≫ 

Poverenica istakla da je mala Marina diskriminisana na prijemnom, ali nepravda još nije ispravljena

Njena porodica ističe da je Marina trebalo da radi prijemni koji je formulisan u skladu sa njenim mogućnostima, dok škola tvrdi da zakonski prijemni za svu decu mora da bude isti

  • 6
Marina Samardžić Foto: Privatna arhiva

Cela Srbija ispratila je situaciju u kojoj se u maju našla Marina Samardžić iz Požarevca. Ona je dete sa Daunovim sindromom. Završila je osmi razred redovne osnovne škole po inkluzivnom obrazovnom programu, a uporedo i nižu muzičku školu, po istom programu. Trebalo je da upiše srednju muzičku školu, ali je došlo do brojnih prepreka sa prijemnim ispitom.

Kako je ranije za naš portal objasnio njen brat Nikola, 17. februara su obavestili Srednju muzičku školu "Stevan Mokranjac" da Marina želi da nastavi školovanje kod njih. Nakon toga su pratili smernice koje im je škola naložila, podneli su zahtev za interresornu komisiju, uradili sistematski, čekali zdravstvenu komisiju. Rečeno im je da je takav protokol i oni su ga poštovali.

Prijavu za polaganje prijemnog ispita podneli su 13. aprila preko portala "Moja srednja škola". U sklopu prijave ponuđena je mogućnost potrebe za prilagođavanje.

Kao potrebe za prilagođavanjem, Marinina porodica je navela prilagođavanje prostora i uslova za polaganje prijemnog ispita, forme testa, zadataka i drugog pisanog materijala - uvećan font, Brajeva azbuka, test na računaru, auido instrukcije i slično. Potom su navedeni ostali specijalni načini izrade testa u skladu sa potrebom za prilagođavanjem, u smislu da je potrebno prilagoditi zahteve za polaganje prijemnog ispita jer se dete školovalo po IOP-2 programu i nikad nije učila, niti je pripremana za gradivo koje je van njega.

Identična prijava podneta je tri dana kasnije u samoj školi. Dan uoči prijemnog ispita iz škole su stigli dokumenti koji su porodicu ostavili u šoku.

- U dokumentaciji je navedena gomila zakona prema kojima svi kandidati rešavaju testove istog sadržaja, kao i to da će našoj Marini na osnovu novih smernica biti prilagođeni samo uslovi polaganja, ne i sam prijemni ispit. Kažu da su dužni da prilagode samo način polaganja prijemnog ispita, a da je diskutabilno šta je način, a šta uslovi polaganja, iako su u njihovoj dokumentaciji ti pojmovi jasno razdvojeni. Moja majka je dostojanstveno izvela moju sestru da polaže prijemni ispit koji nije bio prilagođen njenim mogućnostima, već je radila test koji su dobila zdravorazvojna deca - rekao je tada Nikola.

Marina prijemni ispit, zbog neprilagođenosti njenim mogućnostima, nije položila.

U vezi sa tim slučajem, poverenica za zaštitu ravnopravnosti istakla je da će se utvrditi da li je bilo reči o diskriminaciji, a Ministarstvo prosvete da "razmatraju koji fakultativni oblik nastave da omoguće Marini".

Šta se od tada dogodilo?

Poverenica za zaštitu ravnopravnosti je 19. jula donela preporuku Ministarstvu prosvete da se izmene smernice, a školi da se za Marinu ponovi prijemni ispit i prilagodi njenim mogućnostima.

- Od maja meseca, kako je sve ovo počelo, Ministarstvo prosvete je obećalo rešenje i rekli su da intezivno rade na rešavanju problema, ali mi do dana današnjeg nismo obavešteni niti smo dobili bilo kakvu povratnu informaciju. U međuvremenu smo angažovali pravnog zastupnika, koja se obratila svim nadležnim kojima je trebalo da se obratimo. Mi odgovore nemamo, sada nam je već jasno da apsolutno nikoga ne interesuje dobrobit naše Marine i kako je njoj u ovoj situaciji jer ne razume da nije primljena u školu koju ona obožava. Prijemni nije ponovljen, i kao što smo već rekli niko nas ništa nije obavestio, ni pozitivno ni negativno - kaže za Telegraf Marinina majka Dragana.

Ona dodaje da je "utvrđeno da smernice nisu usklađene sa Zakonom o zabrani diskriminacije i Konvencijom o pravima osoba sa invaliditetom".

- Insistiramo na odgovorima na pitanja ko je pokrenuo i zahtevao da se smernice za polaganje prijemnog ispita promene tačno mesec dana pred početak prijemnog i zašto su smernice koje su bile ispravne prepravljene u smernice koje nisu usklađene sa Zakonom o zabrani diskrimacije i Konvencijom o pravima osoba sa invaliditetom. Obrisan je samo deo koji se odnosi isključivo na osobe ometene u razvoju. Zbog čega se tri meseca ignoriše i ćuti o ovako teškom problemu? Ne mogu da ne postavim još jedno pitanje, da li je ikome iz uprave škole palo na pamet da to što rade, zapravo nije u redu, nije ljudski i nije po zakonu - dodaje ona.

Majka dodaje da je "iz Ministarstva prosvete rečeno kako su oni sve uradili po propisu i kako taj zakon važi samo za umetničke škole".

- Interesuje nas zašto su javno podržane smernice koje su diskriminatorne i kose se sa međunarodnim konvencijama čiji je naša džava potpisnik i zbog čega još ništa nije rešeno - kaže Dragana.

Poverenica utvrdila da ima elemenata diskriminacije

Kako je navedeno u dokumentu Poverenice za zaštitu ravnopravnosti, u koji je uvid imala redakcija Telegrafa, "Poverenik za zaštitu ravnopravnosti upućuje Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja preporuku mera za ostvarivanje ravnopravnosti i zaštitu od diskriminacije".

"Poverenik za zaštitu ravnopravnosti preporučuje Ministarstvu prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da izmeni odredbe člana 6 stav 3 Pravilnika o upisu u srednju školu i usaglasi ga sa Zakonom o potvrđivanju Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom, Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja, Zakonom o srednjem obrazovanju i vaspitanju i Zakonom o zabrani diskriminacije", navedeno je.

Poverenica je takođe pozvala Ministarstvo da, u saradnji sa Školom za osnovno i srednje muzičko obrazovanje "Stevan Mokranjac" u Požarevcu, omogući da kandidati sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, koji su završili osnovnu školu po IOP2 i koji su polagali prijemni ispit za upis u tu muzičku školu u maju 2021. godine, a kojima je bilo potrebno prilagođavanje sadržaja, ponovo polažu prijemni ispit u skladu sa potrebama za pružanje podrške u odnosu na sadržaj i način sprovođenja prijemnog ispita.

Video: Vuk (20) ima Daunov sindrom, odlično masira ali je još bolji učitelj šaha: Proveli smo dan sa njim

Navedeno je i da Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja treba da, u roku od 30 dana, obavesti Poverenika za zaštitu ravnopravnosti o preduzetim merama u cilju sprovođenja spomenute preporuke.

"Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja uskratilo je učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom zakonom zagarantovano pravo na inkluzivno obrazovanje, odnosno obrazovanje i vaspitanje koje uvažava njihove obrazovne i vaspitne potrebe u sistemu obrazovanja i vaspitanja", navedeno je u obrazloženju preporuke.

Poverenik konstatuje da su podzakonski akti, Pravilnik o upisu učenika u srednju školu i Uputstvo za sprovođenje upisa učenika u srednju školu za školsku 2021/2022. godinu doneti neposredno pred održavanje prijemnih ispita za upis u srednju školu, odnosno mesec dana pre polaganja ispita.

"Nejasno je iz kog razloga odredbe spomenutih akata kojima se propisuje procedura upisa, nisu predvidele mogućnost prilagođavanja sadržaja ispita, kao što je prethodni pravilnik propisivao, a posebno uzimajući u obzir činjenicu da zakon propisuje inkluzivni sistem obrazovanja. Naime, neprilagođavanje sadržaja prijemnog ispita učenicima sa razvojnim poteškoćama i invaliditetom, u suprotnosti je sa principom ikluzivnog obrazovanja koje je uvedeno ratifikacijom Konvencije o pravima osoba sa invaliditetom i propisano Zakonom o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja", dodato je.

To praktično znači da učenici koji su osnovno obrazovanje završili po individualnom obrazovnom planu, polažu završni ispit koji je u skladu sa individualnim obrazonim planom po kojem su se školovali i na osnovu tih rezultata upisuju srednju školu.

"Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja je praktično onemogućilo učenike koji su osnovno obrazovanje završili po idividualnom obrazovnom planu sa prilagođenim ciljevima sadržaja i ishoda obrazovno-vaspitnog rada da nastave obrazovanje u srednjoj školi za koju je propisano polaganje prijemnog ispita. S obzirom na to da Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja nije dostavilo traženo pojašnjenje po zahtevu Poverenika, nije poznato iz kojih se razloga Ministarstvo odlučilo za ovakvo rešenje i koji cilj se ovim želeo postići", istaknuto je u obrazloženju.

Video: Zbog genetske bolesti su rekli da neće moći da se bavi sportom: A ona je postala šampionka!

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Roditelj

    30. avgust 2021 | 13:44

    Najpre svu srecu i zdravlje zelim devojcici i mnogo uspeha u daljem obrazovanju. Medjutim, u srednjeskolsko obrazovanje bi trebalo da se upisuju ucenici prema trazenim sposobnostima, znanjima i vestinama koje se zahtevaju od obrazovnog profila. Ukoliko je devojcica talentovana i spremna za pomenutu srednju skolu upisace je bez ikakvih teskoca . Trazenjem ustupaka u ovom slucaju dovodi do toga da su ostala deca u diskriminisanom polozaju, a dete je dete.

  • Pravnik

    30. avgust 2021 | 12:38

    Ispravno je poverenik doneo odluku.Škola "Stevan Mokranjac" da se ne pravi luda nego da upiše to dete i pruži mu svu podršku.Ima nas čitaoca koji ovaj slučaj pratimo od početka i koji se razumemo u pravo.

  • Neupucen...

    30. avgust 2021 | 13:36

    Ko je ovde lud...

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA