Vreme čitanja: oko 3 min.

Profesor Vujanić o stravičnom sudaru kod Obrenovca: Upozorava na jednu važnu stvar, a tiče se kontrole vozača

Đ. Đ.

Vreme čitanja: oko 3 min.

Vujanić ističe da u profesionalnim vozilima postoji tahograf koji beleži brzine, vreme odmora, vreme početka rada, završetka rada, napomenuvši da taj zapis mora da se čuva najmanje dve godine

  • 0
Milan Vujanić Foto: Tanjug/Zoran Žestić

Profesor Saobraćajnog fakulteta Milan Vujanić izjavio je danas, povodom saobraćajne nesreće kod Obrenovca koju je izazvao vozač kamiona za kog se sumnja da je bio pod dejstvom narkotika, da se u svakoj organizovanoj firmi, posebno u većim preduzećima, pre preuzimanja vozila vozači testiraju na alkohol, ali dodao da sve firme još uvek nemaju uređaj za kontrolu psihoaktivnih supstanci.

On je u izjavi za Tanjug dodao da poslodavac takođe ima obavezu i da vizuelno prekontroliše vozače kako bi se isključili pospanost i umor, što znači da se vozači puštaju na posao tek kada imaju dokaze da su sposobni da rade.

Vujanić ističe da u profesionalnim vozilima postoji tahograf koji beleži brzine, vreme odmora, vreme početka rada, završetka rada, napomenuvši da taj zapis mora da se čuva najmanje dve godine, što znači da nakon godinu i po dana može da se vidi kada je vozač vozio, gde i kojom brzinom.

"Imajući to u vidu, profesionalci znajući da to nije ništa tajno, da se kontroliše kako voze, kad rade, posebno što ima dosta vozila sa GPS uređajem koji pokazuje gde je tačno bio i u koje vreme. Zbog toga sam začuđen kad god čujem za sudar dva vozila profesionalne kategorije", izjavio je profesor.

Vujanić kaže da je sporno da li može da se utvrdi da li je vozač pod dejstvom psihokativnih supstanci kao i da sve firme još uvek nemaju uređaj za kontrolu vozača na psihoaktivne supstance, napomenuvši da se neke psihoaktivne supstance zadržavaju u krvi i do 30 dana.

"To ne znači da je ovaj vozač konzumirao te supstance neposredno tog dana ili dan pre, moguće je da je to bilo i ranije. To ćemo znati tek na osnovu medicinskih analiza, koje su supstance i kad ih je konzumirao", naveo je on.

Vujanić smatra da je malo koje zanimanje pod tolikom kontrolom kao što je zanimanje profesionalnog vozača, istakavši da su svi vozači profesionalci svesni činjenice da se podaci o njihovom radu čuvaju i do dve godine i da znaju da ako danas naprave prekršaj u vožnji prekomernom brzinom 20 kilometara pre mesta gde ga zaustavi policajac, policajac može preko tahografa videti to prekoračenje brzine.

"Zbog toga su ovi prekršaji sitniji, nevažni, mada sam ja protivnik i tih sitnijih prekršaja jer je najgore kada dozvolimo ljudima da odlučuju da li je neki prekršaj važan ili nije. Ipak sam začuđen da se toliko događa prekršaja kod profesionalaca", dodao je profesor.

Vujanić kaže da prekršajima profesionalnih vozača pogoduje trenutna atmosfera na području Srbije gde između 30 i 60.000 vozača profesionalne kategorije nedostaje da bi se normalno obavljao prevoz, zbog čega se menja zakon i snižava se starosna granica za vozače profesionalnih kategorija.

"Ovaj drugi deo podržavam jer ako je neko sa 18 godina po našim zakonima odgovoran pred zakonom, državom kao odralsa punoletna osoba, onda je verovatno sposoban i da vozi. Nije lako zanimanje, vrlo je kontrolisano, nedostaje nam ljudi koji ga rade i sve to pogoduje situaciji koju imamo", istakao je on.

Direktor Srbijatransporta Goran Aleksić izjavio je danas da kontrola vozača pre početka rada u Srbiji nije uređena na dovoljno kvalitetan način, posebno kada su je u pitanju transporet tereta.

Kako je naveo za Tanjug, iako u sektoru javnog transporta putnika vozaču svakog dana prolaze kontrole dispečera, vizuelnog stanja, takve kontrole i odgovornosti nisu na dovoljno visokom nivou kada je u pitanju transport tereta.

"To realno nije propisano zakonom, to poslodavci i jednog i drugog sektora rade u interesu kvaliteta svojih usluga, bezbednosti soabraćaja, renomea svoje firme", dodao je on.

Aleksić kaže da je u Srbiji nedostatak profesionalnih vozača veoma izražen, da je ogromna fluktuacija zaposlenih između firmi, zbog čega poslodavci često pristaju i na razne štete ili neregularsnosti kako bi održali svoje poslovanje.

U tom smislu, napominje on, rešenje tog problema je daleko kompleksnije i treba sistemski da se reši prema celokupnom sektoru drumskog transporta u Srbiji.

"U Srbiji je dramatično porastao obim transportne usluge, u isto vreme imamo demografsku sliku da se dratsično smanjuje broj stanovnika. U tom smislu selekcija profesionalnih vozača je srazmerno tome takođe manja. Profesionalni vozače prolaze stručnu profesionalnu kompetenciju, razne obuke ali smatram i naša poruka institucijama je da drumskim transportom u Srbiji mora da se bavi na višem, stručnom, profesionalnom nivou", poručio je Aleksić.

(Telegraf.rs/Tanjug)

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA