• 3

Priče o koroni koje nisu istinite, a u koje su mnogi skloni da veruju: Da li ste i vi naseli?

, Telegraf

Sada, kada zvaničnici širom sveta upozoravaju da pandemiji nije kraj i da svi treba da budemo na oprezu, građani više nisu sigurni kome da veruju i sve češće ulaze u raspravu oko toga kakva nas jesen čeka i da li zaista vakcina protiv korona virusa može da nas spasi

  • 3
Crvena zona Kovid bolnice na Zvezdari

Ilustracija: Nikola Jovanović Foto: Telegraf

Tokom pandemije korona virusa, statistički podaci neretko su korišćeni da bi se javnost dovela u zabludu oko toga koliko je kovid-19 zaista opasan, kao i koliko su efikasne vakcine.

Društvenim mrežama svakodnevno kruže razne informacije ali i dezinformacije, a neretko i strani i domaći mediji plasiraju određene vesti koje čitaoce mogu dovesti u zabludu. Sada, kada zdravstveni zvaničnici širom sveta upozoravaju da pandemija još nije gotova i da svi treba da budemo na oprezu, građani više nisu sigurni kome da veruju i sve češće ulaze u raspravu oko toga kakva nas jesen čeka i da li zaista vakcina protiv korona virusa može da nas spasi.

Da li zaista nema više sahrana nego inače?

Poslednjih nedelja kruži informacija da tokom proteklih godinu dana nije povećan broj sahrana i kremacija. Nažalost, ovaj podatak nije istinit. Naime, samo u Velikoj Britaniji je tokom prošle godine zabeležen veliki porast broja kremacija.

Priča o sahranama i kremacijama se povela jer su ljudi masovno počeli da šeruju podatke lokalnih vlasti u Velikoj Britaniji, na osnovu kojih tvrde da brojevi nisu veći u odnosu na prethodne godine. Među najšerovanijim našli su se podaci koje je objavilo Gradsko veće Birmingema.

Međutim, ispostavilo se da podaci nisu tačni, jer je došlo do greške prilikom obrade istih. Prvi izveštaj je ukazivao da je tokom prošle godine sahranjeno i kremirano najmanje ljudi za poslednjih šest godina. Ipak, kada je greška uočena i ispravljena, ispostavilo se da je registrovano 8.316 sahrana i kremacija tokom 2020. u ovom okrugu, što je više u odnosu na prethodnu godinu i što je najveći broj zabeležen od 2009. otkako se prikupljaju podaci, prenosi BBC.

Upoređujući podatke, BBC javlja da je tokom 2020. zabeleženo 70.000 kremacija više nego 2019. godine, dok za sahrane nisu došli do podataka. Navode i da je zabeleženo 115.000 smrtnih slučajeva više od uobičajenog broja preminulih u periodu pre pandemije.

Da li je istina da je u bolnicama sve više vakcinisanih?

Teoretičari zavere tvrde da broj hospitalizacija govori da vakcine nisu efikasne, što naravno nije istina. Čitava zbrka je počela kada je britanski naučnik Patrik Valans objavio pogrešan statistički podatak. Ubrzo je na Tviteru objavio ispravku nakon jer je izneo pogrešnu informaciju o tome koliko hospitalizovanih je primilo vakcinu.

Prvo je kao bomba grunula vest da je u Britaniji oko 60 odsto hospitalizovanih primilo obe doze. Međutim, Valans je ubrzo sam sebe demantovao.

- Ispravka oko statističkog podatka koji sam prezentovao na konferenciji danas. Naime, oko 60 odsto hospitalizovanih zbog kovida nije primilo obe doze vakcine, štaviše, oko 60 odsto hospitalizovanih uopšte nije vakcinisano - naveo je on na Tviteru.

Naravno, prethodno je pogrešan podatak korišćen da bi se prikazalo da su vakcine zakazale. Srećom, ovo nije istina  i vakcine su izuzetno delotvorne. Naime, upoređujući broj vakcinisanih i nevakcinisanih po bolnicama, ustanovljeno je da je vakcina više od 90 odsto efikasna u tome da nas sačuva od bolničkog lečenja.

"Korona neće mršave i mlade"

Još jedna od teorija koja se u poslednje vreme širi jeste da korona virus nije opasan po mršave ljude i one mlađe od 65 godina. Iako studije pokazuju da su veće šanse da gojazni i stariji ljudi preminu od posledica kovida, nije ispravno tvrditi da korona virus nije opasan za one koji ne spadaju u ove kategorije.

Baš zbog tvrdnji da je korona bezopasna po mlade i vitke Tviter je suspendovao na 12 sati nalog američke političarke, republikanke Mardžori Tejlor Grin.

Ona je u jednom tvitu tvrdila da kovid nije opasan po one koji nisu gojazni i koji su mlađi od 65. Kasnije je izjavila da nije pogrešno istaći da je gojaznost faktor rizika za kovid.

Prema podacima koji su objavljeni ranije ove godine, prikupljeni u više od 160 zemalja, pokazuju da je 2,2 od 2,5 miliona ljudi preminulo u zemljama gde je više od polovine populacije gojazno.

Iako ovaj izveštaj ne ističe jasnu vezu između smrtnosti od kovida i zemalja u kojima je stanovništvo pretežno gojazno, profesor Džon Vilding iz Svetske federacije za gojaznost kaže da je pogrešno reći da ljudi koji nisu gojazni nisu u riziku od obolevanja od težih simptoma.

- Da, gojaznost jeste bitan faktor, ali nije jedini faktor. Postoji mnogo ljudi koji su u riziku zbog drugih stanja, iako nisu gojazni - navodi profesor.

Jedan izveštaj objavljen u "Lancet Diabetes and Endocrinology", koji je proučavao povezanost između indeksa telesne mase (BMI) i težine kovida-19 u Engleskoj, potvrdio je vezu između težine bolesti i smrti kod gojaznih osoba.

Ali, takođe je utvrđeno da su prijemi u bolnice i smrtni slučajevi zbog kovida bili veći među onima koji su imali manju telesnu masu, u poređenju sa onima sa zdravim BMI.

Ne, ne umire na hiljade ljudi od vakcina

Društvenim mrežama neretko je kružila i informacija da je na desetine hiljada ljudi umrlo u Sjedinjenim Američkim Državama nakon što su primili vakcinu, naravno uz opasku da ti smrtni slučajevi nigde nisu zabeleženi. Ova informacija, kao i mnoge druge, takođe nije istinita.

Širenje lažnih tvrdnji je počelo tako što su pojedinci na TikToku počeli da savetuju građane kako da u bazi podataka američke vlade nazvanoj VAERS, gde svako može da prijavi neželjene efekte nakon primanja vakcine "pronađu ko je umro od cepiva".

U snimcima na ovoj društvenoj mreži su tvrdili da je pretraga podataka pokazala da je registrovano više od 51.000 smrtnih slučajeva, te da "neko pokušava sve da zataška".

Međutim, kako tvrde u američkom Centru za kontrolu bolesti, metodologija za pretragu podataka koja je korišćena u ovim video snimcima je potpuno pogrešna.

Prava istina je da je u periodu od 14. decembra 2020. do 19. jula ove godine zabeleženo 6.207 smrtnih slučajeva među onima koji su primili vakcinu protiv korona virusa. Isto tako, treba navesti da VAERS nije osmišljen tako da ustanovi da li je do smrtnog ishoda došlo zbog posledica dobijanja vakcine ili zbog nekog drugog razloga.

Drugim rečima, pogrešno je donositi bilo kakav zaključak o tome koliko se od ovih 6.207 smrtnih slučajeva moglo dogoditi zbog vakcine.

U ranije izdatom saopštenju VAERS navodi da njegova baza podataka može da sadrži „nepotpune, netačne, slučajne i neproverene informacije“ i „da se ne može koristiti za utvrđivanje da li je vakcina prouzrokovala ili doprinela neželjenom događaju ili bolesti“.

(Telegraf.rs)

Podelite vest:

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

  • Čiča

    Pa ne jure oni bolesne i penzionere slučajno. Prvo najviše se plaše a drugo kada umru onda to nije zbog vakcine. Teorija da je bilo više smrti prošle godine je tačna. I svake sledeće broj umrlih biće veći. Razlog nije korona već prosto % prosečne starosti u zemljama Evrope je veći. Da se to promeni postoji samo dva načina. Da se više dece rađa (od toga nema ništa) ili da vakcinama očiste stare i penzionere. To već rade. Hvala

    1
    4

    Podelite komentar

  • Рј38

    Два пријатеља су од свих болести имали мало повишен притисак и примили су вакцину! Поднели одлично! Сад један има четири стента на трбушној а други три на срчаној аорти!

    8
    5

    Podelite komentar

Preporuka sa Weba

by Content Exchange

Google preporuke

Najnovije vesti

Dozvoljavam da mi Telegraf.rs šalje obaveštenja o najnovijim vestima