Vreme čitanja: oko 7 min.

Za 1 minut usisa 4.000 litara vode: Helikopterski vatrogasac MUP-a spreman za prvu požarnu sezonu u Srbiji

Vreme čitanja: oko 7 min.

U hangar u Surčinu Kamov Ka-32 stigao je prošle godine i, po svemu sudeći, ova crvena mašina "dobiće pojačanje iz svojih redova", jer se očekuje da Helikopterska jedinica MUP-a uskoro postane bogatija za još jedan ovakav tip helikoptera

  • 2

U vazduhu može da bude 3 sata. Ima rezervoar od 4.000 litara, a vodu u toj količini može da usisa za svega jedan minut. Drugačiji je ostalih. Nema repni rotor, već dva noseća. Može da se koristi za nošenje spoljnih tereta velikih dimenzija i težina, ali je prvenstveno namenjen za gašenje požara.

Kamov Ka-32, iliti helikopterski vatrogasac u sastavu flote elitne Helikopterske jedinice MUP-a Srbije uveliko se pripema za svoju prvu protivpožarnu sezonu a za koju se svi nadaju da je možda neće ni biti s obzirom na nestabilno vreme u našoj zemlji.

U hangar u Surčinu stigao je prošle godine, i po svemu sudeći, ova crvena mašina "dobiće pojačanje iz svojih redova", jer se očekuje da Helikopterska jedinica MUP-a uskoro postane bogatija za još jedan ovakav tip helikoptera. Kada bi se to dogodilo, kako je i sam predsednik Srbije Aleksandar Vučić rekao 4. juna na Dan policije i MUP-a, u razgovoru sa ministrom Bratislavom Gašić i komandantom Helikopterske jedinice Nenadom Nedićem, "imali bismo veliku prednost u odnosu na sve druge".

- Reč je o helikopteru ruske proizvodnje koji je, po konfiguraciji koju vidite, namenjen prvenstveno za gašenje požara a može da se koristi i za nošenje spoljnih tereta velikih dimenzija i težina. Helikopter je po svojoj konstrukciji drugačiji od ostalih. Nema repni rotor u odnosu na standardne, nego dva noseća rotora. Ima takozvani koaksijalni koncept sa suprotono okrećućim rotorima koji, najblaže rečeno, doprinosi tome da helikopter bolje iskoristi snagu koju rotor kreira, odnosno nema gubitaka. Samim tim, može da podigne više tereta što je velika prednost u varijanti gašenja požara - objašnjava za Telegraf.rs pilot-instruktor Denis Vojvodić.

Više mogućnosti za gašenje požara

Kaže nam da Kamov Ka-32 po svojoj opremljenosti spada u savremene helikoptere, i ima razne mogućnosti za gašenje požara.

- Trenutno je na njemu montiran rezervoar za vodu ispod trupa, sa vodenom puškom. Požar može da se gasi ispuštanjem vode direktno iz rezervoara a može i kroz pušku fokusirano, odnosno ciljano da se gađa objekat na raznim visinama.  Zapremina rezervoara mu je 4. 000 litara, s tim da postoji mogućnost podešavanja količine vode koja se uzima u odnosu na masu helikoptera i spoljnu temperaturu - objašnjava Vojvodić za naš portal dok se istovremeno pripremamo da poletimo sa dotičnim o kojem pričamo.

Ne samo sa ovim, već sa svakim tipom helikoptera ove jedinice, koji učestvuju gašenju požaru, u maju svake godine, pre početka protivpožarne sezone, piloti rade trenažu, odnosno protivpožarne vežbe.

Konkretno sa Kamovim Ka-32, trenaža se radi sa vedrom i sa protivpožarnim rezervoarom iliti tankom. I, upravo jednom takvom trenažnom letu prisustvovala je i ekipa Telegrafa.rs.

- Na ovom trenažnom letu sa Kamovim Ka-32 koristili smo podvesni rezervoar i vodenu pušku sistem SP 32 koji se nalazi na njemu. Došli smo u zonu našeg grada gde smo izvršili oblet vodene površine sa koje ćemo uzeti vodu, videli da je tu sve kako treba, videli da tu nema ljudi i prepreka koje bi nama smetale, a onda smo pristupili uzimanju vode - objašnjava nam nakon leta pilot-instruktor Borko Vuković koji je i bio u kokpitu helikoptera na ovom trenažnom letu.

Pri uzimanju vode, kako kaže, podvesni rezervoar od 4.000 litara je napunjen pomoću creva i pumpe koja se nalazi na njemu.

Sistem SP 32, to jest, podvesni rezervoar, zajedno sa vodenom puškom je zapremine 4.000 litara a pumpa koja se nalazi na crevu omogućava da tu količinu uzme za 60 sekundi. Kada smo uzeli vodu, radili smo najpre trenažni let koristeći prvo vodenu pušku a zatim smo ostatak vode izbacili iz podvesnog rezervoara - kaže Vuković za Telegraf.rs.

U vazduhu ovaj helikopter može da bude 3 sata ali je, prema rečima Denisa Vojvodića, praktična upotreba od 2:30 do 2:40 sati. Za sada je 6 pilota obučeno za letenje na ovom tipu helikoptera, a Vojvodić nam objašnjava da li je i koliko pilotiranje njime komplikovanje u druge vazduhoplove u Helikopterskoj jedinici:

- Drugačiji jeste. Ne može da se kaže da je komplikovaniji ili jednostavniji. Zbog same konstrukcije helikoptera, drugačiji su malo elementi upravljanja, takozvana tehnika pilotiranja. Ali, veoma je stabilan i pouzdan helikopter koji im dosta sistema, koji su pridodati, tako da zahteva malo veći nivo koncentracije tokom obuke da se uđe u suštinu korišćenja.

Intervali ispuštanja vode na terenu zahvaćenom vatrom značajno su manji sa ovim tipom helikoptera a to znači da, prema Vojvodićevim rečima, on može značajno da doprinese povećanju efikasnosti u gašenja požara.

Vuković kaže da je obuka za ovaj tip helikoptera bila zahtevna, ali ne i teška zahvaljujući kolegama u Španiji, gde su imali prvu inicijalnu obuku i pilotima iz Rusije, sa kojima su obuku radili kod nas.

- Helikopter kao helikopter jako je pogodan za letenje. Ima karakteristike i avioniku koja nam omogućava lagan prelazak na sam tip helikoptera - kaže Vuković koji kao i Vojvodić ističe da će Kamov sigurno dati značajan doprinos u gašenju požara:

- Protivpožarna sezona nam se razlikuje od godine do godine u zavisnosti od klimatskih uslova, koji nam se menjau. S obzirom na to da nam je ovo proleće kišovito i hladno, očekujemo da ta sezona neće početi pre kraja juna i, da će, najverovatnije, kao i svake godine trajati do kraja septembra. Iz našeg iskustva, najviše posla se dešava u julu i avgustu, mada nekad sve to zna da okasni pa da septembar bude taj koji je najintenzivniji. Uglavnom, u saradnji sa kolegama iz Sektora za vanredne situacije smo uvek na terenu što se tiče reona Srbije. Na njihov poziv mi krećemo u gašenje požara, pružamo prvenstveno njima pomoć. Pored toga, gde god da u okolnim zemljama bude potrebno mi smo u mogućnosti da pružimo pomoć.

Što smo i mogli da vidimo godinama unazad, kada su heroji ove jedinice gasili požare kako u Srbiji, tako i u Severnoj Makedoniji, Republici Srpskoj, Grčkoj...U toj borbi dizani su helikopteri Agusta Bel 212, zanosna H145-ca, a veliki doprinos daće ove godine i H215, čuvena Super puma, kojih je tri u floti Helikopterske jedinice MUP-a, koji su dosta veći i dosta brži od ostalih helikoptera u floti.

Ono što Super puma radi jednom, drugi helikopteri moraju bar 3 puta. Naime, ovaj helikopter može da nosi 4, 5 tone vedro. To znači da su  u jednom naletu sa starim helikopterom Bel 212, mogli da izbac  od 1.000 do 1.500 litara vode, a sa Pumom ćemo u jednom naletu moći 4, 5 tone.

Po tipovima helikoptera u svojoj floti, i uz znanje i iskustvo njenih pilota, ova jedinica se vinula u sam vrh Evrope, u prvih pet policijskih helikopterskih jedinica.

Planovi za budućnost - Helikoterska jedinica MUP broj 1 u Evropi

A, planovi su da bude broj 1 u Evropi.

Kao što pomenusmo na početku, predsednik Srbije Aleksandar Vučić razovarao je prošlog vikenda sa komandatom Helikopterske jedinice Nenadom Nedićem, i tada naveo da će ova elitna jedinica dobiti, kako je rekao, još mašina. Tom prilikom Nedić mu je predočio da bi im značio još jedan H145, ali i Super puma s obzirom na potrebe koje imaju pripadnici SAJ-a i Žandarmerije.

Predsednik Srbije Aleksandar Vučić, ministar policije Bratislav Gašić i komandant Helikopterske jedinice Nenad Nedić Predsednik Aleksandar Vučić i ministar Bratislav Gašić u razgovoru sa komandantom Nenadom Nedićem Foto: MUP

Iznad svega, predsednik je istakao odgovornost pilota ove jedinice, u koju je i sam priliku da se uveri, što je i dočarao jednom, što bismo rekli, crticom iz života.

- Mašina ima dovoljno i stiže još, a treba li ljudi - pitao je predsednik obraćajući se komandatu za kog je sekun pre rekao ministru Gašiću: "Nenad nam je vredan čovek"

Komandant Nedić mu je rekao da bi im značio  još jedan helikopter tip H145, što po predsedniku nije problem.

Ali ljudi?

-  Trudimo se da motivišemo mlade. Što se tiče tehnike, ovo su sve mladi momci koje smo primili, školujemo ih - odgovorio mu je Nedić.

Predsednik uveren u odgovornost pilota

Na pitanje predsednika da li su odgovorni, komandant mu je potvrdno odgovorio a na šta se Vučić nadovezao sa pričom o odgovornosti koja je vezana za jedan njegov let a u kokpitu helikoptera MUP-a bio je upravo komandat Nedić.

Video: Vučić sa helikopterskom jedinicom na proslavi dana policije

- Da vam ispričam. Bili smo jedanput kod Jajca i trebalo je da se krene prema... Ne znam gde. I, on zna (pokazujući na komandatna) bilo je nevreme, ovako i onako. I, sad ja insistiram da idemo, ali su na silu prizemljili helikopter. Mora čovek da bude odgovorniji uvek i u svakom trenutku, jer vi vodite računa i o vojnicima, i o policijcima...

Predsednik je, takođe, u tom razgovoru, konstatovao da je vatrogasni ruski helikopter Kamov Ka-32 važan, i istakao da ćemo ako i drugi ruski stigne imati veliku prednost u odnosu na sve druge.

- Imaćemo 9 helikoptera. Dve pume, dva Kamova, i ovih malih 3 i dva bela 212- naveo je Nedić.

- I, onda ti fali još jedan, 2 da bi imao punu eskadrilu. Onda u Evropi niko u policiji ne bi imao bolju helikoptersku jedinicu - zaključio je predsednik koji je u razgovoru s ministrom Gašićem konstatovao da piloti moraju da imaju veće plate od ministra.

(Telegraf.rs)

Video: Leteli smo Super pumom, najnovijim helikopterom MUP-a, evo šta on može što drugi ne mogu

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Boban

    10. jun 2023 | 23:43

    Bas me cudi da se odlucio za Ruski helikopter ne mogu da verujem da nije uzeo ukrajinski ili od neke zemlje clanice natoa.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA