• 0

Stari vodotornjevi uz nišku prugu se urušavaju, a mogu biti prava turistička atrakcija

Železničari objašnjavaju da su lokomotive dolazile kolosekom do vodotornja, koji je pomoći elektromotornih pumpi crpeo vodu iz bunara

  • 0
Ćuprija

Foto: Tanjug/Dušan Aničić

Vodotornjevi, uz železničku prugu Beograd - Niš, bez kojih bi nekada, tvrde železničari, lokomotove bile gomile gvožđa, prepušteni su zubu vremena, vidno devastirani zbog nebrige, a mogli bi biti turističke atrakcije i koristiti još nečemu.

Jedan takav je na železničkoj stanici u Ćupriji, izgrađen oko 1856. godine kada je počeo železnički saobraćaj sa parnom vučom u Srbiji, kao jedan od najvažnijih sastavnih delova železničkog saobraćaja.

Projektovali su njega, ali i druge na ovoj pruzi najbolji stručnjaci tog vremena u Srbiji, sa kolegama iz Francuske, Beča i Pešte, izjavio je danas Tanjugu u Jagodini penzionisani inženjer za niskogradnju, koji je penziju zaradio na železnici.

Reč je o jednom od simbola železnice i najstarijih objekata na pruzi Beograd - Niš, za napajanje vodom lokomotiva na paru, svedok burne istorije Srbije i železnice i "ako se nešto hitno ne preduzme srušiće se", rekli su Tanjugu železničari na železničkoj stanici u Ćupriji.

- Bez vode, pare i uglja, u to vreme, lokomotove su bile gomile gvožđa i čelika - kažu železničari.

Oni objašnjavaju da su "lokomotive dolazile kolosekom do vodotornja, koji je pomoći elektromotornih pumpi crpeo vodu iz bunara. Tu je radio pumpar koji je pomoću napojnika levao vodu u parnu lokomotovu i one su nastavljale dalje putovanje prema Nišu ili Beogradu".

- Svedok je burnih vremena, ratova, promena političkih sistema, mena i obnova - kažu u seti železničari sa rukama ispruženim prema vodotornju, i dodaju "kada bi znao da priča koje sve ovuda prolazio, kakve poruke nosio, a kakava ga je sudbina zadesila".

Značaj vodotornjeva, "a bilo ih je bar 20 na ovoj međunarodnoj pruzi" kroz Moravsku dolinu, opada sa početkom elektrifikacije pruga u Srbiji sedamdesetih godina i uvođenjem u saobraćaj dižel vuče, kažu železničari.

Mladi Ćuprije, tvrde da bi vodotoranj, kada bi se obnovio i zaštito od propadanja, "bio i lep klub za mlade sa vidikovcem sa koga bi se videla cela Moravska dolina, od Ćuprije do Jagodine, Paraćina i dalje do Niša.

(Telegraf.rs)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima