Čekanje na šalterima i "fali ti jedan papir" otišli u istoriju

Milion i po građana otvorilo nalog na portalu eUprave, reforma javne uprave uštedela 350 miliona sati čekanja pred šalterom

  • 26
Reforma javne uprave Srbije uz podršku EU Foto: Promo/ Marko Rupena

Zahvaljujući tome što postoji portal eUprava, koji je omogućio da se iz fotelje dođe do ličnih dokumenata, kao i jedinstvena upravna mesta gde državni službenici pribavljaju dokumenta umesto građana – reforma javne uprave ostvarila je značajne rezultate. Uštedela je građanima 350 miliona sati čekanja pred šalterima, iznosi frapantan podatak u razgovoru za "Telegraf" ministar državne uprave i lokalne samouprave dr Aleksandar Martinović.

-Cilj nam je da stvorimo "Upravu po meri svih nas", kako mi u Ministarstvu volimo da kažemo, da građanima omogućimo da, što je brže moguće, uz uštedu značajnog vremena i novca, obave bilo koji proces koji imaju sa državnom upravom i lokalanom samoupravom, kao i da on bude prilagođen savremenim potrebama, pojašnjava ministar zadovoljan rezultatima reforme javne uprave, kojih, kaže, ima mnogo.

-Pre svega, zahvaljujući digitalizaciji i razvoju elektronskih usluga građanima je na portalu eUprava na raspolaganju čitav niz usluga, koje pokrivaju različite oblasti života i poslovanja. Trenutno u Srbiji ima 1.500.000 takozvanih eGrađana, koji imaju kreiran korisnički nalog na Portalu. Dodatna korist jeste to što dokumenta koja su nekada dobijali u papiru, sada mogu da dobiju kroz takozvano elektronsko sanduče, navodi Martinović i dodaje, međutim, da razne pogodnosti reforme mogu da osete i oni koji još uvek ne koriste usluge portala eUprava i koji žele fizički da odu na šalter javne uprave.

-Državni organi sada su dužni da međusobno razmenjuju podatke iz službenih evidencija, u roku koji je propisan zakonom. To znači da više nema onog čuvenog izgovora "fali ti jedan papir". Samo ove godine, od 1. januara do 1. decembra institucije su razmenile blizu 50 miliona podataka, što znači da građani toliko puta nisi šetani kao nekad od šaltera do šaltera, objašnjava Martinović, želeći da pojasni zašto su za reformu javne uprave važna jedinstvena upravna mesta.

–Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave već četvrtu godinu pomaže uspostavljanje jedinstvenih upravnih mesta u gradovima i opštinama širom Srbije. Jedinstveno upravno mesto je jedno fizičko mesto gde građani mogu da završe više poslova i dobiju više informacija i usluga gde građani na jednom šalteru mogu da obave brojne administrativne poslove. Do sada je uloženo ukupno 257 miliona dinara budžetskih sredstava u uspostavljanje 42 jedinstvena upravna mesta u Srbiji, a predlogom budžeta Ministarstva za 2023. godinu izdvaja se još 88 miliona dinara za realizaciju ovog projekta u narednom periodu, najavljuje ministar.

EU Za tebe Foto: Promo

Visoke ocene

-Sav naš trud uložen u transformaciju javne uprave pokazao se naročito dobrim i uspešnim u situaciji smanjenog kretanja, što je bio slučaj u krizi izazvanoj pandemijom koronavirusa. Ova dostignuća rezultirala su i značajnim poboljšanjem pozicije Srbije u Izveštaju UN o razvoju za 2022. godinu. Naša država svrstana je među zemlje sa veoma visokim indeksom razvijenosti eUprave i jedna je od deset zemalja koje su najviše napredovale u domenu digitalizacije javne uprave, a nalazimo se i u samom svetskom vrhu kada je reč o upotrebi elektronskih usluga - ističe Martinović.

U naročito dobre segmente reforme javne uprave ubraja portal eKonsultacije koji je počeo da radi u decembru 2021. godine. Cilj je da se zainteresovanoj javnosti omogući da na jedinstven i ravnopravan način, elektronskim putem, učestvuje u procesima pripreme i usvajanja dokumenata javnih politika i propisa. Svi organi državne uprave su dužni da blagovremeno, u potpunosti i u skladu sa zakonom, objavljuju sve informacije na ovom portalu u okviru procesa konsultacija i javnih rasprava iz svoje nadležnosti. Ova platforma za dijalog treba da unapredi efikasnost, transparentnost i inkluzivnost zakonodavnog procesa, omogućavajući građanima da u svakom trenutku, sa bilo kog mesta, učestvuju u procesima koji ih se direktno tiču.

Na ovaj način, smatra ministar, doprinosi se donošenju boljih propisa i jačanju demokratije. Konkretan rezultat je da je putem Portala, od početka njegovog rada, sproveden 41 proces konsultacija i javnih rasprava, dok je više od 150 građana otvorilo svoje korisničke naloge i učestvovalo u procesima.

ministar državne uprave i lokalne samouprave dr Aleksandar Martinović Foto: Promo/ Katarina Vasić

Prema rečima ministra Martinovića za građane je korisno postojanje Srpsko -korejskog informatičkog centra u Beogradu (SKIP centar) koji je do sada omogućio besplatno obučavanje građana i pružanje pomoći za elektronske usluge koje žele da obave, a nemaju tu vrstu IT pismenosti. U njemu je do sada sprovedeno više od 3.000 besplatnih obuka i obučeno više od 70.000 ljudi, a planirano je otvaranje još jednog takvog centra u Nišu.

Istovremeno sprovode se obuke državnih činovnika kako bi administracija dobila sve epitete savremene, transparentne, odgovorne i profesionalne uprave, u skladu sa evropskim praksama i standardima. Digitalizacija i primena različitih metoda učenja na daljinu omogućili su da programi obuka Nacionalne akademije za javnu upravu budu dostupni svim zaposlenima, od državnog do lokalnog nivoa. Za pet godina, ova institucija imala je gotovo 50.000 polaznika. Sa istim ciljem u ovaj proces uključeni su i studenti - budući kadrovi moderne administracije, koji se kroz proces stručne prakse još tokom studija upoznaju sa radom u javnoj upravi i privlače da svoju karijeru započnu upravo tu.

Građani će uskoro ocenjivati upravu

Ministarstvo državne uprave i lokalne samouprave trenutno je pred usvajanjem novog Programa razvoja elektronske uprave i Akcionog plana za njegovo sprovođenje za period od 2023. godine do 2025. godine. Istovremeno radi se na jačanju uspostavljanja i upravljanja kvalitetom u organima uprave Republike Srbije, putem evropskog modela zajedničke procene (KAF), ali i uspostavljanja zajedničkih standarda administrativnih usluga.

-Posebno smo orijentisani na reformu usluga na lokalnom nivou. Budući rezultat programa za reformu sistema lokalne samouprave u Republici Srbiji 2021-2025. mora da bude usmeren na unapređenje kvaliteta života građana i puno poštovanje njihovih prava, unapređenje položaja jedinica lokalne samouprave. Jedna od ključnih aktivnosti koje će se realizovati u okviru tog cilja je izrada metodologija za merenje zadovoljstva građana i korisnika pruženim uslugama lokalne samouprave, a planirano je da se prva istraživanja sprovedu tokom 2023. godine. Još jedan od prioriteta u ovom mandatu će svakako ostati i unapređenje administrativnih kapaciteta. U narednoj godini nastojaćemo da unapredimo procese stručnog usavršavanja zaposlenih u administraciji, jer to je najbrži put da građani postanu zadovoljni uslugom državnih činovnika.

Uloga Evropske unije

EU snažno podržava unapređenje rada javne uprave u nastojanju da ona postane servisa građana. Samo u poslednje tri godine, iz evropske kase naša država dobila je 63 miliona evra direktne budžetske bespovratne pomoći, delom utrošene u razvoj, modernizaciju i digitalizaciju pružanja usluga.

(Telegraf.rs/PR)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Običan čovek

    26. decembar 2022 | 12:22

    Dokle laži, uđite malo neđu narod da vidite kako živi a i šta vam misli, ali zaista...

  • Sibin

    26. decembar 2022 | 15:00

    Neumorno lazu, verovatno ce to funkcionisati kao i sve ostalo, tj nikako!!!!!!!

  • Boca

    26. decembar 2022 | 14:20

    A i vi ćete uskoro u istoriju, daće Bog.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA