
Srpska pogača, vino i rakija osvojili Kineze i druge posetioce paviljona SRB u Sjamenu
Na nacionalnom paviljonu Srbije na 25. Međunarodnom sajmu investicija i trgovine (CIFIT) u Sjamenu, koji je okupio više od 110 država iz celog sveta, posebnu pažnju gostiju privukli su domaća pogača sa solju i medom, vina, rakije i tradicionalni gastronomski specijaliteti, a naročito jela sa ajvarom, urnebes salatom i domaćom pršutom.
Srpski štand koji je ove godine nosio slogan "Iz Srbije - sa ljubavlju", privukao je veliki broj stranih posetioca, pre svega Kineza koji su bili oduševljeni vinima i rakijama iz svih krajeva naše države, ali i specijalnim koktelima sa rakijom i medom, iza čije recepture stoje koktel majstori iz kineske provincije Fuđijan i grada Sjamena.
Iako okružen paviljonima Velike Britanije, koja je bila zemlja partner ovogodišnjeg sajma, Mađarske, Slovačke i Španije na kojima su takođe predstavljeni tradicionalni proizvodi i specijaliteti domaćih kuhinja, nacionalni paviljon Srbije imao je zapaženu posetu, pogotovo na samom otvaranju, kada su zvuci srpske narodne muzike nadjačali britanske gajde.
CIFIT 2025 okupio je od 8. do 11. septembra, takođe 77 država koje učestvuju u inicijativi "Pojas i put", među kojima je i Srbija, a procenjuje se da je kroz sajamske hale prošlo više od 100.000 posetilaca.
Delegaciju Srbije predvodio je ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede Dragan Glamočić, uz predstavnike drugih ministarstva Vlade Srbije i Privredne komore Srbije, a tokom sajma održani su brojni konstruktivni sastanci sa kineskim partnerima, čiji fokus je bio na mogućnostima saradnje dve države u poljoprivredi, energetici, informacionim tehnologijama i turizmu.
Srbiju je na sajmu predstavljalo 20 kompanija i privrednih društva koje su ostvarile brojne kontakte sa kineskim i međunarodnim partnerima.
Pojedine srpske kompanije na kineskom tržištu posluju već godinama, a među njima i BT vinarija, čiji je predstavnik Milan Nastić za Tanjug rekao da su u Kini prisutni više od pet godina sa svojim vinima, ali i da zastupaju još 18 vina iz Srbije.
Nastić je ocenio da je kinesko tržište jedno od primarnih za njihovo poslovanje i da su na sajmu CIFIT prisutni treći put, počev od 2019. godine kada je Srbija bila zemlja partner.
"Radeći sa Kinom i posećujući ovakve sajmove, raste nam prepoznatiljivost, raste ono što je Srbija i uspevamo da se pokažemo i prezentujemo na pravi način. Kina je jedna velika država koja može svašta da potroši. Mi moramo biti prisutni, da se što više pojavljujemo, prezentujemo i pokazujemo naše dobre proizvode", rekao je Nastić.
Kada je reč o saradnji sa kineskim i evropskim vinarijama i uspostavljanju kontakta na CIFIT-u, Nastić je istakao da je tokom održavanja sajma bilo više razgovora sa kineskim kompanijama koje su zainteresovane za saradnju i širenje prodajne mreže.
"Bilo je dosta kontakata ovih par dana sa kineskim firmama iz južnih provincija. Ima uspeha u tome zato što širimo našu prodajnu mrežu, i prisustvo na ovom sajmu je svako značajno za srpske vinare", dodao je on.
Reprezentativci Srbije u gastronomiji iz Serbian junior chefs club Strahinja Radisavljević i Jovan Kravljanac pripremali su tokom sajma za sve posetioce srpskog paviljona tradicionalnu srpsku hranu, ali i druge gastronomske specijalitete, a u razgovoru sa našom ekipom istakli su da su se kineski posetioci paviljona najviše oduševili ukusima ajvara i urnebesa, ali i domaćim sirom, pršutom i medom.
Radisavljević je istakao da su goste na paviljonu dočekivali sa tradicionalnom pogačom sa solju i medom, kao i da su pripremali kanapee sa ajvarom, pršutom, sirom, medom i urnebesom.
"Naš cilj je bio da strancima približimo Srbiju kao toplu kuću i da im pokažemo deo naše tradicije i gostoprimstva", dodao je Radisavljević.Govoreći o daljim aktivnostima srpske reprezentacije, naveo je da ih očekuje Svetsko prvenstvo u kuhinji u Luksemburu 2026. godine, te da im je učešće na sajmu i Kini donelo samo dodatno iskustvo u kulinarstvu, a što će je veliki plus, kako kaže, za reprezentaciju Srbije za naredna takmičenja.
Takođe, on je pozvao sve da 22. novembra dođu na Beogradski sajam gde će se održati Međunarodno kulinarsko takmičenje "Food Vision Beograd", u okviru predstojećeg Wine Vision sajma, a na kome će učestvovati naša reprezentacija.
Za Tanjug su govorili i predstavnici Španije i Mađarske i istakli značaj zajedničkog nastupa na sajmu i promocije tradicionalnih proizvoda iz regiona, što dodatno privlači pažnju kineskih partnera i posetilaca.
Atila Kapitani iz IT kompanije Sweet Group izjavio je da oni nisu došli na sajam kako bi se upoređivali sa Kinezima, već da povećaju broj kineskih kompanija koje će da investiraju u Mađarsku.
"Ovde smo sa mađarskom agencijom za skladištenje i promociju. Naša pomoć se ogleda u tome da kineskim kompanijama pomognemo da razumeju mađarsko zakonodavstvo, pravila i način dolaska u Budimpeštu. Znate, Kina je u poređenju sa Mađarskom i Srbijom neuporedivo veća, tako da se ne možemo takmičiti sa Kinom. Kinezi su veći i tehnološki napredniji", rekao je Kapitani.
Na pitanje da li ta firma ima neka planove da se nađe i na srpskom tržištu u narednom periodu, Kapitani je kazao da je njegov lični cilj da se Sweet group proširi u još sedam država, među kojima je i Srbija.
"Pošto Sweet Group trenutno posluje iz Mađarske, Rumunije, Poljske i Švajcarske, moj lični cilj je da ovu saradnju proširim na još sedam zemalja, uključujući Srbiju, i to ove godine. Dakle, Srbija je definitivno na našem radaru - tražimo klijente, ali i lokalne partnere koji bi nam pomogli u poslovanju u Srbiji", dodao je Kapitani.
Savetnik za trgovinu i investicije u španskom komercijalnom predstavništvu u Gvandžou Rikardo Viljena izjavio je da je fokus kompanija iz te države bio na uspostavljanju kontakata i dovođenju kineskih firmi koje se bave proizvodnjom baterija za električna vozila, a koje su lideri u svetu u toj branši.
Govoreći o saradnji sa srpskim firmama, Viljena je naveo da do sada španske i srpske kompanije nisu imale toliko razvijen odnos saradnje, ali da bi za njega bilo od velikog značaja da se to promeni jer, kako kaže, nije bio svestan do samog sajma da Srbija ima sa Kinom toliko dobre odnose u raznim sferama i da bi za Španiju zbog toga bila dobra ideja da razvija odnose sa Srbijom.
"Ljudi u Španiji vide Kinu kao staru i siromašnu zemlju, ali kada dođete u Kinu vi vidite kako ljudi zapravo ovde žive, koliko je razvijena njihova tehnologija. Koliko Kina ima sposobnosti i mogućnosti da ulaže u ostatak sveta", rekao je Viljena.
Na marginama sajma dogovoreni su naredni koraci ka privlačenju kineskih investicija u Srbiji, potpisan je Sporazum o bratimljenju Sjamena i Beograda, dogovoreno je otvaranje Srpske kuće u Sjamenu, a takođe, otvoren je i Institut za pojas i put Beograd - Predstavništvo u Sjamenu.
Direktor Kina Supply Chain-a Pol Je izjavio je za Tanjug na otvaranju tog instituta da bi ljudi u Kini saznali više o Srbiji, potrebno je više takvih događaja.
"Kada ovde govorimo o Srbiji, ljudi verovatno znaju samo gde se Srbija nalazi. Znaju Vučića kao predsednika, i znaju da postoji čelično prijateljstvo, i ništa više. Dakle, takvi događaji zaista približavaju Srbiju ljudima, da više razumeju o našoj zemlji - proizvode, ljude i snažnu povezanost između dve nacije", kazao je Je.
On je ocenio da za kineske ljude "čelično prijateljstvo" nije samo odnos između Srbije i Kine, već da se tu govori o "bratskom" odnosu.
"Kada ti je potrebna pomoć, brat je uvek tu za tebe. Tako to nazivamo i tako to smatramo - snažnim prijateljstvom", rekao je on.
Povodom predstojećeg otvaranja Srpske kuće u Sjamenu, Je je naveo da je uprava turističke organizacije u Sjamenu smatra da je odlična ideja da Srpska kuća postane deo Internacionalnog jaht kluba, kao i da će to mesto postati nova turistička atrakcija za posetioce Sjamena.
"To mnogo znači, kroz takvu promociju, sve više ljudi će dolaziti u Srpsku kuću, probati naše proizvode i upoznati naše ljude. Takođe će doživeti najautentičniju kulturu, koju ćemo kreirati i graditi", rekao je Je.
Takođe, naglasio je da je u okviru Instituta pojas i put obrazovan biznis centar koji je namenjen da stvori više mogućnosti saradnje između kineske i srpske strane i dodao da je taj centar predviđen kako bi rešavao pitanja izvoza kineskih proizvoda i investiranja u Srbiju.
"Pošto radim na ovom tržištu, mnogo ljudi dolazi kod mene da se konsultuje o srpskom tržištu. Na primer, danas mi je prišla jedna dama, vlasnica kompanije u oblasti keramike i umetničkih dela. Pitala me je koliko je teško izvoziti te proizvode u Srbiju i koliko je teško investirati u Srbiju. Isto važi i za srpsku stranu, kompanije koje žele da dođu u Kinu imaju mnogo pitanja. Upravo zbog toga smo ovo kreirali. To je odlična prilika za obe strane i preduzetnici mogu lakše i bez stresa da dođu, konsultuju se i ostvare svoje poslovne snove", dodao je on.
Učešće nacionalnog paviljona i dodatnih prezentacija doprinelo je jačanju međunarodne vidljivosti Srbije i otvaranju novih poslovnih prilika, a organizatori očekuju da će efekti sajma biti vidljivi i u narednim mesecima kroz konkretne projekte i saradnje.
(Telegraf.rs/Tanjug)
Video: Strašna scena na Novom Beogradu: Žena sa detetom u kolicima zaustavila saobraćaj
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.