• 1

Marija telo oca čekala 2 meseca da bi mogla da ga sahrani: Umro je na brodu, porodica prošla pakao

, Telegraf

* Kapetan Angelo Kapuro je krajem marta ove godine krenuo iz Italije da bi su ukrcao na brod koji je plovio za Aziju * Drugi dan nakon ukrcavanja dobio je simptome kovida * Posle nekoliko dana je preminuo * Telo je vraćeno porodici tek polovinom juna * Ostaci su u tako lošem stanju da se ni ne zna da li može da se uradi obdukcija

  • 1
Captain Angelo Capurro

Printskrin: gofundme.com

Kapetan Angelo Kapuro počeo je da pokazuje simptome kovida-19 drugog dana na moru. U roku od pet dana ovaj 61-godišnji skiper je ostao u kabini, nemoćan da ustane iz kreveta. Šest dana kasnije, bio je mrtav. Brod MV Ital Libera bio je bez kapetana, a njegovo telo posada nije imala gde da skladišti. Apsolutno svi su postali izloženi zarazi. Šest nedelja brod je bio zarobljen kod Džakarte, a posada nemoćna da pronađe ijednu luku koja bi primila Angelovo telo uprkos svim apelima za pomoć.

Telo kapetana Kapura je tek ovog meseca vraćeno u rodnu Italiju, a njegova ožalošćena porodica, supruga Patrisija, sin Angelo i ćerka Marija, i dalje traže odgovore o njegovoj smrti i o tome kako su brinuli u njemu na moru. Čitav ovaj slučaj još jednom je u prvi plan stavio pomorce i ono kroz šta oni prolaze za vreme pandemije.

Iako je porodica konačno dobila telo svog voljenog Angela, to i možda i neće dati odgovore kojima se dugo nadaju. Kako na brodu nije postojala adekvatna prostorija za skladištenje tela, to znači da je Angelovo telo čuvano u magacinskom prostoru šest nedelja.

- Bez da idemo u detalje, jasno vam je kako je sve to moglo da izgleda. Nisam ni sigurna da će moći da se uradi obdukcija - kaže Rafaela Lorna, advokatica koja zastupa porodicu.

Smrt na moru

Kapuro je čitav život proveo na okeanu, radeći na tovarnim brodovima i kruzerima. Njegova supruga Patrisija Molard (61) mu je bila saputnik kad god je putovao zbog posla. Lorna kaže da su počeli da se zabavljaju kada su bili baš mladi i da su živeli jedno za drugo.

- Ne mogu ni da zamislim kroz šta ona sada prolazi - rekla je advokatica.

Par je živeo u La Speciji, luci na italijanskoj rivijeri, a Marija (34) i Angelo (38) žive nedaleko odatle.

Kapuro je iz Trsta 27. marta otputovao kako bi preuzeo komandu na brodu Ital Libera, koji je trebalo da ide na 25-dnevno putovanje do Azije. Dan ranije testiran je negativno na kovid-19. Leteo je preko Dohe i Johanesburga i 28. marta stigao je u južnoafričku luku Durban.

Nekoliko dana kasnije, 1. aprila, Ital Libera je zaplovila ka Singapuru. Sutradan je kapetan počeo da pokazuje simptome kovida-19. Neprestano je kašljao, grudi i mišići su ga boleli, počeo je da se bori za dah. Njegova porodica se zabrinula, jer su mejlovi koje im je slao postali čudni i nerazumljivi. Kada su pokušali da se čuju sa njim, jedva da je mogao da prozbori od kašlja, a i veza je bila loša jer su bili udaljeni hiljadama kilometara daleko.

Kapuro je 7. aprila pao u krevet, više nije mogao da ustane. Jedan mornar je bio zadužen da mu donosi hranu i lekove. Kao kapetan broda, Kapuro je bio imenovan i kao medicinski tehničar, tako da nikog drugog na brodu nije bilo ko bi mogao da mu pomogne. Mnogi brodovi koji idu na međunarodne ture nemaju medicinare u posadi. Umesto toga, pomorac koji je prošao osnovnu medicinsku obuku dobija dodatnu odgovornost za pružanje zdravstvene pomoći.

Ove dužnosti samo su "trešnjica na vrhu šlaga", s obzirom na gomilu obaveza koje pomorci imaju zbog smanjenog broja ljudi na brodovima, kaže Fabricio Barselona, koordinator iz Sindikata radnika u međunarodnom transportu. On kaže da se broj brodova sa "nebezbednom posadom", odnosno onih koji plove sa manjim brojem ljudi nego što to standardi propisuju, povećao tokom pandemije. Ograničenja zbog pandemije otežala su kompanijama prebacivanje pomoraca do i sa brodova.

kargo brod

Brod nije smeo da pristane u luku Foto: Freepik

- Rezultat toga je da manji broj ljudi radi istu količinu posla. A posada koja je na brodu je preumorna, jer su mnogi nedeljama ili mesecima ostali duže nego što je to ugovorom bilo predviđeno - objašnjava Barselona.

- Pomorci su navikli da imaju dosta posla, ali tokom pandemije obim posla se povećao. Sada moraju i da obavljaju inspekcije jer inspektori ne smeju da se ukrcavaju zbog kovid mera, a to je dodatni posao pomorcima koji i inače rade šest do sedam dana u nedelji - kaže Barselona.

Zbog situacije sa "nebezbednom posadom" pomorci su rastrzani. Ne znaju da li pre da vrše inspekciju zbog sigurnosti plovila, da budu na komandnom mostu ili da brinu o kolegi kojem nije dobro.

- To je previše obaveza i rezultira lošijom medicinskom negom na brodu - kaže Barselona.

Odbili da ga prebace u bolnicu

Kapuro je sam sebe lečio paracetamolom i uzimao kiseonik koji je postojao na brodu, kažu članovi njegove porodice. Kada je shvatila da mu se stanje naglo pogoršava, supruga Patrisija je stupila u kontakt sa vlasnikom broda, kompanijom Italia Marittima, predstavništvom korporacije sa Tajvana Evergreen Marin Corporation. U pitanju je ista korporacija u čijem vlasništvu je brod Ever Given, koji je danima u martu blokirao Suecki kanal.

Patrisija je zahtevala da se Kapuru obezbedi medicinska nega i da, ukoliko je potrebno, bude transportovan sa broda u najbližu bolnicu. Njen zahtev je, kako kaže, odbijen.

Suecki kanal, blokada

Isti vlasnik broda koji je blokirao Suecki kanal i broda u kojem je preminuo Kapuro Foto: Tanjug/AP

Kapuro je 11. aprila uradio brzi kovdi-test i dobio negativan rezultat, objašnjava Patrisija. S obzirom na to da nije verovala u rezultat testa, odmah je pozvala operatere i ovog puta izričito zahtevala da organizuju transport njenog supruga u bolnicu. Niko joj nije uslišio molbe.

Dan kasnije, Kapuro je pozvao svog sina, koji se takođe zove Angelo i rekao mu da ga zove jer je čuo da je veoma zabrinut.

Mladi Angelo je slagao oca, jer nije hteo da ga dodatno opterećuje. Rekao mu je da ne brine i da veruje svom ocu i da zna da će biti dobro. Sledećeg jutra Kapuro je preminuo.

Infekcija na brodu

Brod je bio na tri dana plovidbe od Singapura. Patrisija je odmah zvala "Italia Marittima", tražeći da zahtevaju intervenciju vojnih brodova ili da Kapurov teretnjak vrate u najbližu luku.

Tada je, prema rečima advokatice Lorne, počela "groteska i nehumana odiseja".

U saopštenju koje je izdala kompanija Italia Marittima navodi se da su kompanija, italijansko ministarstvo spoljnih poslova i više ambasada Italije tražile od brojnih država da preuzmu Kapurovo telo. Prema njihovim rečima Indonezija, Singapur, Malezija, Tajlan, Vijetnam, Južna Koreja, Filipini i Južna Afrika uvele su kovid mere koje zabranjuju iskrcavanje i repatrijaciju posmrtnih ostataka.

- Kako je brod bio usidren nedaleko od Džakarte, dvojici članova posade, koji su bili u bliskom kontaktu sa Kapurom, dozvoljeno je iskrcavanje - tvrdi Patrisija.

Ipak, ostaje nepoznato da li su bili zaraženi korona virusom, kao i da li je došlo do širenja zaraze na brodu Ital Libera.

Suecki kanal, blokada

Foto: Tanjug/AP

U saopštenju koje je 6. maja izdao Hapag Lojd, partner Evergreen-a, navodi se da je bilo slučajeva zaraze među posadom, ali nije navedeno koliko je bilo obolelih.

Nakon toga je naređeno da se brod usidri u luci u Džakarti i bude u karantinu 14 dana.

- Dok je brod bio usidren, ukrcali su novog kapetana, ovog puta poštujući kovid protokole - tvrdi Angelo Kapuro mlađi, prenosi CNN.

Novi kapetan je morao da provede u izolaciji sedam dana pre ukrcavanja na brod, tvrdi Angelo. On veruje da je život njegovog oca moga da bude spasen da su dozvolili iskrcavanje i da provede vreme u izolaciji nakon što je pokazao prve simptome.

- To je moglo da spasi mog oca - kaže Angelo.

Advokatica Lorna je tražila od tužioca u La Speciji da pokrane istragu o smrti kapetana Kapura, kako bi se utvrdila eventualna krivična odgovornost.

Porodica tuži kompaniju za nepružanje pomoći tokom povrede na radu. Tužilac je naredio da telo preminulo kapetana bude vraćeno u Italiju u što kraćem roku kako bi se uradila obdukcija. Italia Marittima odbila je da komentariše slučaj dok traje istraga i zabranila je svojim zaposlenima da komentarišu isti za medije.

Evergreen Marine nije ni odgovorio na pitanja CNN o slučaju.

Kapuro nije usamljen slučaj

Nažalost, tragičan kraj kakav je dočekao Angelo Kapuro nije usamljen. Bilo je dosta takvih slučajeva tokom pandemije. Od marta 2020, tela najmanje deset pomoraca koji su preminuli na moru su čuvani na brodovima i zabranjeno je iskrcavanje posmrtnih ostataka i njihovo vraćenje u rodnu zemlju.

Prema rečima portparola Sindikata radnika u međunarodnom transportu, niko od tih pomoraca nije preminuo od kovida. To je dovelo do toga da sve više pomoraca odustane od povratka na more.

- Uđete na brod i ne znamo kada ćete se vratiti kući. A ukoliko se ne vratite kući, nismo sigurni kada bi vaši najbliži mogli da vam odaju počast - kaže Mekourt, portparol Sindikata.

Prošle godine kada su države širom sveta zatvorile granice kako bi sprečili širenje pandemije, više od 200.000 pomoraca ostalo je na otvorenom moru mesecima, jer brodovi nisu mogli da se ukrcaju ni u jednu luku.

Mnogi su produžavali ugovore kako bi dobili zalihe hrane, goriva i lekova. Neki od njih nisu kročili na čvrsto tlo 18 meseci.

Meseci na moru bez pauze imalo je žestoke posledice po same pomorce. Mnogi su dobili psihičke probleme, pa je neretko i posadama bila ugrožena bezbednost. U anketi koja je sprovedena u martu ove godine čak 67 odsto od 593 ispitana pomorca reklo je da su primetili psihičke probleme, depresiju i suicidalne misli među članovima posade. Čak 52 odsto je potvrdilo da su kod sebe primetili promene.

Oko 80 odsto svetske trgovine vrši se brodovima, pokazuju podaci, a pandemija je ovu industriju uvela u haos. Pristup lukama je onemogućen, avioni su na pistama, što onemogućava radnicima da otputuju kući, odnosno onima sa kopna da se ukrcaju na brod i odmene kolege.

- Ovo je realnost i to se događa kada su svi fokusirani na "velike stvari" oko pandemije. Ali ne možete da od ljudi očekujete da budu kao elastične gumice koje ćete da razvlačite do iznemoglosti. Pući će u nekom trenutku - kaže Mekourt.

Porodica kapetana traži odgovore

Porodica Kapuro i dalje ne zna kako je Angelo preminuo. Ne znaju ni gde je zakačio korona virus.

- Znamo da je bio zdrav kada je krenuo na ukrcavanje. Ne znamo da li se zarazio tokom puta do broda ili kada se ukrcao na brod. Ne znamo ništa. Čak ni to da li je kovid-19 uzrok njegove smrti. Nećemo ni znati dok ne bude gotov nalaz obdukcije - kaže Angelo mlađi.

On kaže da ga ne boli samo to što je ostao bez oca, već ga muči misao da nije učinjeno sve da bi se sprečio ovakav ishod.

Šest nedelja nakon što je Kapuro preminuo, 26. maja je Ital Libera krenula da plovi u pravcu Italije kako bi dopremila posmrtne ostatke kapetana.

Hapag Lojd u saopštenju od 7. juna naveo da je naređeno vraćanje broda usled nepredviđenih okolnosti.

"Tata, krenuo si"

Marija Kapuro (34), kapetanova ćerka je 6. juna na svom Fejsbuku objavila fotografiju Ital Libere i lokaciju broda, koji se tada nalazio nedaleko od obala Jemena.

- Tata, krenuo si. Mnogo si mi nedostajeo danas. Znam da bi uživao da si gledao Formulu. Volim te - napisala je u statusu Marija.

Ital Libera je stigla u Toronto 14. juna, gotovo dva meseca nakon što je Kapuro preminuo. Patrisija i Angelo su vozili 900 kilometara od La Specije da bi odali poslednju počast svom kapetanu.

Pomorac Ecio Suca je tada pročitao molitvu i održao tužan govor.

- Prošao je veliko iskušenje, čekao ovaj trenutak dva meseca i konačno je stigao na kopno. Iskrcao se sa broda koji je bio njegov život i koji je takođe postao mesto njegove smrti - rekao je Suca i dodao da je život pomoraca veoma težak i u normalno vreme. Sa pandemijom je sve postalo mnogo gore.

Video: Eksplozija u Smederevu je tragedija koju je ublažila tvrđava ali se broj mrtvih i dalje ne zna

(Telegraf.rs)

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Sara

    Svasta,zar nije moglo da zavrsi u kremaciju il kako se vec zove..

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima