Vreme čitanja: oko 2 min.

Električni trotineti više neće moći na trotoar, a evo ko će i kako smeti da ih vozi: Novi propisi u Srbiji

Vreme čitanja: oko 2 min.

- Električni trotineti moći će da se voze biciklističkim trakama i stazama, a tamo gde ih nema, kolovozom i to u širini do jednog metra - kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja

  • 17
Deda vozi električni trotinet Foto: Žarko Radovančev

Predlogom izmena i dopuna Zakona o bezbednosti saobraćaja koji je upućen na usvajanje Narodnoj skupštini, prvi put se reguliše upotreba električnih trotineta. Predlog je da im se zabrani kretanje po trotoarima, a da najniža starosna granica za upravljanje bude 14 godina.

Slike vožnje trotineta po trotoarima i slalom među pešacima uskoro bi mogle da postanu prošlost. Oko 250.000 električnih trotineta, koliko se procenjuje da ih ima u Srbiji, postaće vidljivi Zakonu o bezbednosti saobraćaja, što do sada nije bio slučaj.

- Električni trotineti moći će da se voze biciklističkim trakama i stazama, a tamo gde ih nema, kolovozom i to u širini do jednog metra - kaže Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja, prenosi RTS.

Ukoliko je ograničenje brzine veće od 50 kilometara na sat, trotineti neće moći da se voze, napominje Okanović.

- Kad god se koristi kolovoz mora se nositi fluorescentni ili svetloodbojni prsluk. Zaštitna oprema je obavezna, a to je biciklistička kaciga - ističe Zlatko Belencan iz Uprave saobraćajne policije.

Da novi zakon u određenoj meri destimuliše upotrebu električnih trotineta, smatraju iz Udruženja "Sigurne staze“. Kao razloge navode nedostatak površina za kretanje i nametanje dodatnih izdataka za dobijanje nalepnice koju izdaje Agencija za bezbednost saobraćaja.

- Kada se neko novo vozilo definiše treba da se gleda koji je uticaj tog vozila na saobraćajni ekosistem, javno zdravlje, zaštitu životne sredine, privredu i ekonomiju. Predlog Instituta za urbanu mobilnost na javnoj raspravi bio je da se trotineti definišu identično kao bicikli - kaže Igor Velić iz Udruženja "Sigurne staze".

Zlatko Blencan navodi da još od 2019. godine postoje planovi da se uredi korišćenje lakih električnih vozila.

- Nije ih uredila ni EU, već je ostavila da to urade nacionalna zakonodavstva. Svaki grad je priča za sebe - kaže Belencan.

Sa ozakonjenjem električnih trotineta očekuje se i pojava brojnih operatera koji će ih rentirati, kao što je to slučaj u mnogim zemljama sveta, pa stručnjaci smatraju da bi izgradnja biciklističkih staza i traka trebalo da postane jedan od prioriteta gradova.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Aleksandar

    15. avgust 2023 | 11:56

    Ukoliko se novi zakon usvojibu septembru, elektricnim trotinetima snage preko 600W, mase preko 35 kg i konstruktivne brzine preko 35 km/h bice zabranjeno ucesce u saobracaju, dok ce istovremeno biti dozvoljeno da osoba stara 18 godina, bez poznavanja saobracajnih propisa, bez kacige i svetala moci da vozi trotinet (koji po konstrukciji ne moze da izdrzi ni nas trotoar) po ulici, ukoliko ima reflektujuci prsluk i nalepnicu iz Agencije za bezbednost saobracaja. Po pravilu tezi i jaci trotineti imaju bolje amortizere, svetla, signalizaciju i nsjcesce ih voze starije osobe sa vozsckom dozvolom i poznavanjem saobracajnih propisa. Ovu oblast je definitivno potrebno urediti, trotoari nisu za bicikle i trotinete i to je u redu, medjutim ne mozete pustiti decu bez poznavsnja propisa da voze ulicom a nama sa A kategorijom zabraniti da registrujemo i vozimo kvalitetnije trotinete koji izdrzavajunudarne rupe na nasim ulicama. Pogledajte New York, Pariz, London, Budimpestu, Atinu, Moskvu, Peking, Seul... i videcete da su svi moguci brendovi jacihbtrotinets veoma prisutni na ulicsma ovih gradova. Zakonodavcu nije dovoljno ni to sto se jaci trotineti mogu limitirati (i snaga i brzina i ubrzanje), sto ovakvi trotineti imaju bolje amortizere, kocnice... Sa druge strane u ovoj drzavi moguce je dobiti dozvolu za posedovanje oruzja, voznju motorcikla koji ide 300 km/h, automovila sa 1000 ks... Prvi put ce se gledati masa praznog vozila, bez obzira na nosivost trotineta.

  • Kole

    15. avgust 2023 | 10:29

    E pa ulice su nam bas onako,za to.Sreca nema rupa i ulegnuca bas na mestu gde ste to predvideli.Bice veselo strucnjaci.

  • Petar

    15. avgust 2023 | 10:33

    Vožnja po kolovozu dovešće do drastičnog porasta povreda.Voleo bih da nisam u pravu ali će budućnost pokazati da ne ide u istu traku vozilo koje razvija 200 km na sat i trotinet sa 25 km na sat.

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA