Vreme čitanja: oko 3 min.

Deca u Srbiji sve češće puše "vejp", čak 81 odsto odsto tinejdžera zna šta je to: Kupuju ih posle škole

Vreme čitanja: oko 3 min.

Kada je reč o posledicama novih proizvoda na naše zdravlje, navodi da moramo da sačekamo veoma dug period da bismo imali realnu sliku toga da li je nešto štetno ili ne

  • 1
Dete, deca, škola, elektronske cigarete Foto: Shutterstock

Da li iko u Srbiji brine o tome što je svaki sedmi osnovac pušač, a sve češće u rukama drže i elektronsku cigaretu? Kada su se pojavile, pre dve decenije, predstavljane su kao zdravija alternativa pušenju. Istraživanje koje pokazuje da nisu štetne, finansirao je sam proizvođač. Međutim, stručnjaci upozoravaju da je svaka cigareta štetna i da ne postoji zdravstveno bezbedan duvanski proizvod. Zbog toga bi, ukazuju, morala da postoji veća svest o tome, posebno kod roditelja i dece koja misle da je taj "vejping super".

Prema podacima Udruženja "Roditelj", čak 81 odsto tinejdžera zna šta je vejp. Kupuju ih posle škole, na odmoru, puše u slobodno vreme, u kafićima, pa i u autobusima. Sedamdeset osam odsto roditelja tvrdi da ih njihova deca ne koriste, piše RTS.

"Vejp" ili "paf" su cigarete koje umesto industrijski prerađenog duvana sadrže hemikalije, koje sagorevaju pa se ispušta dim, odnosno para.

Prof. dr Ljubodrag Vujisić ističe da ta tečnost mora da sadrži nešto što će isparavati i u zavisnosti od toga kako je organizovano, imaće ili nikotin ili će biti bez nikotina.

"To dodatno pravi problem, jer se taj beznikotinski proizvod automatski smatra zdravijom alternativom i za nešto što nije štetno, što apsolutno ne možemo da tvrdimo. Glavna stvar je – zagrevanjem tih supstanci, dolazimo do toga da imate kao neko preprženo ulje i to non-stop jedete", upozorava Vujisić.

Elektronske cigarete pojavile su se 2004. godine sa ciljem da se smanji konzumiranje duvana.

Pušačima su predstavljene kao zdravija alternativa. Vremenom su te cigarete postale dizajnerski atraktivnije, šarenije, sa raznim ukusima i mirisima – vi birate, jagoda, kokos, vanila, čokolada. Ciljna grupa postali su mladi.

Svaka cigareta je štetna – ne postoji "malo je štetno"


Dr Anđelka Grujičić iz Gradskog zavoda za javno zdravlje ukazuje da su većina istraživanja i podataka koje iznose sami proizvođači oni sami finansirali, tako da moramo da budemo vrlo rezervisani prema tim podacima.

Kada je reč o posledicama novih proizvoda na naše zdravlje, navodi da moramo da sačekamo veoma dug period da bismo imali realnu sliku toga da li je nešto štetno ili ne.

"Ako se setite Liste nadrealista, oni su imali jednu epizodu kada kažu - je l' ova voda vaša radioaktivna iz nuklearne elektrane? A oni kažu: Pa ona je malo radioaktivna. Tako da i ovo je taj nivo – malo je štetno. Naprotiv, treba da imamo malo veću svest, pogotovo kod roditelja i kod same dece koja misle da je taj vejping super, kul stvar", naglašava profesor Vujisić.

Svaka cigareta je štetna, upozorava Grujičićeva i naglašava da ne postoji zdravstveno bezbedan duvanski proizvod.

I "vejp" stvara zavisnost

Američka agencija za hranu i lekove je u julu 2020. godine "vejp" ocenila kao cigarete manjeg rizika.

Ipak, na kraju svog stava navode da je to sredstvo koje stvara zavisnost i nije namenjeno kao alternativa običnim cigaretama.

Ovo je noviji proizvod na tržištu pa ga naš zakon još ne definiše precizno. Jedino je dopunjen Zakon o oglašavanju, gde se sve odredbe o reklamiranju cigareta, odnose i na elektronske.

"U takvoj situaciji vi sada imate ljude koji konzumiraju te proizvode na onim mestima, gde zakon o zaštiti stanovništva, zabranjuje korišćenje duvanskih cigareta. To nas vodi još jednoj zamci kod ovih proizvoda – to je dualna upotreba, većina ljudi koristi i jedne i druge i to je problem jer se oni reklamiraju kao sredstva za odvikavanje od pušenja. Gotovo da niko ne uspeva od njih da prekine da puši", ističe Grujičićeva.

Svaka treća punoletna osoba u Srbiji puši, a i svaki sedmi osnovac je pušač. Da bi se dokazale štetne posledice, potrebno je vreme. Dotle su sve vrste cigareta u slobodnoj prodaji.

(Telgraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Aki

    4. mart 2023 | 09:06

    Pa naravno kad se reklamiraju na svakom cosku,napravili su od toga kao da je cokoladno mleko u pitanju.Sta ti je lova bato.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA