mislila sam da se neko šali sa nama. Ponovili smo to putovanje kasnije, ali bez onog prvog žara koji je, u međuvremenu splasnuo.

Petar čuva nož od srebra, sa Tibeta; Foto: pricesadusom.com/Nenad Blagojević

Starčevići su rekli da ne mogu bez putovanja, da obavezno negde idu na letnje, kako ga nazivaju, pasivno putovanje, i barem jednom godišnje na ovo drugo, kada istražuju, uče, saznaju. Poslednje pečate u pasošu imaju iz Grčke (Rodos) i iz Italije (Đenova) i Francuske (Provansa).

Petar bi voleo da otkrije i Mongoliju, koja još uvek nije stigla na red, a Mila da ponovi posetu Kapadokiji, u Turskoj.

Pošto su videli skoro sve što postoji na svetu, sada je, kako kažu, vreme za sitne stvari i mesta koja su igrom slučaja propustili u svom avanturističkom životu.

VIDEO: Ovim putevima se ređe ide jer oni zahtevaju hrabrost, a Mila i Petar su baš ovuda prošli

(Telegraf.rs/pricesadusom.com)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.