• 36

Treba li učenicima novi predmet o saobraćaju i da li će ga Srbija uvesti?

, Telegraf

Po članu 345 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima, koji je izmenjen 2009. godine, u roku od 6 meseci u školama je trebalo uvesti propisani sadržaj o saobraćaju

  • 36
Dete, automobil, bicikl, ulica

Foto: Shutterstock

Saobraćajna nesreća u Nišu, u Bulevaru Medijana, u kojoj je početkom ove godine poginuo dečak od 12 godina i muškarac od 48, kada ih je pokosio na trotoaru "audi", pokrenula je mnoga pitanja, a opet i uvođenje predmeta saobraćajno obrazovanje i vaspitanje u školama.

Na to je opet skrenuo pažnju direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović. U ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog sadržaja kažu za Telegraf.rs da učenici kroz razne predmete i aktivnosti uče o soabrćaju. 

Okanović za Telegraf.rs kaže da deca o saobraćaju danas u školama uče kao pre 15 godina, i da u međuvremenu nadležni u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nisu ispoštovali odredbe izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima iz 2009. godine, a što je trebalo da se dogodi u roku od šest meseci kako je on stupio na snagu.

Član 345 ovog Zakona, kako Okanović objašnjava, ne zahtevaju uvođenje posebnog predmeta, već uvođenje propisanog sadržaja o saobraćaju u već postojeći plan i program. Za više od 10 godina to se nije dogodilo, pa prema njegovim rečima deca i danas u školama o saobraćaju uče oskudno, nedovoljno i u velikoj meri pogrešno.

- Njih na to obavezuje član 345. Oni nisu ispunili svoju zakonsku obavezu iz 2009. godine kada je promenjen zakon i kada im je dat rok od šest meseci - kaže Okanović za naš portal.

Član 345 Zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima doslovce glasi:

- Bliže propise o sadržaju nastavnih planova i programa koji se odnose na bezbednost dece i učenika u saobraćaju, na osnovu člana 6. stava 3. ovog zakona donosi ministar nadležan za poslove obrazovanja u roku od šest meseci.

Deca, pešački prelaz

Foto: Shutterstock

U članu 6 stav 3 navodi se da odgovornost za sprovođenje mera saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u cilju sticanja znanja, veština i navika neophodnih za bezbedno učešće u saobraćaju, unapređivanja i učvršćivanja pozitivnih stavova i ponašanja značajnih za bezbedno učešće u saobraćaju imaju organi i organizacije nadležni za poslove obrazovanja za donošenje plana i programa saobraćajnog obrazovanja i vaspitanja u predškolskim ustanovama, osnovnim i srednjim školama i za praćenje realizacije ovog programa.

- Toga nema. To ne znači da su u obavezi da uvedu poseban predmet ali su u obavezi da u plan i program postojećih predmeta uvrste propisani sadržaj, ne dobrovoljni, i ne da se uči ko šta misli da treba, nego da postoji propisani sadržaj.

- Evo, ja ću kao otac osnovca da vam kažem šta uče. Uče o saobraćaju u Svetu oko nas. Učitelj sam definiše šta će u toku jednog ili dva časa da ispriča o bezbednosti saobraćaja - o pešakom prelazu, semaforu, šta hoće... Jer ne postoji nastavni plan odnosno propisani sadržaj. Na tehničkom uče podelu saobraćaja - šta je vodni, šta vazdušni a šta drumski saobraćaj, i nešto što se tiče pravila saobraćaja. Pritom, to je volja nastavnika tehničkog da li će se time baviti ili ne - navodi Okanović.

Kaže i da od 1. do 4. imaju samo po jedan čas na kojem uče o saobraćaju.

- I postoji jedan čas kada dolazi saobraćajni policajac u četvrtom i jedan čas kada dolazi u šestom razredu. Pritom u velikoj meri taj sadržaj je pogrešan, dosta toga je u sadržaju pogrešno, još i učenici uče oskudno i nedovoljno - napominje Okanović.

Ovim povodom obratili smo se i Ministarstvu prosvete nauke i tehnološkog razvoja, sa pitanjem da li je u planu da se uvede poseban predmet o saobraćaju. Rečeno nam je da učenici kroz različite predmete i aktivnosti uče o saobraćaju a da orijentacija obrazovnog procesa ka međupredmetnim kompetencijama ne znači i uvođenje novih predmeta i časova.

Dete maska škola online nastava

Foto: Shutterstock

- Učenici u osnovnoj školi znanja iz oblasti saobraćaja i bezbednosti u saobraćaju stiču kroz različite predmete, kao što su Svet oko nas, Priroda i društvo, Tehnika i Tehnologija, kao i kroz izborne programe i druge oblike obrazovno-vaspitnog rada. To može biti Čas odeljenskog, slobodne nastavne aktivnosti, slobodne aktivnosti. Osim toga, u okviru školskog programa, škola autonomno definiše i vannastavne aktivnosti, u skladu sa potrebama i interesovanjima učenika, kao i specifičnostima same škole - kažu za Telegraf.rs u Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Dodaju da u tom smislu sadržajima iz oblasti saobraćaja učenici se mogu baviti u okviru različitih projekata koji se realizuju u saradnji sa jedinicom lokalne samouprave ili drugim partnerima.

- Orijentacija obrazovnog procesa ka međupredmetnim kompetencijama ne znači nužno i uvođenje novih predmeta niti dodatnih časova tematski posvećenih određenoj oblasti i kompetenciji - kažu u ovom ministarstvu.

Uvidom u udžbenik Svet oko nas za 2. razred, deca ovog uzrasta uče šta je saobraćaj, koji je putnički, koji je teretni a koji informacioni. Podelu saobraćaja na kopneni, vodeni i vazdušni. Šta je pešak, šta je vozač, a šta putnik, da ulica ima trotoar i kolovoz, gde se i kako prelazi ulica.

Uče i šta su autobuska i železnička stanica, definiciju luke i aerodroma.

Imaju i lekciju u kojoj uče saobraćajne znake sa značenjem deca na putu, zabrana saobraćaja za pešake, zabrana saobraćaja za bicikle, biciklističku stazu i pešaki prelaz, ali i šta su nekada bila prevozna sredstva a šta su danas.

Video: Sve prednosti i mane zbunjujućeg pešačkog prelaza: Raj za pešake - pakao za vozače?

(Telegraf.rs)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Lepi

    Obavezno

  • BranS

    Da se razumemo,društvo nam je u slobodnom padu.Roditelji su u velikoj većini samo bioloski riditelji koji glume bankomate.Deca adolescenti i tinejdzeri nwmaju ama bas nikakve veze sa svojim roditeljima jer su suvise brzo odmakli.Najgore je sto će sledeće generacije roditelja jos brže ući u probleme jer će ih sopstvena deca sa već 7 i 8 godina ignorusati i gledati na njih kao na dinosauruse.Šta ja ovo pišem kad nije tema....?Saobraćaj!Da,slažem se,najveći problemi:Privatne autoskole,mobilni telefoni,alkohol i droga,ne poznavanje elementarnih situacija u saobraćaju,bahatost,nevaspitanje i slično...

  • Boki

    Ja sam u školi imao časove o poznavanju propisa u saobraćaju u okviru tehničkog obrazovanja. Apsolutno sam za to da se uvede u školi jer većina, ako ne svi, će još već u srednjoj školi krenuti sa obukom za polaganje vozačkog ispita. Ovo predznanje će im svakako olakšati polaganje, a ako država to uradi koordinisano može dobar deo teorije prebaciti u školu umesto što kandidat provede 6 meseci učeći propise. Svakako i da ne polaže vozački svako od nas je učesnik u saobraćaju dok vozi bicikl, trotinet i ko zna šta će još izmisliti, a naravno i dok ide peške. Ne bi smelo postojati opravdanje za bilo koga kako nije dužan da poznaje propise.

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima