Vreme čitanja: oko 4 min.

Zašto je Titanu uopšte bilo dozvoljeno da poseti Titanik? Zato što su okeani po pitanju prava Divlji zapad

Vreme čitanja: oko 4 min.

Neobičnosti pomorskog prava nude jedno objašnjenje: područje međunarodnih voda, stotinama kilometara od obale, često se smatra dvosmislenom pravnom zonom.

  • 0
Prve slike ostataka podmornice Titan Foto: Tanjug/AP

Katastrofalan pokušaj podmornice "Titan" kompanije "OceanGate" da poseti olupinu "Titanika" doveo je do smrti svih pet njegovih putnika i skupe potrage.

Tragična i bizarna epizoda izazvala je pitanja o materijalima koji su korišćeni za izgradnju podmornice, odgovornosti sa kojom se "OceanGate" može suočiti i koja sigurnosna upozorenja je izvršni direktor kompanije Stokton Raš - jedan od putnika koji je poginuo na "Titanu" - očigledno odbacio.

Ali zašto je privatnim komercijalnim plovilima uopšte dozvoljeno da zarone oko 4.000 metara, uz očigledno mali ili nikakav nadzor vlade?

Neobičnosti pomorskog prava nude jedno objašnjenje: područje međunarodnih voda, stotinama kilometara od obale, često se smatra dvosmislenom pravnom zonom. Ali dok zemlje ne mogu da traže vlasništvo nad otvorenim morem, i dalje postoje načini da vlade regulišu postupke svojih građana i njihovih registrovanih plovila čak i u tom udaljenom domenu, kažu stručnjaci.

Pa šta je ovde nedostajalo? Problem je bio u tome što nova plovila poput novih podmornica trenutno ne podležu obavezno zahtevima za registraciju i inspekciju koji se primenjuju na tradicionalna plovila kao što su brodovi, rekli su za "Insider" stručnjaci za pomorsko pravo.

U SAD, na primer, obalska straža sprovodi inspekcije brodova registrovanih u SAD da bi procenila njihovu sposobnost za plovidbu.

"Međunarodno pomorsko pravo je sveobuhvatno — postoje mnogi ugovori koji regulišu svaki aspekt dizajna, izgradnje i rada broda", rekao je Robert Džarvis, stručnjak za pomorsko i svemirsko pravo i profesor prava na Univerzitetu Nova Southeastern u Fort Loderdejlu na Floridi.

Ali u slučaju podmornice poput "Titana", zakon jednostavno stoji iza najnovije tehnologije, rekao je on. Ništa ne sprečava zemlje da donesu pravila za takva nova plovila — ali, rekao je Džarvis, "ovo je primer gde zakon nije uspeo".

OceanGate Expeditions Titanik podmornica Foto: ABACA / Abaca Press / Profimedia

Fenomen dubokomorskog turizma podstakao je neka poređenja sa privatnim komercijalnim letovima u svemir, privlačeći pažnju medija poput putovanja "Blue Origin"-a sa putnicima. I postoje neke pravne sličnosti u tome kako se upravlja morem i prostorom, smatraju stručnjaci.

Putovanje u svemir je nadgledano međunarodnim zakonima koji artikulišu da nijedna zemlja ne može da poseduje svemir (kao što nijedna zemlja ne može da poseduje otvoreno more). Svako ko lansira letelice u svemir takođe treba da obavesti svoju nacionalnu vladu.

Može biti nešto složenije za pomorska plovila. Uopšteno govoreći, brodovi koji su registrovani u nekoj zemlji su vezani zakonima te zemlje. Plovila poput podmornica, povezana sa drugim brodovima, mogu biti u sivoj zoni ako nisu registrovana.

Ali u ovom slučaju, s obzirom na to da je "Titan" bio povezan sa brodom pod kanadskom zastavom, "Polar Prince", verovatno je da će kanadski zakoni regulisati podmornicu, kaže Eni Bret, stručnjak za okeansko pravo na pravnom fakultetu Univerziteta Florida.

Brod Polar Prince podmornica Titan Titan je bio povezan s kanadskim brodom Foto: Tanjug/AP

Ipak, pitanje je zašto vlade uopšte nemaju intenzivne propise ili zahteve za nova plovila kao što su podmornice, rekla je ona. To može učiniti morske dubine nalik na Divlji zapad po pitanju prava, rekla je ona.

"Svemirska industrija je postala strogo regulisana", rekla je ona. "To je drugačije od onoga što se dešava u okeanu."

"I nije baš bilo toliko u pogledu operacija u dubokom moru", dodala je. "Sada govorimo o dubokomorskom rudarstvu i turizmu, ali to je sve veoma novo."

U SAD, Federalna uprava za vazduhoplovstvo daje dozvole za komercijalna putovanja u svemir. Ali čak i taj nadzor ima svoja ograničenja - agencija posebno licencira aktivnost i ne reguliše stvarni zanat, rekao je Majkl Listner, advokat i stručnjak za pravo i politiku o svemiru koji savetuje privatne kompanije, neprofitne i vladine agencije.

Sigurnost plovila u okeanu je vođena većim brojem nadzora. Pored vladinih agencija, osiguravajuća društva mogu igrati ulogu, a privatne organizacije poznate kao klasifikacijska društva mogu postaviti sigurnosne standarde za plovila.

Putnici na podmornici Titan Žrtve sa Titana Foto: Tanjug/AP

Postoje podmornice, na primer, koje pregledavaju cevovode u dubokom moru i gledaju ispod naftnih platformi, koje su uključene u industrijske operacije koje zahtevaju adekvatno osiguranje, rekao je Džon Pol Džons, stručnjak za pomorsko pravo i profesor emeritus na Pravnom fakultetu Univerziteta u Ričmondu.

"A osiguravajuće kompanije neće obezbediti osiguranje ako ta plovila ne ispunjavaju stroge bezbednosne zahteve", rekao je on. "Svi su u poslu da ostvare profit, a ne da otplate ogromna potraživanja od odgovornosti."

Što se tiče "OceanGate"-a, "Titan" nije klasifikovan prema industrijskim standardima, a stručnjaci su rekli da je verovatno da sama podmornica nije registrovana kao plovilo bilo koje zemlje, uprkos tome što je očigledno bila vezana za kanadski brod.

Predstavnik "OceanGate Expeditions" odbio je da da komentar za insider.com, rekavši da kompanija "u ovom trenutku nije u mogućnosti da pruži ikakve dodatne informacije".

(Telegraf.rs)

Video: Nestala turistička podmornica "Titan": Među nestalima javne ličnosti i milijarderi

Podelite vest:

Pošaljite nam Vaše snimke, fotografije i priče na broj telefona +381 64 8939257 (WhatsApp / Viber / Telegram).

Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.

Komentari

Da li želite da dobijate obaveštenja o najnovijim vestima?

Možda kasnije
DA