
Novi snimak otkriva uzrok pada aviona koji je leteo za London? Kruži još jedna teorija stručnjaka i budi jezu
Novi video snimak aviona Boeing 787, kompanije Air India, koji se srušio na letu za London, navodno pruža dokaze da je avion izgubio pogon nakon poletanja, što je dovelo do katastrofalne nesreće u kojoj je poginuo 241 putnik, tvrdi vazduhoplovni stručnjak.
Komercijalni pilot i analitičar avionskih nesreća, Stiv Šrajber, rekao je da novi, jasniji video pokazuje da je let "pretrpeo kvar oba motora" pre nego što se srušio u jednoj od najgorih avionskih tragedija u istoriji Indije.
Avion, koji je leteo za London, počeo je da gubi visinu odmah nakon poletanja i eksplodirao je u vatrenoj kugli iznad stambenog naselja u Ahmedabadu, Gudžarat. Poginuo je 241 od 242 putnika, kao i još 38 ljudi na zemlji, kada se avion srušio na stambene zgrade.
U početku je Šrajber, poznat i pod pseudonimom Kapetan Stiv, sumnjao da je došlo do jednostavne greške u kokpitu – da je kopilot prerano uvukao točkove, što je imalo katastrofalne posledice.
Međutim, novi snimak više rezolucije, sa boljim zvukom i slikom, pokazuje, prema njegovim rečima, da je najverovatnije došlo do otkaza oba motora.
Šrajber, koji ima 26 godina letačkog iskustva i koji je leteo na 60 različitih tipova aviona, primetio je sitan detalj na snimku koji, kako kaže, "menja sve".
Na svom Jutjub kanalu Captain Steeeve, objasnio je da je ispod desnog krila aviona video "izbočinu na donjoj strani trupa". Ispod nje se vidi siva tačka, što je, kako tvrdi, dokaz da je došlo do aktivacije tzv. RAT-a – pomoćne turbine na vazdušni pogon (Ram Air Turbine).
"Mnogo aviona ima RAT. Nalazi se odmah iza desnog krila i izgleda kao mali propeler sa dve elise", objasnio je dodajući da je njena svrha da u ekstremnim vanrednim situacijama obezbedi struju i hidraulički pritisak.
Na avionu tipa 787 RAT se automatski aktivira u tri slučaja: potpuni električni kvar, potpuni hidraulički kvar ili otkaz oba motora. Svaki od tih slučajeva automatski pokreće RAT.
On navodi da je "siva tačka" zapravo RAT, a izbočina vrata kroz koja je izašla.
Drugi dokaz, kaže on, jeste zvuk na snimku: RAT proizvodi specifičan visokofrekventni zvuk sličan malom avionu sa propelerom – gotovo sličan zvižduku, jer se okreće gotovo brzinom zvuka da bi proizvela potrebnu energiju.
"RAT je zamišljen kao poslednja linija odbrane u slučaju otkaza oba motora na visini, ne za upotrebu na 120–150 metara visine. Ali ipak je važan trag", rekao je Šrajber.
Treći dokaz, prema stručnjaku, dolazi od jedinog preživelog putnika, 40-godišnjeg Britanca Višvaša Kumara Rameša. On je bio u Indiji sa bratom skoro godinu dana i vraćao se u London letom ka Gatviku. Sedeo je na sedištu 11A. Njegov brat Ađaj Kumar (35), koji je sedeo nasuprot, na 11J, poginuo je u eksploziji.
"Kada je avion poletao, posle 5–10 sekundi izgledalo je kao da je ‘zapeo’ u vazduhu. Svetla su počela da trepere – zelena i bela. Nismo dobijali na visini, samo smo klizili, i onda se odjednom zabio u zgradu i eksplodirao", rekao je preživeli putnik.
Čovek koji je prethodno leteo tim avionom tvrdio je da displeji na sedištima nisu radili, što je možda nagoveštavalo električni kvar.
Šrajber kaže da Rameš navodi još jedan važan trag.
"Čuo je jak prasak i svetla su treperila – što može da ukazuje na aktivaciju RAT-a. Dok se RAT uključuje i preuzima sistem, svetla na avionu bi treperila. Uz to, čuli smo da je kapetan poslao poruku upomoć i rekao da gube potisak. To je četvrti mogući dokaz", naveo je Šrajber.
Zvanično, vazduhoplovni sajt Aviation Herald je isključio mogućnost otkaza oba motora. Međutim, Šrajber smatra da su "verovatno pogrešili".
Iako novi snimak donosi više jasnoće, dodaje da sve vraća na početak istrage jer ne zna zašto bi oba motora otkazala odmah po poletanju.
Otkriveno je da je originalni snimak, koji je ranije kružio internetom, zapravo bio video snimljen sa ekrana telefona. Sada se pojavio original, sa mnogo boljim kvalitetom slike i zvuka, što je omogućilo nova saznanja.
Kapetan aviona, Simet Sabharval (55), proglašen je herojem jer je u poslednjem trenutku skrenuo letelicu s kursa kako bi izbegao stambenu zgradu, spasivši 18 porodica. Usmerio je avion ka praznoj livadi, dok su meštani bežali kada se avion srušio pored medicinskog koledža. Gornja dva sprata stare vojne zgrade su uništena, a požar je zahvatio studentski dom u kom su mnogi stradali u menzi.
Sabharval je imao više od 8.200 sati letenja i bio je sin službenika indijske civilne avijacije.
Britanska jedinica za istragu avionskih nesreća (AAIB) je saopštila da je četvoro njenih stručnjaka stiglo u Indiju – uključujući inženjere, operativce i analitičare podataka. Dodali su da će sve informacije o istrazi objavljivati isključivo indijske vlasti.
Air India je saopštila da je u avionu bilo 169 indijskih državljana, 53 Britanca, sedam Portugalaca, jedan Kanađanin i 12 članova posade.
(Telegraf.rs)
Video: Snimak pada aviona u kome je bio Prigožin
Telegraf.rs zadržava sva prava nad sadržajem. Za preuzimanje sadržaja pogledajte uputstva na stranici Uslovi korišćenja.