Vreme čitanja: oko 3 min.

ISPRAVKA Kineski naučnici nisu otkrili mutirani soj korone, smrtonosni "novi" kovid

A. Đ.

Vreme čitanja: oko 3 min.

U inicijalnoj verziji ove informacije "Telegraf" je preneo podatke koji su netačni, prema istraživanju Raskirnkavanja. U vesti je navedeno da su naučnici u Pekingu, koji su povezani s kineskom vojskom, klonirali virus sličan koroni i upotrebili ga za zarazu miševa, što nije tačno

laboratorija, testiranje, nauka, hemija Foto: Freepik/ Freepik

Na portalu Telegraf.rs je 17. januara 2024. objavljen tekst sa netačnim informacijama da su kineski zvaničnici pronašli mutirani soj koronavirusa, poznat kao GX_P2V, koji izaziva stopostotnu smrtnost kod miševa.

Tekst je izmenjen na osnovu analize portala Raskrinkavanje.ba, u kojoj se objašnjava prava istina o ovoj temi.

Raskrinkavanje.ba je utvrdilo da suprotno tvrdnjama nekih stranih medija, kineski naučnici nisu stvorili “novi koronavirus” ili novi soj Covid-19. U preprint verziji studije (pre recenzije), deset naučnika iz Pekinga i Nanjinga u Kini objavili su rezultate testiranja virusa iz porodice koronavirusa na laboratorijskim miševima. Ova verzija studije objavljena je 4. januara 2024. godine. Kako navodi PolitiFact u članku objavljenom 26. januara 2024. godine, istraživači su radili s drugačijim tipom koronavirusa naziva GX_P2V, tačnije s kloniranim virusom. U studiji je navedeno da je ova vrsta koronavirusa otkrivena kod pangolina 2017. godine, pre otkrića virusa SARS-CoV-2 i pandemije Covid-19 u 2020. godini.

Klon tog koronavirusa jeste usmrtio sva četiri miša koja su mu bila izložena u kineskom istraživanju, međutim, istraživači tvrde da ovo ne znači da bi bio smrtonosan za ljude, kako je naveo i fact-checking portal Verify u članku objavljenom 1. februara 2024. godine.

Dakle, kineski naučnici sproveli su studiju u kojoj su klonirali jedan od koronavirusa, ali ne soj Covid-19. Ovaj virus sličan je virusu SARS-CoV-2 koji uzrokuje Covid-19, ali koronavirusi su velika porodica respiratornih virusa i uzrokuju simptome i bolest kod ljudi i životinja. Kako PolitiFact navodi u svojoj analizi, stručnjaci kažu da GX_P2V nije soj ili mutacija Covid-19, iako jeste sličan.

“Humanizirani” miševi često se koriste za istraživanje ljudskih bolesti. Najčešće im je umetnuto nešto ljudsko. U slučaju kineskog istraživanja, miševi su genetski modifikovani da izraze ACE2, protein, koji je na površini mnogih tipova ćelija. Virus SARS-CoV-2 koristi ga kako bi ušao u ljudske ćelije.

Za PolitiFact je govorio i Lihua Song, profesor na Univerzitetu hemijskih tehnologija u Pekingu, koji je bio uključen u studiju. On je izjavio da je istraživanje prvobitno bilo namijenjeno da testira imunološko reagovanje miševa na virus, a ne da imitira ljudsku infekciju.

Tačno je da su sva četiri miša koja su bila izložena virusu uginula nakon osam dana. Studija pretpostavlja da je došlo do jake infekcije mozga. Ljudski mozak i mozak miša obično imaju niži nivo ACE2 proteina, kako je naveo profesor Song. Međutim, ovi humanizirani miševi imali su visok nivo ACE2 proteina u mozgu i plućnom tkivu, što je izazvalo veću izloženost infekciji.

Zbog ovoga, istraživači su u ažuriranoj studiji, koja je objavljena nekoliko dana kasnije, objasnili da “ne postoji korelacija između infekcije miševa s ljudskim infekcijama.”

Song je takođe naveo:

Ažurirana studija pokazala je da bi GX_P2V virus mogao odrediti da li vakcine i lekovi mogu efikasno zaštititi protiv Covid-19 i njegovih budućih varijanti. Naprimer, istraživači mogu vakcinisati humanizirane miševe protiv Covid-19 i onda ih inficirati GX_P2V kako bi procenili da li bi vakcina protiv Covid-19 mogla zaštititi i protiv drugih koronavirusa.

Dakle, miševi koji su bili inficirani virusom uginuli su tokom istraživanja, ali to ne znači da bi virus imao isti efekat u ljudskoj populaciji. U pitanju su četiri humanizirana miša, dakle, nije utvrđeno da je virus 100% smrtonosan za miševe. Istraživači su klonirali i testirali verziju koronavirusa GX_P2V, koji je otkriven 2017. godine. Nisu napravili novi virus niti novi soj Covid-19, iako je GX_P2V sličan virusu SARS-CoV-2 i pripada istoj porodici virusa.

• Danilo

17. januar 2024 | 12:59

Žuti opet čačkaju mečku...em žderu svašta em prčkaju oko virusa...Luda nacija

• Goran

17. januar 2024 | 13:08

resili sve da nas vaxuju i pobiju

• neko iz mase

17. januar 2024 | 13:20

Kako to opet kinezi????sto nisu otkrili islandjani?...ili mozda kiprani???