
Ovo su telefoni uradili deci! Pedagog otkriva: Evo koliki je fokus kod osmaka, manji čak i od norme za prvake
Probni testovi za osmake su u pojedinim školama pokazali zabrinjavajuće stanje kad su u pitanju neke elementarne stvari. Konkretno, nakon testa ih srpskog jezika se ispostavilo da deca redom ne razumeju pročitano, da im prilično nisu važni interpunkija pa i pravopis generalno, a takođe i da im je fokus pažnje sve slabiji i kratkotrajniji. Kad se kao društvo suočimo sa ovako neveselom slikom stvarnosti, mahom za nju krivimo preterano življenje dece i adolescenata u digitalnom svetu. Ali, da li je "krivac" samo na toj strani? Odgovor na to pitanje smo potražili od pedagoškinje Dragane Ćupurdije iz Subotice.
- Deca bi sa 7 godina po nekim standardima trebalo da budu fokusirana 20 minuta, a oni su u osmom razredu skoncentrisani samo 15 - kaže Ćupurdija.
Inače, pomenuti loši rezultati testova nemaju, smatra ona, samo jedan uzrok.
- Za početak, veliki problem kod dece je što oni držeći previše vremena telefon u ruci, zaborave da koriste olovku i da pišu. Dalje, problem je u takozvanom "multitaskingu", što bi oni više stvari u isto vreme da rade, a onda svakoj posvete samo površno. Najzad, kad je loše znanje maternjeg jezika u pitanju, to je i zbog preranog početka učenja stranih jezika, dok još nisu ni svoj na osnovnom nivou savladali - ukazuje gospođa Ćupurdija.
To što im roditelji daju da od treće godine drže tablet u ruci pa gledaju "bezazlene" sadržaje poput crtaća ali na engleskom, ruskom, korejskom, kasnije za posledicu, ističe naša sagovornica, ima slabu zainteresovanost, pa i elementarno znanje iz maternjeg jezika. Onda dolazi do pomenutih loših rezultata probnih ispita.
- A kad dođu kod pedagoga, roditelji oni očekuju da ih on odmah "popravi" i pitaju "a gde da ga vodim". Preko noći bi da reše problem koji nije tek tako nastao - navodi Ćupurdija.
Po njenom mišljenju, da ne bi došlo do "zakržljavanja" u znanju iz srpskog jezika, preporućljivo je da deca najpre savladaju njega do polaska u osnovnu školu pa tek onda da počnu neki strani jezik da uče.
- Od sedme godine lagane lekcije, a nešto ozbiljnije tek u petom razredu - preporuka je pedagoškinje koja dodaje i da je elokvencija dece sve slabija.
Jedan od faktora koji utiče na slabljenje fokusa pažnje i uopšte misaoni proces kod dece, jeste fizička neaktivnosti.
- Deci se zbog toga što se slabo kreću sporije razvija motorima, a samim tim i mozak - upozorava Ćupurdija.
E tu dolazimo do problema i magarećih usluga koje deci prave roditelji.
Osim tog preranog forsiranja da idu na jezike i druge aktivnosti, tu je i sve zastupljeniji agresivni pristup po pitanju ocena.
- Roditelji bi da im deca imaju sve petice pa bilo to u skladu sa njihovim realnim mogućnostima ili ne. I onda dolaze u školu i prete nastavnicima sa advokatima, a oni, da se ne bi zamerali - poklanjaju petice đacima. I otuda sve veći broj odlikaša pa i vukovaca - skreće naša sagovornica pažnju na večili problem.
Tako se, zaključuje ona, stvaraju rupe u znanju na duže staze.
Na sve ovo dolazi, dodaje naša sagovornica, vrlo ne samo preobimno gradivo iz pojedinih predmeta, već i to što su neki od njih suvišni. Takođe, u startu se, smatra ona, pravi magarećausluga deci, sa opisnim ocenama u prvom razredu.
Suma sumarum, da možena dobro da izađe prekomerno korišćenje mobilnih telefona, računara, tableta - ne može, ali da problem za dečije rupe u znanju i prenisku koncentraciju leži samo u tome - ne leži. Formiranje jednog pametnog, obrazovanog, pismenog deteta stvar je i škole ali i roditelja.
(Telegraf.rs)
Video: Paolo Sorentino primio priznanje "Počasno Srce Sarajeva" na 31. Sarajevo Film Festivalu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Miki
Smislite sistem, kopirajte uspesne ideje drugih, a ne samo da komstatujete kako ne valja jer to svi vez znamo. Cemu sluze Ministarstva nego da smisljaju strategije?
Podelite komentar