≫ 

Ovo su 23 "ledene tačke" u Srbiji, na koje putari neprestano motre: Ne krećite na planine bez opreme

Iako se krizne situacije ne dešavaju tako često, spasavanje putnika iz zavejanih vozila dramatično je i teško

  • 8
Zimske tacke, zima, sneg, Putevi Srbije, Infografika Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Shutterstock

"Put Bor-Žagubica preko Crnog vrha" - koliko ste puta samo čuli ovu frazu na radiju i televiziji u kontekstu "otežan saobraćaj", "zabranjen saobraćaj za teretna vozila". Baš ovaj važan planinski put jedan je od najkritičnijih kada na njemu padne sneg i svako ko se na tu nađe bez zimske opreme može biti u velikom problemu.

U našoj zemlji postoje čak 23 tačke, puta ili čitavih zona gde se državni putevi (I i II kategorije) čiste sa posebnom pažnjom. To nisu uvek planinski putevi. Na primer, već kada krenete za Novi Sad iz Beograda znajte da su pod budnim okom putara Gazela, dugački nadvožnjak u batajničkoj petlji i mostu kod Beške.

To su zone na kojima ne sme da bude klizavice i snega, ali prava zimska vožnja očekuje nas, naravno, na planinama. Ne samo što na te puteve ne biste smeli da se uputite bez zimske opreme, već morate da pomislite i da li ste poneli dovoljno stvari za najgoru situaciju - zavejani put. Iako se to ne dešava tako često, spasavanje putnika iz zavejanih vozila dramatično je i teško, a ove godine imali smo i jednu žrtvu u okolini Sjenice, a usled smrzavanja u zavejanom automobilu.

sneg, Italija, vožnja Foto: Tanjug/AP

- Plan zimskog održavanja državnih puteva I i II reda se sprovodi od 1. novembra do 31. marta i obavezujući je okvir za formiranje planova svih specijalizovanih preduzeća za puteve koja su angažovana za održavanje puteva tokom trajanja Zimske službe. Kontinuirano pratimo sve izveštaje sa terena i izveštaje Republičkog hidrometeorološkog zavoda Srbije i svakodnevno informišemo celokupnu javnost o stanju na putevima, skrećemo pažnju na kritične deonice i apelujemo na sve učesnike u saobraćaju da se odgovorno ponašaju, pridržavaju saobraćajnih propisa, poštuju ograničenja brzine, voze pažljivo, povećaju brigu o drugima i pokažu neophodnu solidarnost na putu - kazali su u "Putevima Srbije".

Dakle, osim zimskih guma, važno je da za putovanja kroz snežne krajeve ipak, za svaki slučaj, ponesete i lance.

auto, zima, sneg Pixabay.com

- Sarađujemo sa Ministarstvom za unutrašnje poslove Republike Srbije - Upravom saobraćajne policije, Sektorom za vanredne situacije i obaveštavamo ih redovno o stanju na putevima, prihvatamo sugestije i zajedno odlučujemo o obustavama saobraćaja na kritičnim deonicama - kazali su nam u "Putevima".

Međutim, do obustave, ipak, dolazi retko - bar kada su u pitanju putnički automobili. Na primer, na spomenutom putu Bor - Žagubica prkeo Crnog vrha, to se nije desilo već šest godina.

- Napominjemo da je na predmetnoj deonici poslednji put bila potpuna obustava saobraćaja 10 dana u decembru 2014. godine, zbog lomljenja grana i padanja drveća na kolovoz usled obilnih padavina - ledene kiše i snega i niskih temperatura. Napominjemo da od tada predmetna deonica nije bila zatvorena za sve vrste saobraćaja, ali je dolazilo do obustave saobraćaja za kamione i šlepere - objašnjavaju u "Putevima Srbije".

Njihova je preporuka da, ipak, odlože putovanje ukoliko je to moguće, kada su najavljene obilne snežne padavine.

Jedna od mera: Ograničenje brzine

Usporen saobraćaj, Auto put Miloš Veliki Foto: Rina.rs

Radi povećanja bezbednosti učesnika u saobraćaju u zimskom periodu nadležno Ministarstvo svake godine donosi rešenje kojim se ograničava brzina kretanja vozila do 60 km/h na putevima svrstanim u prvi prioritet, a do 40 km/h na putevima drugog i trećeg prioriteta u uslovima snežnih padavina.

Smrzavanje kod Sjenice:

Muškarac R. Č. (62) preminuo je 6. februara od posledica smrzavanja na putu ka Goliji.

Kako je Telegraf.rs tada nezvanično saznao, nesrećni čovek se vraćao od lekara kada ga je kod sela Sušica uhvatila mećava. Njega je, zajedno sa prijateljem u automobilu uhvatila mećava na putu. Dok je sedeo u automobilu, njegov saputnik je izašao iz vozila kako bi potražio pomoć i tada je usledilo kobno smrzavanje.

Nekoliko kilometara dalje kod mesta Sušica naišli smo na vozilo u kome su bili čovek žena i dete i koje je bilo već zavejano. Pokušao sam da im pomognem, ali nismo uspeli. Iza nas se već formirala kolona od oko 30 vozila. Vejavica je blokirala jedno po jedno vozilo, naduvavala smetove na vrata i prozore - pričao je za Novosti preživeli čovek, Slobodan V.

Noć je pala i Slobodan je bio prinuđen da potraži pomoć.

- Negde oko pola 10 na predlog R. Č. polako sam izašao kroz gepek, a on je ostao u kolima. Puzao sam nekoliko sati do prvih ekipa privatnika koji su pokušavali da očiste i probiju put. Oni su me prebacili do sela Štavlje oko 2 časa noćas, a potom me je Hitna pomoć prevezla do bolnice u Sjenici. Tu sam i saznao da je moj saputnik R. Č. preminuo - prepričavao je traumu kroz koju je prošao.

Putari i vatrogasci iz Novog Pazara uspeli su u toku noći da iz automobila koji su bili zaglavljeni i zavejani u snegu na putu od Duge Poljane ka Sjenici, oslobode majku sa četvoro deceSpasli su i bebu staru 15 dana.

Posebna pažnja pri održavanju važnih puteva u zimskim uslovima pridaje se ovim mestima:

• Aut-put za Niš:

- Most "Gazela"

- Prevoj Bubanj Potok

- Begaljičko Brdo

- Prevoj "Mečka" kod Ražnja

• Put Paraćin - Zaječar: prevoj Čestobrodica (600 m.n.v)

• Ibarska magistrala:

- Uspon Rušanj

- Uspon Rudnik

• Prevoj Zlatibor, (1000 m.n.v.)

• Put Majdanpek – Negotin: prevoj Popadija

• Put Knjaževac – Niš: Prevoj Tresibaba (Knjaževac – Niš)

• Put Topola – Kragujevac: prevoj Svetinja

• Zona mosta Prijevorac na deonici između Borove Glave i Kokinog Broda

• Fruška gora:

- Prevoj Iriški venac

- Prevoj Banstol

• Oblast: Tara

• Oblast: Crna Trava

• Oblast: Sjenica

• Auto-put Beograd-Novi Sad: Most kod Beške

• Put Brzeće-Kopaonik: prevoj Jaram

• Obilaznica oko Beograda:

- Most preko Save

- Novi most "Batajnica" sa rampama, u petlji Batajnica

- Deonica od Sektora-3 (reka Sava) do kraja Sektora-5 (Straževica)

- Kružni put

Video: Gorska služba spasavanja letela planinom, a onda su ugledali SOS utisnut u snegu

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Pp

    21. decembar 2020 | 21:44

    Mislim da su izostavljeni oblast Nove Varosi sa prevojem Zlatar, i cela duzina puta pored jezera Kokin brod, oblast Prujepolja, prevoj Jabuka 1050mnv, i cela duzina limske doline, jako jako teske deonice i za odrzavanje i za putovanje tokom zime

  • M

    21. decembar 2020 | 21:57

    Samo da ih ne iznenadi opet...

  • Glas severa

    21. decembar 2020 | 23:18

    Zaboravili ste Feketić, auto put!!

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA