• 0

Stari vodotornjevi uz nišku prugu se urušavaju, a mogu biti prava turistička atrakcija

Železničari objašnjavaju da su lokomotive dolazile kolosekom do vodotornja, koji je pomoći elektromotornih pumpi crpeo vodu iz bunara

  • 0
Ćuprija

Foto: Tanjug/Dušan Aničić

Vodotornjevi, uz železničku prugu Beograd - Niš, bez kojih bi nekada, tvrde železničari, lokomotove bile gomile gvožđa, prepušteni su zubu vremena, vidno devastirani zbog nebrige, a mogli bi biti turističke atrakcije i koristiti još nečemu.

Jedan takav je na železničkoj stanici u Ćupriji, izgrađen oko 1856. godine kada je počeo železnički saobraćaj sa parnom vučom u Srbiji, kao jedan od najvažnijih sastavnih delova železničkog saobraćaja.

Projektovali su njega, ali i druge na ovoj pruzi najbolji stručnjaci tog vremena u Srbiji, sa kolegama iz Francuske, Beča i Pešte, izjavio je danas Tanjugu u Jagodini penzionisani inženjer za niskogradnju, koji je penziju zaradio na železnici.

Reč je o jednom od simbola železnice i najstarijih objekata na pruzi Beograd - Niš, za napajanje vodom lokomotiva na paru, svedok burne istorije Srbije i železnice i "ako se nešto hitno ne preduzme srušiće se", rekli su Tanjugu železničari na železničkoj stanici u Ćupriji.

- Bez vode, pare i uglja, u to vreme, lokomotove su bile gomile gvožđa i čelika - kažu železničari.

Oni objašnjavaju da su "lokomotive dolazile kolosekom do vodotornja, koji je pomoći elektromotornih pumpi crpeo vodu iz bunara. Tu je radio pumpar koji je pomoću napojnika levao vodu u parnu lokomotovu i one su nastavljale dalje putovanje prema Nišu ili Beogradu".

- Svedok je burnih vremena, ratova, promena političkih sistema, mena i obnova - kažu u seti železničari sa rukama ispruženim prema vodotornju, i dodaju "kada bi znao da priča koje sve ovuda prolazio, kakve poruke nosio, a kakava ga je sudbina zadesila".

Značaj vodotornjeva, "a bilo ih je bar 20 na ovoj međunarodnoj pruzi" kroz Moravsku dolinu, opada sa početkom elektrifikacije pruga u Srbiji sedamdesetih godina i uvođenjem u saobraćaj dižel vuče, kažu železničari.

Mladi Ćuprije, tvrde da bi vodotoranj, kada bi se obnovio i zaštito od propadanja, "bio i lep klub za mlade sa vidikovcem sa koga bi se videla cela Moravska dolina, od Ćuprije do Jagodine, Paraćina i dalje do Niša.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Ne želim da budem informisan
Ok