Zašto nam vozovi "klize" iz šina i da li treba da se zabrinemo? Za mesec dana 5 teških iskakanja
U protekle dve godine izleteo je iz šina i jedan putnički voz kod Raške, ali srećom, u njemu je bio samo jedan putnik
Tutnjava voza čuje se u daljini. Lokomotiva piskom najavljuje prolazak i kompozicija teretnih vagona polako se približava. Šine se savijaju pod teretom, pragovi kao da tonu u zemlju. I to je jedna uobičajena slika železnica. A onda, iznenada, vagoni počinju da klize, točkovi se zariju u tucanik, šina puca i savija se, dolazi i do prevrtanja vagona.
Iskliznuće iz šina - može da se desi i na najboljoj pruzi na svetu, može da izazove ljudske žrtve. Opasno je, naročito ako se prevoze hemikalije. Ali, dešava se. Čini se, nekada i suviše često.
U protekle dve godine do medija je dospelo petnaestak o iskakanju vagona iz šina, uglavnom teretnih, ali dešava se to nekada i sa putničkim vozovima.
Za oko mesec dana bilo je čak pet takvih slučaja: vagoni koji su prevozili vojnu opremu i tenkove izleteli su iz šina kod Resavice, šest vagona odvojilo se kod Sopota, vagon sa sumporom prevrnuo se kod Jagodine, slična situacija bila je i u Resniku, kod Ripnja je takođe došlo do iskliznuća...
Ipak, sudeći po podacima "Srbija karga", koji je najveći, ali ne i jedini operater u teretnom saobraćaju, svi ovi podaci koji isplivaju u javnost samo su tek deseti deo onoga što se desi u toku jedne godine na srpskim prugama. Tako su prošle godine zabeležena 87 slučaja, pretprošle 85, dok je 2017. bilo 89 iskliznuća.
- Napominjemo da se u važećim železničkim propisima pod iskliznućem podrazumeva, odnosno evidentira i iskliznuće vozova u javnom saobraćaju, ali i iskliznuća manevarskog sastava, što predstavlja manipulaciju kolima u okviru stanica, prilikom formiranja ili rasformiranja vozova, postavljanja na utovar ili istovar kola - objasnili su nam u "Srbija kargu".
Tako je od 87 iskliznuća prošle godine čak 44 bilo prilikom manevrisanja, što znači da su štete znatno manje i tada često nema prekida saobraćaja. Niko nije povređen i nije bilo opasnosti po životnu sredinu, a veće materijalne posledice zaeležene su u 9 slučaja. Napominjemo još jednom, ovi podaci odnose se samo na "Srbija kargo", koje je jedno od 12 železničkih preduzeća za prevoz robe u našoj zemlji.
Jedan od najtežih slučaja poslednjih godina, koji je, srećom, prošao bez ikakvih žrtava i povreda, kao i ozbiljnijih posledica, bilo je prevrtanje dve cisterne pune amonijaka u selu Jasenovik kod Niša, početkom prošle godine. Nevolja je bila u tome što cisterne nisu samo izletele iz šina, već se i doslovno prevrnule, pa je pretakanje amonijaka bilo nemoguće dok se vagni ne vrate u uspravan položaj. Celo selo od oko 350 stanovnika moralo je da se evakuiše.
U protekle dve godine izleteo je iz šina i jedan putnički voz kod Raške, ali srećom, u njemu je bio samo jedan putnik i, zajedno sa osobljem, dobro je prošao. Voz je izleteo iz šina pošto je naišao na odron.
Razlozi iskakanja vagona iz šina mogu biti i često su usled loše infrastrukture. Međutim, i voz može biti "krivac" za "beg" sa šina.
- Uzrok iskliznuća, i na osnovu toga odgovornost, za svaki slučaj pojedinačno utvrđuje zajednička železnička komisija. Procedura utvrđivanja uzroka iskliznuća vagona, kao i rad zajedničkih železničkih komisija strogo su definisani, pa samim tim i utvrđivanje odgovornosti za svaki pojedinačni slučaj. Za iskliznuća koja su se proteklih dana dogodila, železničke komisije još uvek rade i još uvek se ne može precizno utvrditi šta je njihov uzrok, a samim tim i ko je odgovoran za te događaje - kazali su nam u "Infrastrukturi železnice Srbije".
- Iako se proteklih dana dogodilo nekoliko iskliznuća teretnih vagona, prema dosadašnjim pokazateljima za ovu godinu, njihov broj u 2020. godinu kretaće se u okviru godišnjeg proseka u prethodnom periodu i ne bi trebalo da predstavlja povećanje ovog broja vanrednih događaja na srpskim prugama - dodali su u "Infrstrukturi železnice Srbije".
Železnička infrastruktura zahteva obnovu i redovne remonte i jasno je da je reč o faktoru koji je i te kako važan za bezbednost saobraćaja, ali se u slučaju kada je to potrebno, bezbednost postiže i smanjenjem dozvoljene brzine, zbog čega i imamo "sporaće" na prugama.
- Činjenica je da železnička infrastruktura u Srbiji do pre nekoliko godina decenijama nije bila rekonstruisana, da je prosečna brzina vozova iznosila svega četrdesetak kilometara na sat, a da su na stotinama kilometara pruga saobraćali laganim vožnjama od svega deset do trideset kilometara na sat, kako bi se i u takvim uslovima očuvala bezbednost železničkog saobraćaja. Pruge moraju da budu rekonstruisane svakih 25 godina, a ima i onih deonica gde remonti prethodno nisu bili rađeni i čitav jedan vek. Primera radi, pruga Markovac - Resavica, na kojoj se pre neki dan i dogodilo iskliznuće, nije bila remontovana od izgradnje pre 85 godina. Pruga Šabac – Loznica, koja je 2018. godine rekonstruisana, pre toga nije obnavljana sedamdeset godina, pruga Kragujevac – Lapovo koja je obnovljena prošle godine, pre toga pedeset godina nije bila rekonstruisana, i tako redom. Primera radi, od 2008. do 2014. godine u Srbiji je rekonstruisano svega 31 kilometar pruga, a u prethodnih šest godina skoro šesto kilometara magistralnih i regionalnih pruga, koliko nije urađeno decenijama unazad - objašnjavaju.
Uzroci iskakanja vozova iz šina:
- Prekoračenje brzine
- Odgovornost izvršnog osoblja koje učestvuje u organizaciji i funkcionisanju saobraćaja
- Stanje železničke infrastrukture (slomljena šina, prag, kolosečni pribor, neispravnost skretnice...)
- Pretovarenost vagona (odnosno cisterni)
- Sastav teretne železničke kompozicije
- Tehnička mana ili (ne)ispravnost teretnih vagona (odnosno cisterni),
- Viša sila ili nepažnja trećih lica
- Dejstvo više faktora od kojih ni jedan pojedinačno ne bi doveo do iskliznuća.
(Telegraf.rs)
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Očajno pero
U 99% slučajeva kriva je infrastruktura ili donji stroj kako to železničari kažu /čitaj šinsko sklopovi prag, šina, vezice/. Prošetajte prugom, samo pazite da vas voz ne zgazi i videćete gomili trulih pragova, poluispalih ili ispali tirfona /šafovi koji vezuju podlošku za šinu za prag/ koji automatski stvaraju uslove za izkliznuće. Širina koloseka je 1435 mm dovoljno je da u krivini gde su uglavnom iskliznuća šina pobegne 5mm i ode točak sa šine. Zašto? Zato što NOVOKOMPONOVANI SAOBRAĆAJNI INŽENJERI I GRAĐEVINSKI INŽENJERI NE ZNAJU OSNOVNU STVAR DA SE NA ŽELEZNICI NE OKREĆE TOAK NEZAVISNO VEĆ JE UKRUTOJ VEZI SA OSOVINOM I TU NEMA PROSTORA ILI ELISTACITITETA DA TOČAK PRATI ŠINU. ON ZBOG KRUTE VEZE PRATI DRUGI TOČAK I NARAVNI ISKLIZNE IZ ŠINA. DRUGO ŠINA VODI VOZ PA MOŽETE VIDETI U KRIVINI "POJEDENO" I 50% ŠINE UPRAVO ZBOG TOGA ŠTO ŠINA VODI TOČAK. Na to dodajte stari srpski običaj žućke i korupcije. Daj direktoru malo para u džep i može ugradnja starih pragova i korišćenih šina. Nekada je železnica imala u redu vožnje predviđeno tekuće održavanje koloseka pa su dolazile mašine da urede kolosek. Sada su partijski drugovi direktori koji ne znaju ni da se osovina okreće na vagonu a ne sam točak, ali to je neka druga priča.
Podelite komentar
Otpravnik na pruzi
Poštovani građani i novinari, Pročitavši ovu vest o vanrednim događajima, toliko me je potresla i uznemirilia da samo sami sebi postavili pitanje da li sa postojećom organizacijom, ljudima i strukom može da se vodi tako jedan važan državni sistem, kakav je železnica ? Odgovor vidite u ovakvim vestima, na žalost. Moramo napomenuti da veliki broj ljudi, misli se na rukovodeći kadar, je polukvalifikovan za obavljanje najsloženijih poslova, to se odnosi u velikoj meri na zamenike direktora sektora, pomoćnike durektora sektora, savetnike, načelnike odeljenja, šefove sekcija, šefove službi i sve druge koji ne ispunjavaju uslove iz sistematizacije. Zbog loše kadrovske politike ljudi sa VI sss zauzimaju visoke pozicije, a plate razume se idu gore dok dtručnost ostaje na nivou srednjoškolca. Prema procenama trenutno je oko 80% ljudi sa VI sss koji su na rukovodećim mestima, a za koja je nekad, pre septembra 2017. god. za ta ista radna mesta trebalo VII-1 sss, radno iskustvo u struci od min. 5.godina i više. Dakle, veoma je opasno šta su pojedinci učinili od železnice, da su postavljali rukovodioce i izvršioce po nekim drugim kriterijumima a ne po zahtevanim uslovima iz sis. razume se da su pre toga na volšeban način izmenili Pravilnik o org. i sis. poslova u Infrastrukturi železnice. Ovo je koren propusta šta se radi u Infrastrukturi železnice. Nadomo se da će ovaj tekst biti opomena i obaveza za generalnog direktora kako se ne sme raditi u buduće, a odgovorna lica procesuirati.
Podelite komentar
Marko
U Swajcarskoj se svaki dan vozim vozom. Vpzovi lete brzo ko da su avioni a ne vozovi. Na peronu dok cekam putnicki kad proleti teretni skoro me oduva. Sta su oni bolji od nas?!
Podelite komentar