≫ 

Oglasilo se Ministarstvo prosvete: Razmatraju koji fakultativni oblik nastave da omoguće Marini

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Muzička škola "Stevan Mokranjac" iz Požarevca intenzivno razmatraju koji fakultativni oblik nastave mogu da omoguće Marini, vodeći računa da se zaštiti interes deteta, da stekne obrazovanje u skladu sa razvojnim karakteristikama i da nastavi da neguje ljubav prema muzici

  • 7
Marina Samardžić Foto: Privatna arhiva

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja oglasilo se povodom slučaja Marine Samardžić, devojčice sa Daunovim sindromom koja je u Muzičkoj školi "Stevan Mokranjac" u Požarevcu umesto prilagođeni, radila redovan test na prijemnom ispitu. Takav test nije bio u skladu sa njenim sposobnostima i sadržao je gradivo za koje ona nikada nije pripremana.

- Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja i Muzička škola "Stevan Mokranjac" iz Požarevca intenzivno razmatraju mogućnosti za rešavanje situacije u slučaju učenice M. S., odnosno, koji fakultativni oblik nastave mogu da omoguće učenici, vodeći računa da se zaštiti interes deteta, da stekne obrazovanje u skladu sa razvojnim karakteristikama i da nastavi da neguje ljubav prema muzici - naveli su za "Telegraf" iz Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja.

Oni dodaju da je važno naglasiti da prijemne ispite polažu učenici talentovani za muzičke, umetničke i baletske škole, kao i za specijalizovana odeljenja gimnazija za istoriju, geografiju, biologiju, hemiju, fiziku, matematiku, sport, informatiku i računarstvo, jezike, audio-vizuelne umetnosti.

- Međutim, obrazovni sistem je omogućio da prijemne ispite za upis u specijalizovana odeljenja škola polažu i učenici sa poteškoćama u razvoju, kada se prilagođavaju uslovi i način polaganja ispita, što je škola i uradila u slučaju ove učenice. Omogućeno im je da polažu duže, da prave pauze, da personalni asistent prisustvuje i ohrabruje učenika, da se font slova testa uvećava i slično. U slučaju ove učenice, škola je to i učinila - dodaju.

U Muzičkoj školi "Stevan Mokranjac" u Požarevcu, prijemni ispit je polagalo 30 učenika, među kojima i četvoro učenika koji se obrazuju po individualnom obrazovnom planu i kojima je bilo potrebno prilagođavanje načina polaganja prijemnog ispita. Dvoje učenika, koji se obrazuju po IOP, je položilo prijemni.

Individualni obrazovni plan, skraćeno IOP, je dokument koji se izrađuje za dete u vrtiću ili školi. Njime se planira dodatna podrška u obrazovanju i vaspitanju za određeno dete i učenika, u skladu sa njegovim sposobnostima i mogućnostima.

Kako kažu iz Ministarstva, za Marinu su izvršena sledeća prilagođavanja: za ispit iz glavnog predmeta - harmonike, škola je u okviru posebnih uslova za polaganje ispita obezbedila stolicu odgovarajuće visine. Marini je dodeljen lični pratilac/asistent, koji je prisustvovao svim fazama prijemnog ispita, pridržavajući se saglasnosti koju je potpisao i uputstava koje je dobio od školske komisije kako bi se obezbedila regularnost prijemnog ispita. Takođe je omogućeno dodatno vreme za ispit iz glavnog predmeta.

Kada su u pitanju ispiti iz solfeđa i teorije muzike, navode da je obezbeđena posebna prostorija za izradu testa/zadataka, format testa iz teorije mutizike i zadatka za usmeni deo ispita iz solfeđa štampan je uvećanim fontom, a lični pratilac/asistent je učenici pomagao u razumevanju teksta i zahteva, kao i u pisanju, na taj način što je umesto učenice čitao zadatke i upisivao odgovore u testove koje mu je učenica usmeno saopštavala.

Ono što porodica ističe kao problem i zbog čega smatraju da su tri dana polaganja prijemnog ispita za Marinu bila "pravo mučenje" jeste to što sam sadržaj testa nije bio prilagođen njenim mogućnostima. Iz Ministarstva, međutim, nisu dali komentar na sadržaj testa, kao ni objašnjenje kako da dete bude primljeno na individualni program ukoliko polaže test za zdravorazvojnu decu.

Kako nam je danas otkrila njena Majka, Marina nije položila prijemni ispit.

- Imala je fenomenalna 64 poena iz solfeđa, 20 poena iz usmenog ispita, takođe solfeđa, 3 poena iz testa teorije muzike i 10 poena iz njenog omiljenog predmeta, harmonike. Mi smo preponosni. Za nas je ovo neverovatan uspeh naše Marine, jer samo dokazuje da ona ima talenat i da je zaslužila šansu koja joj je uskraćena. Ne znamo ko je kriv, i danima razmišljamo samo o tome što se dogodilo. Mi svim srcem verujemo u nadležne institucije i sigurni smo da će oni imati sluha za ovako strašnu nepravdu - kaže majka za naš portal.

Ona ističe da je situacija jako tužna i da nije u pitanju senzacija, "već se radi o jednom detetu koje zaslužuje samo najbolje".

- Naša Marina je jedna savršena devojčica i zaslužuje da bude srećna i da se razvija u skladu sa svojim mogućnostima i to pravo niko, ali baš niko, ne može da joj uskrati - zaključuje Marinina majka.

Škola tvrdi da je sve po zakonu

Direktor škole Zoran Marić juče je za "Telegraf" rekao da se za upis u srednju muzičku školu polaže prijemni ispit za proveru posebnih sposobnosti, kako je navedeno u Pravilniku o upisu učenika u srednju školu, objavljenom u Službenom glasniku Srbije, gde je navedeno da za polaganje ove vrste ispita može da se prilagodi način polaganja, ali ne i sadržaj polaganja ispita.

- Takođe, Stručnim uputstvom za sprovođenje upisa učenika u srednju školu za školsku 2021/22. godinu, Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, u delu koji reguliše sadržaj i način polaganja prijemnog ispita navedeno je da svi kandidati rešavaju testove istog sadržaja u skladu sa obrazovnim standardima za određeni predmet i pod istim uslovima (mesto, vreme, uputstvo za rad, način pregledanja i kontrola), a da se za kandidate koji su ostvarili pravo na individualne obrazovne planove i ostvarili pravo na pružanje posebne podrške u toku sprovođenja ispita, može pružiti podrška u odnosu na način sprovođenja prijemnog ispita - dodao je direktor.

Oglasila se poverenica za ravnopravnost

Porodica Samardžić zbog ove, kako je naveo Marinin brat, diskriminacije, podnela je pritužbu Povereniku za zaštitu ravnopravnosti.

- Upoznati smo sa celim slučajem. Postupak koji je u toku tek će utvrditi da li je bilo ili ne povrede Zakona o zabrani diskriminacije. U svakom slučaju dok traje postupak ne možemo o njemu da se izjašnjavamo - rekla je za "Telegraf" poverenica Brankica Janković.

Ona je istakla da je porodica Samardžić i 2017. godine podnela pritužbe zbog diskriminacije.

- Tri pritužbe su podnete protiv redovne osnovne škole, direktorke, učiteljice i psihološkinje škole, dok je četvrta pritužba podneta protiv prosvetnog inspektora. U postupku po pritužbama protiv škole, direktorke, učiteljice i psihološkinje utvrđeno je da podrška koju su škola i stručna služba pružali devojčici nije bila dovoljna i nije bila usmerena na najbolji interes učenice, da stručna služba škole i učiteljica nisu prepoznale potrebu da reaguju u slučajevima kada su roditelji ukazivali na sumnju u postojanju vršnjačkog nasilja prema učenici. Tada smo dali mišljenje da je propuštanjem da pruže potrebnu podršku učenici u skladu sa njenim uzrastom, razvojnim potrebama i interesovanjem, izvršena diskriminacija - objašnjava poverenica.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • hogar

    12. maj 2021 | 17:19

    svuda su takvi projekti propali pocevsi od Slovenije, Hrvatske, CG.... itd..... nemoguca je misija napraviti bilo kakav oblik fakultetske verzije prilagodjen deci sa, Daunovim sindronom .... treba tu biti iskren i realan da su njihove mogucnosti ogranicene tako govore i svi poznati strucnjaci u radu sa takvom decom .... zelim joj sve najbolje i da postane poznata

  • Ljubav

    12. maj 2021 | 19:36

    Po meni ne bi trebalo da bude dileme izmedju ,,boriti se i prepustiti se" jer te bitke roditelji sami sebi namecu. Svako dete je prica za sebe i mora da se bori samo KAKO UME I ZNA - mi kao roditelji treba da tezimo njihovoj samostalnosti jer je to najvaznije ostvariti - ako ono samo ne moze da razume tuzbu upucenu skoli, ucitelju, direktoru - sta je njena svrha onda? Jasno, ceo svet je kriv kad se dete rodi sa sindromom ili kada se nesto lose dogodi ali ovo je cist mazohizam. Roditelj MORA da stavi dete iznad svojih zelja i svog ega - da ne dozvoli da njegovo dete postane njegova zrtva. Zao mi je te dece kojima je nametnuto okruzenje u kome se toliko razlikuju a uporedo osecaju bol i revolt porodice. U isto vreme, oni zajednicki ometaju rad i nastavu ucitelja i druge dece. Ljudi, molim vas nemojte to da radite. Zbog sebe, zbog drugih a prvenstveno ne zbog sopstvenog deteta. Govorim iz licnog iskustva i dobre namere. Kada sam videla kako stvari u praksi izgledaju, prebacila sam svoje dete u specijalnu skolu i ona je od tada srecna i zadovoljna sobom i okruzenjem - a sustinski je to najvaznije. Da ona je tamo srecna. Postoje ustanove koje su prilagodjene, ljudi koji su skolovani za rad sa njima, to su mladi, elokventni ljudi koji su zavrsili fakultete i spremni su da pomognu i deci i nama u isto vreme.

  • Lol

    12. maj 2021 | 21:01

    Zašto ne omogućiti detetu da prati nastavu u skladu sa mogućnostima, ako ima želju da usavrši znanje? Ona neće otići posle na fakultet, ali neće ni neki koji završe tu školu, a bez hendikepa su. Kad već ima talenta za muziku, neka ga razvija. Ili direktor misli da mu dete ruši rejting škole?

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA