Kod Niša pronađeni zubi neandertalaca stari 300.000 godina: Najstariji fosilni ostaci na ovim prostorima

U obližnjoj pećini Pešturina 2015. godine otkriveni jedan zub i fragmentovana kost podlaktice neandertalca

Neandertalci, Neandertalac, Homo neanderthalensis, Praistorija, Praistorijski čovek, Praistorijski ljudi Rekonstrukcija neadertalke. Foto: Wikimedia Commons/Public domain/Bacon Cph/Morten Jacobsen/2004 Public Library of Science. This is an open-access article distributed under the terms of the Creative Commons Attribution License, which permits unrestricted use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original author and source are credited/पाटलिपुत्र

U pećini Velika Balanica u Sićevačkoj klisuri kod Niša otkrivena su četiri zuba koja su pripadala najmanje dvoma neandertalcima, saopštio je danas Filozofski fakultet u Beogradu.

Zubi su stari oko 300.000 godina, što ih čini najstarijim fosilnim ostacima neandertalca u istočnoj Evropi i drugim najstarijim ljudskim fosilima u Srbiji, tek nešto mlađim od pola miliona godina stare donje vilice čoveka iz Male Balanice otkrivene 2007. godine.

Do sada su ostaci neandertalca u Srbiji bili identifikovani samo na jednom lokalitetu, obližnjoj pećini Pešturina, u kojoj su 2015. godine otkriveni jedan zub i fragmentovana kost podlaktice neandertalca. Najdrevniji ostaci neandertalaca, starosti između 300.000-500.000 godina, identifikovani su na području zapadne Evrope, a vremenom se njihov areal proširio sve do zapadne Azije.

Njihovo prisustvo u Velikoj Balanici pre oko 300.000 godina predstavlja najraniji dokaz njihovog širenja prema istoku.

Na teritoriji Balkana pre 300.000 godina najverovatnije je došlo do kontakta evropskih i bliskoistočnih populacija.

Kako se navodi u saopštenju, još se ne može sa sigurnošću reći da li je do širenja kulturnih inovacija došlo migracijama ljudi ili razmenom ideja između zajednica, niti se mogu identifikovati izvorni nosioci ove tehnologije.

Izvesno je, konstatuju stručnjaci, da su ove inovacije dovele do konačnog uobličavanja kulturnih obrazaca karakterističnih za srednji paleolit, period koji predstavlja jednu od prekretnica u ranoj praistoriji čovečanstva.

Analiza zuba objavljena je u časopisu Journal of Human Evolution, jednom od vodećih časopisa koji objavljuje radove iz oblasti evolucije čoveka.

U projektu je učestvovao međunarodni tim stručnjaka iz Srbije i Kanade, koji vode profesori Dušan Mihailović sa Filozofskog fakulteta UB i profesorka Mirjana Roksandić sa Univerziteta u Vinipegu u Kanadi.

Istraživanja su sprovedena u okviru rada na projektu NEEMO Fonda za nauku.