Stiže najstroži zakon ikada u Srbiji, ovo je SPISAK novina: Drastično veće kazne i trajno oduzimanje vozila
Srbija se priprema za usvajanje jedno od najrigoroznijih pravnih rešenja u oblasti bezbednosti saobraćaja. Stiže novi Zakon o bezbednosti saobraćaja, koji bi mogao stupiti na snagu krajem ove ili početkom naredne godine, a koji predviđa trajno oduzimanje vozila za vozače koji više puta naprave najteže prekršaje.
Iako je postojeći zakon već uveo ozbiljna pooštravanja, najavljene izmene, koje bi trebalo da stupe na snagu, donose rigoroznije mere, a ovo je ujedno i prvi potpuno novi zakon od 2009. godine u kojem sada postoje i neka nova pravila koja do sada nisu postojala.
Nulta tolerancija na alkohol, digitalni vozački dosije, ukidanje probne vozačke, strože kazne za nevezivanje pojasa i prevoz dece, samo su deo novina koje se spremaju i koje bi trebalo da se nađu u novom saobraćajnom zakonu, a evo šta je sve planiramo da uđe u Nacrt novog Zakona:
Ovo je spisak izmena
Šta je sve planirano da se uđe u Nacrt novog Zakona:
- Ukidanje probne vozačke dozvole
- Trajno oduzimanje vozila
- Automatski nadzor saobraćaja
- "Zeleni bonusi"
- Digitalni vozački dosije
- Mobilni tehnički pregledi vozila
- Nulta tolerancija na alkohol
- Povećanje visine kazni
- Zaštita ranjivih učesnika u saobraćaju
- Edukacija za mlade vozače
- Zdravstveni pregled za vozače
- Vozila sa prvenstvom prolaza
- Upotreba naprednih tehnologija u vozilima
- Pravila za autonomna vozila
- Propisi za bicikliste
- Stroža kontrola na pružnim prelazima
- Veća odgovornost za vozače kamiona i autobusa
Evo šta bi tačno ove izmene trebalo da znače:
Ključna izmena - trajno oduzimanje vozila
Najradikalnija novina koja će predstavljati potpunu promenu u odnosu na dosadsašnju praksu je oduzimanje vozila. Dok je u "starom" zakonu postojalo "privremeno oduzimanje vozila (do dve godine) za najteže prekršaje, nakon čega se vozilo vraća vlasniku, "novi" zakon, koji bi tek trebalo da stupi na snagu, predviđa trajno oduzimanje vozila za vozače koji više puta (nakon dve pravosnažne presude) ponove listu od 18 najtežih prekršaja.
Ko će biti pogođen? Trajno oduzimanje neće se primenjivati na "obične" vozače, ova kazna preti isključivo onima koji su:
- dva puta pravosnažno osuđeni za najteže prekršaje,
- već platili najveće kazne ili bili u zatvoru,
- više puta ignorisali zabranu upravljanja vozilom.
Trenutno, oko 15.000 vozača u Srbiji ima istoriju sa barem dva takva prekršaja, što znači da su na korak od trajnog gubitka vozila.
Nulta tolerancija na alkohol
Dok je do sada postojala određena granica tolerancije na alkohol za većinu vozača, novi zakon uvodi apsolutnu nultu toleranciju. Do sada 0.2 promila je bila dozvoljena granica za većinu vozača. Izmene će uvesti nultu toleranciju za sve vozače, a to znači da nema ni kapi alkohola u organizmu.
Kazne za nekorišćenje pojasa i neregistrovana vozila
Drastično se povećavaju kazne za nekorišćenje sigurnosnog pojasa, ali se uvodi i ključna novina koja se tiče odgovornosti vozača.
Prema trenutnom zakonu koji je na snazi, putnici na zadnjem sedištu su odgovorni sami za sebe, a kazna za one koji nemaju pojas je 10.000 dinara. Prema novom zakonu vozač je taj koji odgovara za sve putnike u vozilu koji ne koriste pojas, a kazne će biti drastično veće.
Osim toga, neregistrovanje vozila tretiraće se kao krivično delo sa znatno oštijim posledicama nego što je to bio slučaj do sada.
Nove tehnologije
Razmatra se uvođenje kamere sa AI koje prepoznaju prekršaje (nekorišćenje pojasa, telefoniranje, prebrza vožnja), ali se razmetra i uvođenje aplikacije koja bi omogućila građanima da, uz validan dokazni materijal (snimak), prijavljuju saobraćajne prekršaje.
Probna dozvola i bezbednost najmlađih
Razmatra se ukidanje probne vozačke dozvole u sadašnjem obliku, ali i uvođenje kazni za vozače kamiona koji ne prekrivaju teret ceradama, zbog opasnosti od ispadanja materijala na autoputevima.
Bezbendost najmlađih dobija na dodatnom značaju, uz promenu pristupa kontroli saobraćaja u osetljivim zonama. Zone 30: Oko škola, vrtića i igrališta uvodi se striktno ograničenje brzine na 30 km/h. Razmatra se i uvođenje kamere umesto ležećih policajaca - predviđena je veća upotreba pametnih kamera za nadzor umesto klasičnih fizičkih prepreka, uz preuzimanje veće odgovornosti lokalnih samouprava za signalizaciju.
Izmene koje bi trebalo da stupe na snagu učiniće ovaj Zakon o bezbednosti saobraćaja jednim od nasloženijih i najobimnijih zakona koji za cilj ima da unapredi bezbednost saobraćaja, naročito ako znamo da u Srbiji godišnje pogine oko 500 ljudi.
Podsetimo, važeći Zakon o bezbednosti saobraćaja na putevima (ZOBS) iz 2009. godine do sada je pretrpeo 18 izmena, a poslednja je bila 2023. godine kada su promenjena 53 člana.
(Telegraf.rs)
Video: Pljacka poslasticarnice u Mirijevu
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.
Zürich
Možete gospoda u RSrbiji da vozilo oduzmete i prodate a novac date vlasniku.Krivca kazniti drugačičije jer vozilo nije ukrađeno.
Podelite komentar
bata
Samo kazne….kazne. Ovi nemaju pojma samo kaznjavanje. Ulice i putevi raskopani, razvaljeni. Milion lezecih policajaca. Putevi bez saobracajnih znakova. Definitivno, izivljavaju se nad narodom. Kakva briga za bezbednost….samo biznis za drzavu…. Nesrecnu drzavu. Sta sa edukacijom, prevencijom, akcijama za povecanje bezbednosti u saobracaju? Sekta hoce pare.
Podelite komentar
Abe
U nekim stvarima počinjemo da budemo "veći katolik od pape", ali zato nisam primetio nikakvu meru za bicikliste posebno pešake koji ulicama lutaju ko guske u magli.
Podelite komentar